• Nejjah

Hjälp! Hur gör man eget koksalt till 6 veckors?

Hallu. Har en liten dotter på 6 veckor som är fruktansvärt täppt i näsan. Nässugen hjälper inte så värst... Skulle behöva göra eget koksalt så hon kan sova inatt. Hur gör man ?

Kan man sedan hälla upp det i en flaska och ha i kylen eller nåt och använda flera ggr? Tacksam för svar , hatar att se henne kämpa så med luften...

• Svar på tråden Hjälp! Hur gör man eget koksalt till 6 veckors?
  • ElinOlsson

9 g salt per l vatten
    Googlade och på ett ställe stod det att en tsk var ca 9 g salt.

Mer korrekt än så kan jag nog inte ge dej.

• ElinOlsson

Koksaltlösning eller nässprej för täppt näsa
    Om barnet är täppt i näsan kan man droppa eller spreja koksaltlösning i näsan, vilket tunnar ut snuvan. Man får också bort rester av snuva på ett skonsamt sätt. Koksaltlösning finns att köpa på apotek. Man kan också göra lösningen själv genom att lösa upp en milliliter ? ett kryddmått ? salt i en deciliter kokande vatten som sedan får svalna. För att droppa in koksaltlösningen i barnets näsa kan man använda en bomullstuss.

Jag igen
    Citat från länken ovan

• TBS
    ElinOlsson skrev 2008-11-25 21:15:57 följande:
    9 g salt per l vattenGooglade och på ett ställe stod det att en tsk var ca 9 g salt.Mer korrekt än så kan jag nog inte ge dej.
    Det är nog vätskeersättning.
    Till koksaltlösning är nog 1 krm/dl bättre.
  • ElinOlsson
    TBS skrev 2008-11-25 21:18:28 följande:
    Det är nog vätskeersättning.Till koksaltlösning är nog 1 krm/dl bättre.
    mja... 1 krm = 1 ml
    1 tsk = 15 ml
    Så inte riktigt samma, men nästan. Jag skulle gå på vårdguidens beskrivning i alla fall, 1 krm/dl vatten.
  • TBS
    ElinOlsson skrev 2008-11-25 21:21:32 följande:
    mja... 1 krm = 1 ml1 tsk = 15 mlSå inte riktigt samma, men nästan. Jag skulle gå på vårdguidens beskrivning i alla fall, 1 krm/dl vatten.
    En tsk är 5 ml
  • Nejjah

Föressten! Kokar jag upp vattnet först och häller i saltet sen eller häller jag i saltet först och kokar upp vattnet sen? Kanske inte spelar nån roll... ?

• ElinOlsson
    TBS skrev 2008-11-25 21:24:44 följande:
    En tsk är 5 ml
    Haha! Du ser, det vet jag ju egentligen!
    Är det ok att skylla på en magsjuk son
  • Nejjah

Det var lite svårt att handla det på apoteket klockan halv tio på kvällen och dottern ligger och flåsar och stonkar och inte kan sova för att hon inte kan andas ordentligt..

Men till apoteket var jag och köpte Iliadin och Renessans så nu är hon mycket bättre och sover som den lilla prinsessan hon är! =)

Svar på tråden Hjälp! Hur gör man eget koksalt till 6 veckors?