• Fifi

Medborgarskap?

Hej,

Forsoker hitta info ang medborgarskap och hur det 'funkar' da foraldrarna kommer ifran olika lander. Vore tacksam om nagon kan bekrafta mina funderingar. Jag och min man bor for narvarande i Asien, jag ar gravid och ska foda nasta var. Vi har inte bestamt oss an om vi stannar har for fodseln, eller aker till Sverige.

Hur som helst, da jag ar svensk medborgare och folkbokford i Sverige, men min man ar brittisk medborgare, blir val barnet automatiskt svensk medborgare? Man foljer val moderns nationalitet/medborgarskap? Oavsett var vi foder? (Forstar att om vi stannar har sa maste vi registrera genom svenska ambassaden etc).

Tacksam for svar!

• Svar på tråden Medborgarskap?
  • Sullivanen

Hallå där,

Tror att det är som du säger -att barnet blir Svensk medborgare då de följer mamman. Det är ju inte förrän barnet är fött som pappan "signar" att han är pappa till barnet? Hittade vad det står i lagen här om det kan hjälpa? Fast jag är säker på att det måste finnas en text som är enklare att förstå?

uniset.ca/naty/suede.html

• Jotti

Ja, så är det. Om en svensk mamma föder barn oberoende av vart hon föder så blir barnet automatiskt svenskt. Allt du behöver göra är att meddela konsulatet/ambassaden särskilt som du lär behöva pass osv för ditt barn så småningom. Barnet måste därför få svenskt personnummer och det tar några veckor. Sedan är det ju tillåtet för svenska medborgare att ha dubbla medborgarskap men är osäker på hur det är i Storbrittanien. Min pojk är född i USA men jag är svensk medborgare. Han är således både amerikan och svensk medborgare.

Lycka till.

Svar på tråden Medborgarskap?