• HimmelochHelvete

    Orolig för min 8åriga dotter som mår illa varje kväll?=(

    Känns som jag backar ett år ca när jag skriver detta. Då hade vi problem med att vår dotter Ninni mådde illa mycket kvällstid under en period. Vi kom då fram till att hon var ängslig för att sova ensam i källaren så vi flyttade upp hennes rum och vi ner. Det gick jättebra. Kan förstå hennes ängslan med för vem vill sova själv där nere när man bara är 7år som hon var då.(hon är alltså 8 år idag) Inte jag iaf!
    Iaf det gick en tid och vi hade vårt sovrum där nere istället. Men då var det jag som började krångla istället haha sov väldigt dåligt när jag inte var på samma plan som barnen trots barnvakter mm. Så nu har jag och Sanny sovit i tv rummet i en liten bäddsoffa en tid. Det har funkat bra med Ninni då fram tills för några veckor sedan. Hon har återigen börjat må illa på kvällarna. Vi har då låtit henne få somna i soffan och bär inne henne sen. Då sover hon några timmar sen kommer hon in och lägger sig igen!

    Detta är jättejobbigt för oss. Det är jobbigt att se Ninni va så orolig, det är jobbigt att aldrig få någon egentid. Det är jobbigt för Ninni som kommer i säng väldigt sent eftersom vi ser på tv ganska länge och det tar då längre tid för henne att somna.

    Nu ska vi på försök flytta ner o sova i sovrummet där nere igen. Barnen har kvar sina rum här uppe som vanligt.

    Vi ska göra detta första natten idag. Ninni har åkt ut till mormor. Där ute brukar det alltid gå bra. Men nu ringde hon för en halvtimme sen ca och mådde illa igen. Vet inte vad jag ska ta mig till? Känner mig så hjälplös och blir väldigt orolig för henne.

    Jag var själv väldigt mörkrädd och orolig som barn när jag skulle sova. Så jag vet nu hur mamma och pappa kände det. Jag sov inne hos dom till och från ända tills jag blev 13 år tror jag. Dock sov jag på en madrass det sista. Men ändå..jag vill inte ha det så. Jag vill ha min egentid!

    Någon som kan komma med några förslag hur vi ska göra??

    Tack på förhand!

    KRAM

  • Svar på tråden Orolig för min 8åriga dotter som mår illa varje kväll?=(
  • MaddeMamman

    det är inte något annat som är problemet, tänkte på fysiskt.
    min 10 åring har också mått illa på kvällarna o får lägga sig efter maten ibland o jag tror att det har att göra med den kommande puberteten. lite tidigt för din tjej kanske men det är ju olika från person till person


    Aliquando et insanire iucundum est.
  • tekla1

    jag har läst att barn är väldigt kreativa och har en livlig fantasi kan drömma mycket och vara mycket mörkrädda. Sedan brukar flickor gå in en en fas av djupa tankar om livet och döden vid 8-9 års åldern. det kanske inte gör saken bättre. Försök att finnas där för er dotter och kanske fungerar det om hon får en nattlampa med fint ljus eller får sova hos er ett tag till....det kommer ju gå över tror jag till slut om ni ger henne stöd och tar hennes ängslan på allvar...

    Lycka till

  • 08Mommy

    Kan hon inte få sova i er Säng ett tag tills hon känner sig tryggare? Jag menar om ni vill ha ensamma stunder finns det ju andra ställen att få vara ensamma på. =) Men prova det för en tid. Jag tror nämligen attt hon vill känna lite extra trygghet just nu, då hon verkar var i en känslig fas.

    Kram

  • rsv

    jag håller med 08mommy,,låt henne sova i er rum, ni kan tex lägga in en madrass i ert rum så hon inte sover i er säng kanske.
    Ju mer man försöker pucha bort barnet till sin egen säng ju mer kommer hon vilja vara med er hela tiden.
    Lycka till!!

  • La Lola
    rsv skrev 2009-01-05 00:10:57 följande:
    jag håller med 08mommy,,låt henne sova i er rum, ni kan tex lägga in en madrass i ert rum så hon inte sover i er säng kanske. Ju mer man försöker pucha bort barnet till sin egen säng ju mer kommer hon vilja vara med er hela tiden. Lycka till!!
    Ja så har vi löst det här.
    Funkar jättebra för oss.
    *mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • Lotta 87

    Har upplevt samma sak och det verka som det kommer och går (min dotter också 8 år).

    Eftersom jag inte önskar barn i min säng har jag periodvis ställt en extrasäng i min dotters rum som jag sover i och det har gjort henne trygg. Och vips så är oroligheterna över.

  • Fnattis

    Hej!

    Min 10-åriga son mår illa varje kväll vid läggdags, vad kan det vara? Först reagera jag inte på det men nu har det pågått i 2 veckor och jag börjar bli orolig. Finns det någon med samma problem?

  • idape

    Upplever samma med min som 7 år. Mår illa varje eftermiddag. Hur gick det sen för er andra?

    Är det bara ?orolig? mage?

  • Solblomma30
    idape skrev 2021-03-22 13:51:54 följande:

    Upplever samma med min som 7 år. Mår illa varje eftermiddag. Hur gick det sen för er andra?

    Är det bara ?orolig? mage?


    Min dotter mådde illa varje kväll i flera månader för två år sedan. Vi testade i samråd med läkare i familjen att ge en halv tablett novalucol när illamåendet kom, och det hjälpte. Hon hade tidigare haft mycket sura uppstötningar Vi vet fortfarande inte vad det var, men vi tror att det var en blandning av förändring i livet (började skolan), problem med uppstötningar och kanske allmän oro. Det försvann efter att vi började med medicinen, men jag tror att den kanske funkade mer som placebo än att den faktiskt tog bort illamåendet fysiskt.
  • idape
    Solblomma30 skrev 2021-03-22 16:31:19 följande:

    Min dotter mådde illa varje kväll i flera månader för två år sedan. Vi testade i samråd med läkare i familjen att ge en halv tablett novalucol när illamåendet kom, och det hjälpte. Hon hade tidigare haft mycket sura uppstötningar Vi vet fortfarande inte vad det var, men vi tror att det var en blandning av förändring i livet (började skolan), problem med uppstötningar och kanske allmän oro. Det försvann efter att vi började med medicinen, men jag tror att den kanske funkade mer som placebo än att den faktiskt tog bort illamåendet fysiskt.


    Åh tack för svar!
Svar på tråden Orolig för min 8åriga dotter som mår illa varje kväll?=(