• vackrastarflow

Havrebollar

Hur gör man såna goda havrebollar som de säljer på konditori och affärer? Och heter det havrebollar eller nåt annat?

• Svar på tråden Havrebollar
  • Phantis

Letade själv på nätet och fann detta. Har dock inte provat dem ännu utan ska göra det nu....

HAVREBOLLAR

antal ca 18 st

250 g rumsvarm smör
    2 1/2 dl socker
    7 1/2 dl havregryn
    1 msk vaniljsocker
    1 msk kakao
    1/2 dl kokt kaffe

1.
    Börja med att vispa ihop socker och margarin. Det ska bli
    poröst. Sockret ska vara så söndervispat så att det inte knastrar så mycket. Det kan ta ca 5-6 minuter.
    Antingen vispar man med elvisp på högsta fart eller med en matberedare. Med matberedare får du titta om det är poröst efter ca 1-2 minuter.

2.
    Häll ner havregryn, vaniljsocker, kakao och kaffet och vispa ytterligare 5-6 minuter. Använd inte matberedaren nu för då blir det för löst i konsistens. Utan endast visp.

Forma smeten till rätt så stora fyrkanter och vänd dem i kokos. Ställ in dem i frysen ett tag så att de får stelna lite.

De smakar precis som de havrebollarna man köper i affären!!

• Phantis

Annars kan du också googla men dettta var det fösta jag hittade....Skrattande

• vackrastarflow

tack, men det är väl chokladbollar? det ska inte vara nån kakao i de jag sett iaf...
    och inte kokos heller tror jag. de brukar vara rullade i sådana rispuffar.

• bumse2

Havrebollar

3 dl socker
    11 dl havregryn
    300 g smör eller margarin
    2-3 msk O´boy
    3 msk vaniljsocker
    ½ dl vispgrädde eller mellangrädde
    ½ dl kallt kaffe

Kör allt 5 min med elvipen.
    Rulla i kokos.

Emma 020123, Linus 080917
  • Lemice

Fe kallas för risbollar säljer dem här i cafét...

Du får upp massa recept om du googlar

• Kinya

Ah, risbollar! De är ju jättegoda! men havrebollar är något annat för mig dvs chokladbollar utan kakao.

Jag vill också gärna ha ett recept på risbollar!

• Mammassaga

Jag hittade ett recept på risbollar, kan det vara det?

Baka utan ugn kan vara praktisk i sommarstugan eller husvagnen. Här är ett recept på risbollar.

Enkla och snabba att fixa.

100 g SMÖR (eller mjölkfritt margarin)
    1 dl socker
    2 tsk vaniljsocker
    2 dl havregryn
    2 dl puffat ris ( Vårgårda ris)

Vispa helst med elvisp smör och socker riktigt luftigt. Rör ner havregrynen och riset. Forma bollar och rulla sedan dessa i mer puffat ris. Förvara helst i kylskåp.

• annis41
    bumse2 skrev 2009-02-02 08:37:20 följande:
    Havrebollar3 dl socker11 dl havregryn300 g smör eller margarin2-3 msk O´boy3 msk vaniljsocker½ dl vispgrädde eller mellangrädde½ dl kallt kaffeKör allt 5 min med elvipen. Rulla i kokos.
    Detta receptet har jag också o jag kan tala om att alla som har smakat blir helt lyriska och tycker att de är mkt godare än chokladbollar
  • vackrastarflow
    annis41 skrev 2009-02-02 11:33:30 följande:
    Detta receptet har jag också o jag kan tala om att alla som har smakat blir helt lyriska och tycker att de är mkt godare än chokladbollar
    det lät ju faktiskt spännande

tack snälla ni för era recept, jag hade helt glömt av denna tråden!

risbollar lät ju mer rätt också
  • mm m

Det här låter ju gott.. Någon som vet om man kan ta någonting annat iställe för grädden? Har ingen hemma.

Eller blir det konstig smak då?

• Foodlover

Detta receptet använder jag, sjukt gott! Och här använder man mjölk.

250 g smör
    3 dl socker
    1 msk vaniljsocker
    1 msk kakao
    1 dl marsanpulver
    1 msk kallt kaffe
    1 dl mjölk
    8 - 10 dl havregryn
    kokos

Blanda alla ingredienser utom kokosen, rulla till valfri storlek, gärna större än vanliga chokladbollar.
    Rulla de sedan i kokosen. Ställ in i kylen en stund innan dom äts.

Svar på tråden Havrebollar