• Anonym (orolig)

Hur lång tid innan en hivsmittad börjar smitta, direkt eller???

Om jag smittades med hiv för ett par veckor sedan, hinner jag då teoretiskt sett sprida smittan vidare om jag har sex den närmsta tiden efter det? Eller finns någon slags tid innan man börjar smitta????????

• Svar på tråden Hur lång tid innan en hivsmittad börjar smitta, direkt eller???
  • Anonym (orolig)

Ingen som vet???

• Anonym

Risken finns säkert, men HIV smittar inte så lätt som folk tror. Det kan ta många gånger av oskyddat sex innan man smittas om man har "tur".

• Anonym (orolig)

åh suck! men ändå, jag får panik....min sambo har varit otrogen, med en kille, oskyddat analsex...och jag bara bävar för att jag ska ha fått någon smitta!!!! paanik

• Anonym

Men jösses, vilket pucko om du ursäktar. Om man ska vara otrogen kan man för fan se till att skydda sig!
    Ingen aning om det finns inkubationstid. Kan du inte ringa vårdguiden och fråga?

Stackars stacakrs dig!

• Anonym (hamnen)

har läst en del om hiv osv då ja trodde en tid att ja hade fått det....hmm tror att smittan kan man se ca 6v efter smitto tillfället...men och inte säkert 3 m har ja hört är en säker perio´d för att inte få"fel" svar!
    vilken idiot till kille du har...lider med dig.
    men ja tror absolut du inte ska ha sex med någon ifall att och eftersom du är medveten om en viss risk så kan du bli ordentligt åtalad...om du nu har haft sex med någon ...be han och dig själv att gå och ta ett test nu...och ett om några v...så vet ni...lycka till

• Anonym

Du, vill inte oroa dig, men det är större risk att sprida smittan direkt efter man blivit smittad. Ta kontakt med läkare och kolla upp det direkt så får du svar. Här kan vi bara spekulera och det blir du säkert inte lugnare av...

www.medscape.com/viewarticle/449430

Däremot ska ju sägas att för att du ska ha blivit smittad krävs det att:

a) den kille din sambo var med är smittad
    b) din sambo fick smittan
    c) din sambo smittade dig

Liten risk i varje led... Det känns mao inte särskilt troligt - men du måste definitivt kolla upp det!

Lycka till och hoppas det löser sig!!!

• Anonym (tänk till)

Men nu är det väl du som måste tänka till lite.  Du måste testa dig hur tufft det änn är. Bättre att veta änn inte alls. Sen finns något som heter smittsyddslagen. Den som vet att den har hiv och på något sätt kan äventyra andras liv med att smitta vidare om så skulle vara fallet.  kan åtals rejält.  Du ska veta att så lätt är det inte att smittas som  man tror. Men samtidigt kan man heller aldrig veta när det smittas. Men du ska absolut testa dig. Har varit med om en likande situation.

Var tillsammans med en man i många år. Han visste att han var hiv smittad då vi träffades. Han berättade inget för mig. Alla behöver inte se eller verka sjuka med hiv. Menar att man faktiskt aldrig kan veta vem som bär på hiv. Min ex var en enkel svensk man som glömde berätta för mig om sin smitta. Vi var ett par i 3 år. Inte fan trodde jag han bar på hiv. sen om din kille var med en man gör inte så stor skillnad. Han kan ju också vara med en tjej som kan vara smittad. Det är minst lika farligt. Min ex råkade jag komma på av en ren slump.  Det förändrade hela mitt liv.

Hade grymt tur att inte blivit smittad. Men något togs ifrån mig den dagen. Menar att i dag är jag inte lika blåögd. Alla kan ha hiv. Det syns faktiskt inte på utsidan. Tänk på det du är utsatt . Vill du utsätta någon annan för det. Näääää det vill du nog inte. Fattar om du är rädd men det finns bra hjälp att få. Om du bor i sthlm kontakta smittskydds enheteten på Karolinska sjukhuset. Du måste testa dig. Annars kommer det äta upp dig inifrån..

• Anonym

Stackars dig!
    Ha aldrig mer sex med honom eftersom han utsätter dig för livsfara.
    Gå o testa dig. Be att få prata med någon kurator där om din oro . kan hjälpa.
    Är du negativ så testa igen efter 3 månader. Sen kan du andas ut o gå vidare med ditt liv.

Skulle du vara positv så finns det stöd och medicier att få men jag tror risken är liten i ditt fall. Hursomhelst bör du testa dig.

• Anonym (orolig)

Vad då utsätta någon annan för det?? Det är ju min sambo som utsatt mig för det...JAG är inte och knullar runt...

• Anonym

kanske värt att testa sig även för andra STD än enbart HIV som faktiskt är "svårt" att smittas av. Finns ju faktiskt andra sjukdomar som också kan ge allvarliga problem som smittar mycket lättare vid sex.

• Anonym (tänk till)

Finns massa sjukdomar du nog ska tänka på innan du hoppas i säng med någon. Inget syns ju som sagt inte på utsidan. Men hepatit c är inte att leka med. De brukar ju även testa det i samband med att man hiv testar sig. Du kommer förmodligen få testa dig två gånger. Först 1 gång och sen 3 månader senare för att verkligen kunna utesluta. Tufft som fan. Men gör det för att bli av med oron. jag har testat mig och ja det var tufft och vänta på svar. Fick även gör aom testet efter tre månder och vänta igen. Tufft men jag klarade mig från att ha smittats. Ja det är skit svår sits du är inne i nu och ja vad din kille utsatte dig för. Men jag hoppas att du tar dig förnuft till fånga så får dy slut på oron. Sen att om det nu skulle vara så att du är smittad så måste du hålla dig till vissa regler. För du vill väl inte föra smittan vidare i sånt fall?  Lider med dig. Alla lär  sig som varit i din situation. Jag lärde mig mycket på gott och ont. Blev vuxen lite för fort kanske. Det som hände för mig var nu 10 år sedan.   Men har format mitt liv. Lycka till. Har gått vidare men tänker till nu.

• mkp

Anonym (tänk till) skrev 2008-11-26 16:19:01 följande:

Finns massa sjukdomar du nog ska tänka på innan du hoppas i säng med någon.
    Jag uppfattar inte frågan som att ts undrar för att h*n vill hoppa i säng med någon, utan bara undrar över risken att själv vara smittad. "Jag" i frågan skulle kunna bytas ut mot "man", stämmer det ts..? (Apropå att några skrivit om huruvida ts ska ha sex eller inte)
  • Anonym

man är som mest smittosam första tiden efter man smittats efter som hiv viruset är som mest aktivt när man är nysmittad. var din man den som gav analsex eller fick analsex. eftersom sperman sugs upp av tjocktarmen och virust ar litet och följer med ini kroppen det har jag hört och så kan man spricka och blöda när man har analsex. så det är nog större risk att få analsex än att ge men jag kan ju ha fel

• Anonym (orolig)
    Svar på #12
    mkp skrev 2008-11-26 16:32:15 följande:
    Anonym (tänk till) skrev 2008-11-26 16:19:01 följande: Jag uppfattar inte frågan som att ts undrar för att h*n vill hoppa i säng med någon, utan bara undrar över risken att själv vara smittad. "Jag" i frågan skulle kunna bytas ut mot "man", stämmer det ts..? (Apropå att några skrivit om huruvida ts ska ha sex eller inte)
    Ja, alltså jag menade det som "man" men jag var ju så upprörd när jag skrev så det kanske blev lite otydligt...

Jag har inte för avsikt att ha sex med någon, och jag hade inte en aning om att min sambo kunde utsätta mig för den här risken...
    men det verkar som om att det inte var fråga om analsex, som jag tog för givet att det var när han sagt att han "haft sex" med en man, det var tydligen munsex, och enligt honom så använde de kondom, men jag vet inte. Ska ändå testa mig...
  • mkp

Anonym (orolig) skrev 2008-11-26 18:40:16 följande:

Ska ändå testa mig...
    Klokt, definitivt test som gäller i det läget du befinner dig, du kan ju uppenbarligen inte lita helt på din sambo. Tänk så skönt sen att förhoppningsvis få svart på vitt av läkare att du inte åkt på nåt elände.
Svar på tråden Hur lång tid innan en hivsmittad börjar smitta, direkt eller???