• raspberryrevolution

Ecodrive... lägger ni bilen i friläge eller har ni kvar bilen i växel och håller kopplingen nere när ni stannnar vid rött ljus.

lägger ni bilen i friläge eller har ni kvar bilen i växel och håller kopplingen nere när ni stannnar vid rött ljus.

• Svar på tråden Ecodrive... lägger ni bilen i friläge eller har ni kvar bilen i växel och håller kopplingen nere när ni stannnar vid rött ljus.
  • flaxa

Har kvar växeln och kopplingen nere. Fick lära mig det på körskolan för att alltid vara beredd att agera om det behövs. Det kanske inte gäller längre? Vad är bäst för miljön?

• Vasen

Det är lite olika, är det ett trögt rödljus där man får stå länge lägger jag växeln i frläga för jag är för lat för att hålla foten på kopplingen. Verkar det bli grönt strax behåller jag växeln i.

• Vildingen

Jag lägger växeln i friläge redan när jag rullar ner mot rödljuset...
    Sen så har jag den i friläge tills det blir gult

Går av gammal vana

• flingflong

håller ner kopplingen

Livet tar oväntade vägar lite då och då, bäst att hänga med i svängarna
  • raspberryrevolution
    flaxa skrev 2008-11-26 11:14:07 följande:
    Har kvar växeln och kopplingen nere. Fick lära mig det på körskolan för att alltid vara beredd att agera om det behövs. Det kanske inte gäller längre? Vad är bäst för miljön?
    jo så lärde jag med mig, men när man håller kopplingen nere drar bilen mycket mer bensin, så det är bättre för miljön att göra som vilidingen skriver, lägga i friläge och rulla fram och växla upp när det är dags att köra, och gärna från 1 till 4an 5an direkt.
  • Fidelis ad urnam
    raspberryrevolution skrev 2008-11-26 11:19:26 följande:
    jo så lärde jag med mig, men när man håller kopplingen nere drar bilen mycket mer bensin, så det är bättre för miljön att göra som vilidingen skriver, lägga i friläge och rulla fram och växla upp när det är dags att köra, och gärna från 1 till 4an 5an direkt.
    Jag fick lära mig att man kan växla från 1-3 men inte 1-4 eller 5.
    Amor vincit omnia et nos cedamus amori
  • flingflong
    Fidelis ad urnam skrev 2008-11-26 11:21:02 följande:
    Samma här eller 2-4
    Livet tar oväntade vägar lite då och då, bäst att hänga med i svängarna
  • raspberryrevolution

Fidelis ad urnam skrev 2008-11-26 11:21:02 följande:

det är ju inte fel att växla 1-3, men med dagens bilar så klara de av att växla till höga växlar direkt, inget som skadar motorn, så kan man så ska man hoppa så många växlar som möjligt
  • bisektris

Att hoppa över växlar är bra, men inte från 1:an till 4:an eller 5:an. Man bör inte komma upp i mer än 3000 varv, vilket blir svårt om man ska hoppa över så många växlar.

Jag sitter med kopplingen nere, men visste faktiskt inte att det var bättre att lägga ur växeln. Kommer att ändra mitt beteende nu.

• Fidelis ad urnam
    raspberryrevolution skrev 2008-11-26 11:27:46 följande:
    Fidelis ad urnam skrev 2008-11-26 11:21:02 följande: det är ju inte fel att växla 1-3, men med dagens bilar så klara de av att växla till höga växlar direkt, inget som skadar motorn, så kan man så ska man hoppa så många växlar som möjligt
    För det första skrev jag fel.
    1an ska man BARA rulla igång på, 2an ska i så snabbt det bara går.
    Sedan kan man gå från 2-4 men inte 2-5
    Amor vincit omnia et nos cedamus amori
Svar på tråden Ecodrive... lägger ni bilen i friläge eller har ni kvar bilen i växel och håller kopplingen nere när ni stannnar vid rött ljus.