• Maroschka

Farligt med dubbeldos alvedon?

Sitter i telefonkö o väntar på att få prata med sjukrådgivningen..

Jakob har haft feber sen igårkväll och i morse tyckte jag han kändes varm fortfarande så jag gav flytande alvedon. Så ringde sambon från jobbet nu och frågade hur han mår. "Bättre" svarar jag då. Då säger han att det beror säkert på att han gav alvedon innan han for.  SUCK! Sånt måste han ju tala om att haf gjort!
    Så Jakob 2,5 år har fått dubbeldos flytande alvedon. Är det farligt??

~Jakob 060415~ ~Olivia 080618~
  • Svar på tråden Farligt med dubbeldos alvedon?
  • LabLover

Nej.

Min dotter tog 2-3 smältalvedon i somras och det var ingen fara.

Du ska däremot ringa Giftinformationen!

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • La Lola

Knappast efter endast en dubbeldos.

*mamma till Alma 8½ år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • Kalle Karls mamma

tror inte det hjälper bättre med dubbeldos bättre att kompletera med ipren brukar ta ner febern effektivt

• mia mamma

Nej!
    Vet inte om ni såg på nyheterna för ett par dagar sedan då handlade just och värkmedel och att läkare många gånger ger mycket högre doser än vad det som står på förpackningarna.
    Enligt en läkare var det ok att ge högre doser under kort tid och då talade han om tre-fyra gånger så höga doser.
    Inge fara med er kille då han är 2.5 år också.

• Maroschka
    Kalle Karls mamma skrev 2008-11-26 10:11:03 följande:
    tror inte det hjälper bättre med dubbeldos bättre att kompletera med ipren brukar ta ner febern effektivt
    Jomen det var inte meningen att han skulle få dubbelt. Det blev en miss mellan sambon och mig.
  • listo

För bara någon vecka sedan stod det på Text-TV om att de på Astrid Lindgrens barnsjukhus brukar ge upp till 4 * den vanliga dosen för att få tillräcklig smärtlindring.

Så nej, det bör inte vara farligt att ge dubbeldos vid ett tillfälle.

Med lite humor kommer man långt i livet
  • Maroschka
    mia mamma skrev 2008-11-26 10:12:20 följande:
    Nej!Vet inte om ni såg på nyheterna för ett par dagar sedan då handlade just och värkmedel och att läkare många gånger ger mycket högre doser än vad det som står på förpackningarna. Enligt en läkare var det ok att ge högre doser under kort tid och då talade han om tre-fyra gånger så höga doser.Inge fara med er kille då han är 2.5 år också.
    Tack
  • Trolltrio

När vi var på barnakuten i helgen sa de att de på rutin dubblar doserna till barnen, samt ordinerade oss att ge dubbel dos alvedon och dubbel dos ipren till sonen. Vid frågan om hur länge vi kunde hålla på med det svarade de "länge". Så det är nog ingen som helst fara!

• mia mamma

Här har du det som finns på svt.
    www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp&a=1312544&lid=is_search549588&lpos=32&queryArt549588=barn&sortOrder549588=0&doneSearch=true&sd=22634&from=siteSearch&pageArt549588=3

• AnniPanni

Det är inte farligt med en dubbeldos alvedon - man ska dock inte ge det på rutin. På sjukhusen ger det mer än dubbeldos av alvedon.

Min tjej får ALLTID full dos alvedon OCH full dos Ipren för att hennes feber ska gå ner. När vi inne i somras fick hon mycket större suppar än vad jag skulle våga ge just för att hon hade feberkramper.

• Hannah76

Jag har fått rådet att ge dubbeldos om febern har varit väldigt hög, då som engångsdos inte fortsätta med det.

• mia mamma

Ser att en del även skriver om Ipren.

"Läkarnas rekommendation gäller bara läkemedel med paracetamol. Man bör inte överdosera läkemedel som innehåller ibuprofen, som exempelvis Ipren."

Hämtat på: www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp&a=1312544&lid=is_search549588&lpos=32&queryArt549588=barn&sortOrder549588=0&doneSearch=true&sd=22634&from=siteSearch&pageArt549588=3

• AnniPanni

mia mamma skrev 2008-11-26 10:22:16 följande:

Ser att en del även skriver om Ipren."Läkarnas rekommendation gäller bara läkemedel med paracetamol. Man bör inte överdosera läkemedel som innehåller ibuprofen, som exempelvis Ipren." Hämtat på: www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=13...
    Nej det är så sant. Ipren ska man vara försiktigar med men tillsammans med alvedon funkar det bra (i normal dos).
  • Liona

Nej det är inte farligt!
    Vi blev även rådda av en barnläkare på Danderyds barnakut att alltid ge dubbla doser om våran dotter var riktigt dålig och behövde alvedon.
    HAn hade dessutom varit med på nyheterna förra veckan och pratat om dubbla doser av alvedon.
    Såg även nu att någon skickat länk på just det tv-inslaget .

• Trolltrio

Oj, konstigt att de rekommenderade oss dubbeldos även av ipren! Känns ju lite läskigt när de säger olika, svårt att veta vad som är rätt. Tur vi inte behövde ge så länge. (var väl enklare att rekommendera dubbla doser av allt istället för att undersöka, ställa diagnos och behandla- ja jag är lite arg på sjukvården idag...)

Svar på tråden Farligt med dubbeldos alvedon?