• emmasophia

Mycket svullen mage, SNABB SVAR!

Min 3 åring har haft mycket dålig aptit några dagar och är jättesvullen i magen sedan igår. Ser ut som barn i uländerna... Han bajsar lite löst, kissar som vanligt och är inte mycket påverkat annars. Orkar ungefär som vanligt. vad kan detta vara? Han har haft magsjuka många gånger men aldrig har magen har varit så här svullen.

• Svar på tråden Mycket svullen mage, SNABB SVAR!
  • EsMamma

Har du ring och pratat med sjukvårdrådgivningen?

Eftersom han inte har ont och inte verkar påverkad i övrigt skulle jag ta det lugnt med vara observant. Han har inte feber?

Sempers Magdroppar på apoteket är jättebra för barn som behöver få ordning på tarmfloran igen.

• emmasophia

Har inte pratat med sjukvårdsupplysningen eftersom jag tänkte avvakta tills imorgon bitti. Han har klagat på magsmärtor i tre dagar men det var först igår jag tyckte magen var svullen. Han har tidigare haft perioder han inte velat äta och jag trodde detta var bara sånt igen. Måste oxå säga att han är mycket allergisk så vi har ganska bra koll på hans mage i övrigt men aldrig aldrig någonsin har det varit så här. Är faktiskt lite orolig även att jag brukar hålla mig lugn när barnen är sjuka
    Feber har han inte.

• livet leker

jag skulle ringa sjukvårdsupplysningen, så enkelt o så känner man sig lungnare efter det..

• trebarnsförälder

han är nog förstoppad,man kan få svullen buk av det och oftast bajsar man löst sk förstoppningsdiarre
    Sök läkare så att du kan ge honom medicin

• SaramedM

Varför frågar du här? Vi är inga läkare och jag tycker han verkligen behöver träffa en sådan, jag hade åkt in för länge sen

• happy2
    SaramedM skrev 2008-11-26 09:57:46 följande:
    Varför frågar du här? Vi är inga läkare och jag tycker han verkligen behöver träffa en sådan, jag hade åkt in för länge sen
    Även om man oftast vet svaret själv på vad man bör göra så kan man behöva bekräftelse på att man ska göra de man tänkt göra från början,, är man osäker o behöver samla mod till att ta sitt barn till läkare så är de väl inte fel att fråga här inne,, även om de kanske är en självklarhet i en del fall, En svullen o uppblåst mage kan vara allt från gaser, förstoppning, då kan man känna att springa till akuten kan kännas jobbigt o man kan känna sig påhoppad som hysterisk förälder,
    Man behöver inte dumförklaras pga osäkerhet vad som är bäst, tror inte ts ville ha diagnos på åkomman ev sonen lider av,,
  • SaramedM

Jag är bara förvånad att så många inkl TS tycks tro att FL är en sjukvårdsupplysning
    jag ser inget fel i att fråga om allmäna frågor, eller bästa tipsen vid magsjuka eller nått sånt
    Men i TS fall anser jag att hon borde fråga en läkare och inte oss här
    En svullen mage kan vara det du skriver men det måste fortfarnade till en läkare för att se att det inte är nått annat

• emmasophia
    Svar på #7
    SaramedM skrev 2008-11-26 11:14:41 följande:
    Jag är bara förvånad att så många inkl TS tycks tro att FL är en sjukvårdsupplysningjag ser inget fel i att fråga om allmäna frågor, eller bästa tipsen vid magsjuka eller nått såntMen i TS fall anser jag att hon borde fråga en läkare och inte oss härEn svullen mage kan vara det du skriver men det måste fortfarnade till en läkare för att se att det inte är nått annat
    Som happy2 sa ville jag bara bolla lite tankar. Eftersom min son inte har smärtor hela tiden och ingen feber ville jag inte belasta akuten som redan har alldeles mycket att göra. Så jag har pratat med en doktorn idag som tror som trebarnsförälder att han är förstoppad och bajset som kommer släpper förbi bara. Sonen sov jättebra hela natten och åt som vanligt på morgonen så jag skall avvakta tills ikväll om han behöver en behandling eller kanske släpper det sig naturligt. Jag har förståelse för de mesta här som vill bolla tankar med varandra för jag tror att vi alla vet när barnen är SÅ sjuka att man MÅSTE till akuten med en gång. Men tyvärr är det jättemånga som åker "för säkerhets skull" och får vänta i timmar osv. Det tycker jag inte är så bra för någon oftast kan man ju vänta till dagen efter och höra med sin vårdcentral/BVC. Är det helg så måste man till jouren/akuten så klart (eller ringa SVU). Tack till alla kommentarer!
  • Preppy

SaramedM: Snälla du, du behöver ju inte svara eller läsa de inlägg som du inte tycker passar. Man måste väl för farao få ställa vilka frågor man vill eller finns det några sådana regler????

• Vombell

Tänkte också på förstoppning. Även om de har diarré kan en förstoppning finnas.

Svar på tråden Mycket svullen mage, SNABB SVAR!