• Omorfia

Sjuksköterskor! Använder ni omvårdnadsdiagnoser?

Hej kollegor!

Under min utbildningstid och yrkesverksamma år så har jag ännu inte arbetat på ett ställe som använder sig av omvårdnadsdiagnoser. Hur är det med er? Hur funkar det i så fall?

• Svar på tråden Sjuksköterskor! Använder ni omvårdnadsdiagnoser?
  • Eisa

Hahaha nej jag har aldrig varit med om det heller, konstigt.

• Kime

Det är väl inte så utbrett med NANDA i Sverige, men jag försöker åtminstone formulera omvårdnadsdiagnoser utifrån statusanteckningarna så att man vet vad man ska fokusera omvårdnaden på. En omvårdnadsdiagnos gör det mycket lättare att utforma individuella vårdplaner, och det tycker jag är det bästa sättet att organisera omvårdnaden utifrån.

• Omorfia

Det finns två olika typer av omvårdnadsdiagnoser, dels standardiserade (alltså färdigformulerade), och dels fritextdiagnoser av strukturen PES (problem-etiologi-symptom). I Sverige är det vanligast med fritextdiagnoser av olika anledningar.

Kime, är du ensam om att skriva omvårdnadsdiagnoser eller är det så man jobbar på din avdelning? Man kan ju rimligtvis inte skriva individuella vårdplaner om man inte använder sig av omvårdnadsdiagnoser.

• Eisa

På vilket vis behövs en omvårdnadsdiagnos menar ni? Man kan ju identifiera patients problem lika bra ändå, genom vanlig VIPS-dokumentation.

• Omorfia

Om man själv alltid har hand om samma patient och har ett felfritt minne (och inte behöver några "bevis" på hur man vårdar patienten) så kan det möjligtvis vara onödigt med omvårdnadsdiagnoser och vårdplaner. Eftersom det hela tiden är olika människor som vårdar en patient så är vikten av att alla arbetar på samma sätt mot samma mål betydlig. Det finns gott om forskning som visar på att användning av omvårdnadsdiagnoser effektiviserar arbetet, tydliggör vilket arbete som utförs så att man kan använda resurser på rätt sätt, budgetera för resurserna och minskar vårdtider m.m.

Citerat ur VIPS-boken (2000):

Sammanfattningsvis är syftet med omvårdnadsdiagnosen att tydliggöra och ge vägledning vid val av åtgärder för:
     - problem som skall åtgärdas
     - risker som kan förebyggas
     - resurser som behöver stödjas (s. 177)

VIPS är ett sätt att dokumentera, inte ett system för omvårdnadsdiagnosticering.

Eisa skrev 2008-11-26 11:13:08 följande:
    På vilket vis behövs en omvårdnadsdiagnos menar ni? Man kan ju identifiera patients problem lika bra ändå, genom vanlig VIPS-dokumentation.
  • Eisa
    Omorfia skrev 2008-11-26 11:44:10 följande:
    Om man själv alltid har hand om samma patient och har ett felfritt minne (och inte behöver några "bevis" på hur man vårdar patienten) så kan det möjligtvis vara onödigt med omvårdnadsdiagnoser och vårdplaner. Eftersom det hela tiden är olika människor som vårdar en patient så är vikten av att alla arbetar på samma sätt mot samma mål betydlig. Det finns gott om forskning som visar på att användning av omvårdnadsdiagnoser effektiviserar arbetet, tydliggör vilket arbete som utförs så att man kan använda resurser på rätt sätt, budgetera för resurserna och minskar vårdtider m.m.Citerat ur VIPS-boken (2000):Sammanfattningsvis är syftet med omvårdnadsdiagnosen att tydliggöra och ge vägledning vid val av åtgärder för: - problem som skall åtgärdas - risker som kan förebyggas - resurser som behöver stödjas (s. 177)VIPS är ett sätt att dokumentera, inte ett system för omvårdnadsdiagnosticering.
    Jamen med VIPS så ser man ju t.ex att patienten äter dåligt pga ont i munnen, under "nutrition".
    Och då fattar man ju att man borde göra något åt detta.

Det är ju redan tydligt liksom.
  • Omorfia

Tänk om alla bara fattade allt jämt och prioriterade på samma sätt, då skulle det inte finnas så många problem i sjukvården..

Vad ligger felet i att vilja förbättra - effektivisera - vården i fråga om patientmorbiditet och -mortalitet, samhällsekonomi och arbetssätt?

Eisa skrev 2008-11-26 11:47:34 följande:
    Jamen med VIPS så ser man ju t.ex att patienten äter dåligt pga ont i munnen, under "nutrition". Och då fattar man ju att man borde göra något åt detta. Det är ju redan tydligt liksom.
  • Eisa
    Omorfia skrev 2008-11-26 12:14:51 följande:
    Tänk om alla bara fattade allt jämt och prioriterade på samma sätt, då skulle det inte finnas så många problem i sjukvården..Vad ligger felet i att vilja förbättra - effektivisera - vården i fråga om patientmorbiditet och -mortalitet, samhällsekonomi och arbetssätt?
    Klart man ska vilja förbättra!
    Men det gäller att komma på någon bra förbättring också då.
    Omvårdnadsdiagnoser kanske är skitbra, jag vet inte, jag har inte jobbat så.
  • silvert

Under min utbildning har jag varit på praktik lite här och där. Inom sluten vård har de oftast inte ens standarda blanketter för omvårdnadsplaner. I kommunen (ett äldreboende, hospice och rehab) där det finns gott om tid för pappersarbete så brukar de skriva ganska utförliga omv.diagnoser.

• Mela78

Har ej använt mig av omvårdnadsdiagnoser, och kan ej heller komma på något ställe som använder sig av dessa. Vi ska dock snart på vår avdelning börja med dessa, men vet ej hur långt fram i tiden det är planerat att det ska införas.

• plum

Arbetar inom geriatrik/ortopedi på ett sjukhus. Vi arbetar mkt med att upprätta vårdplaner. Dels för problem som redan finns, men även för problem som väntas uppstå, så att vi kan förebygga att de uppstår tex trycksår. Då vi jobbar med frakturer så öppnar vi vårdplaner på alla patienter när det gäller smärta, elimination (kad i samband med op), hud/sår plan för op såret. Men även iblan för trycksår, nutrition.

• Kime

Omorfia:
    Jag är inte färdig ssk ännu, har några veckor kvar, utan gör min slutpraktik nu, 10 veckor på en infektionsavdelning som arbetar enligt PAS. Där är det främst den ssk som är ansvarig för patienten som upprättar vårdplaner, men även andra i personalen är fria att lägga till information. Jag upplever dock inte att de använder vårdplanerna som jag vill att de ska användas Jag brukar tänka som så att i statusen ska patientens status stå, och utifrån statusen formulerar man vårdplaner omkring aktuella problem. Allt man sedan GÖR med patienten för att motverka problemen, förebygga riskerna eller stödja/motivera patienten skall skrivas i vårdplanen som åtgärder.

Vissa avdelningar använder omvårdnadsstatusen med inställningen: "allt som inte är skrivet är inte gjort", och det leder ju bara till att man drunknar i ovidkommande information och oändligt med dubbeldokumentation... Jag ser fram emot att vara med och utveckla dokumentationsarbetet på den avdelning där jag sedan kommer att arbeta! Min uppfattning är att dokumentationen är ett värdefullt kvalitetsverktyg för omvårdnaden - omvårdnadsplanerna tydliggör verkligen vilka behov den enskilda patienten har, och gör det lättare för all inblandad personal att vara uppdaterad om vad som faktiskt görs.

Svar på tråden Sjuksköterskor! Använder ni omvårdnadsdiagnoser?