Betakaroten
Nån som vet om det är farligt att äta berakaroten tabletter när man är gravid. Har köpt dom på hälsokost, men det står inget på burken i fall man kan äta eller ej.
Nån som vet om det är farligt att äta berakaroten tabletter när man är gravid. Har köpt dom på hälsokost, men det står inget på burken i fall man kan äta eller ej.
Njaää.... Betakaroten omvandlas till A-vitamin i kroppen, och man ska INTE överdosera A-vitamin eftersom det ger fosterskador i för stor mängd.
Jag skulle inte äta tabletterna om jag var du.
Dessutom kom det varningar i Danmark för några år sen att betakaroten tabletter är cancerframkallande...
betakaroten får du i dej mer än tillräckligt från maten så du behöver inte äta tabletter med det...
Betakaroten omvandlas bara till Retinol(A-vit) vid behov och går inte att överdosera. Men all hälsokost ska man vara lite försiktig med eftersom den inte är kontrollerad för ev bieffekter (dvs har man otur så innehåller medlen fosterskadande komponenter)
Tack för era svar!
Har ätit tabletterna i ca fyra månader innan graviditet och i ca 2 v medans jag varit gravid. Hoppas det inte gjort alltför stor skada.
Tänker då inte äta dom nåt mer.
Kan det finnas kvar i kroppen ett tag efter att man slutat med dom?
det lagras in en del
men som jag skrev så är det jättesvårt att överdosera betakaroten eftersom kroppen inte omvandlar det till retinol förrän kroppen behöver retinol...
och det är retinol som man kan överdosera och som kan ge fosterskador