• axelis

Tips mot illaluktande avloppsbrunn?

Jag söker tips om hur jag får bort dålig lukt från en avloppsbrunn som inte används. Det är en gammal brunn på en av våra toaletter och det går inte att få bort locket så man kan skura den. Några tips för att få bort lukten?

• Svar på tråden Tips mot illaluktande avloppsbrunn?
  • Rilliana

Har samma proplem här fast locket går att ta bort.
    Skurar rent 1-2 gånger i veckan men det luktar illa ändå :(

• Oneleg Jämtland

Töm i vatten med skurmedel i.

Men locket borde ju gå att ta bort med våld så man kan plugga igen med ett helslutet lock sedan.

När allt du har är en hammare, ser alla problem ut som en spik!
  • axelis

Jag brukar tömma i vatten, när det luktar illa, men lukten kommer tillbaka efter några dagar, när vattnet dunstat. Brunnen ligger delvis täckt av en vägg som går runt ett badkar, därför får jag inte bort locket utan att ta bort väggen, vilket får vänta tills badrummet ska renoveras...

• Oneleg Jämtland

Fyll den med byggskum då den dunstat ur då? Sen då ni renoverar är det bara att pilla ur skummet.

När allt du har är en hammare, ser alla problem ut som en spik!
  • bundy

prova att hälla i lite matolja, jag brukar göra det i sommarstugan för att undvika avloppslukt.

• mimmi 1

luktar det avlopp för att vattnet dunstar? eller är det för att du inte kan skura rent?

är det det senare alternativet, så rekommenderar jag att du försöker få ner ättika, och sedan bikarbonat...ättikan är ju bara att hälla ner, och så kanske du kan få ner bikarbonat i hålen... låt det stå så i minst en timme, sedan häller du i kokande vatten... är lukten kvar, så gör du om samma procedur en gång till... sen borde lukten vara borta.

• sahara

Vi har ett avlopp som inte används så ofta.Och där börjar det lukta illa efter ett tag.Så vi måste regelbundet spola i vatten och då försvinner lukten.

• axelis

Jag ska prova era tips. Jag har spolat i vatten regelbundet tidigare, men hade varit praktiskt att slippa *lat*

Svar på tråden Tips mot illaluktande avloppsbrunn?