Bra tvättmedel?
Jag är på jakt efter ett tvättmedel som är så hälso/miljövänligt som möjligt, men det verkar vara svårt att hitta. Någon som har bra koll som kan tipsa om ngt märke som är hyfsat lätt att få tag i och som inte kostar alltför mycket?
Jag är på jakt efter ett tvättmedel som är så hälso/miljövänligt som möjligt, men det verkar vara svårt att hitta. Någon som har bra koll som kan tipsa om ngt märke som är hyfsat lätt att få tag i och som inte kostar alltför mycket?
Neutral använder vi!
Ocean - ett parfymfritt tvättmedel som finns på granngården. Det har fått bäst i test. Man kan köpa en stor hink som man sedan köper refill till. Det innehåller inget blekmedel utan man köper till det separat och så tillsätter man en matsked sådant när man tycker att tvätten behöver det.
Ocean har vi funderat på då många rekommenderar det. Har kikat på deras hemsida, men hittar ingen innehållsförteckning...
Grummes flytande tvättsåpa. Den är parfymfri oxå.
Här kommer innehållsförteckningen på Ocean som är märkt med Astma och allergiförbundets märke och fick bäst i test i konsumentverkets test av tvättmedel vi 40 grader vittvätt 1998. Både tvättmedlet och mjukmedlet är parfymfritt.
Tvättmedlet innehåller:
30-50% Natriumkarbonat - Tvättalkali
10-30% Natrumtripolyfosfat (max 5% P) - Komplexbildare, gör vattnet mjukt
10-30% Natriumdisilikat - Tvättalkali och korrosionsskydd
10-20% Nonjontensider - Lösgör smuts, biologiskt nedbrytbara
1-5% CMC - Hindrar avlägsnad smuts från att återfalla ut i tvätten
1-5% Tvål - Lösgör smuts
1-5% Enzymer - bryter ned stärkelse och äggvitebaserad smuts
ph ca 10,5
Fläck och blektillsatsen innehåller:
Natriumperkarbonat och enzym. Ph ca 10,4.
Mjukmedlet innehåller:
Vatten och katjontensid. Ph ca 3,0.
Tack så mycket
Vad kostar Ocean?
Jag minns faktiskt inte, det var så längesedan jag köpte den. Jag köpte en hink på 7 kg för drygt 1 år sedan och den är inte slut än.
Den finns att köpa i vanlig liten förpackning också, men det är ju verkligen superpraktiskt att köpa hem en hel hink så att man slipper springa och köpa hela tiden. Det är enkelt att dosera tvättmedlet från hinken, för den har ju så stor öppning så det blir ju inget spill runt paketet som det lätt kan bli när man använder vanliga paket.
Neutral! Det enda som funkar för att min hud inte ska klia. Sköljmedlet brukar ofta vara boven i dramat om man har känslig hud. Har hört att man kan använda hushållsättika istället.
Nån som testat Biotab?
www.handlabiotab.nu/
Åh, det lät ju helt klart intressant... Måste kollas upp