Ecodrive... lägger ni bilen i friläge eller har ni kvar bilen i växel och håller kopplingen nere när ni stannnar vid rött ljus.
lägger ni bilen i friläge eller har ni kvar bilen i växel och håller kopplingen nere när ni stannnar vid rött ljus.
lägger ni bilen i friläge eller har ni kvar bilen i växel och håller kopplingen nere när ni stannnar vid rött ljus.
Har kvar växeln och kopplingen nere. Fick lära mig det på körskolan för att alltid vara beredd att agera om det behövs. Det kanske inte gäller längre? Vad är bäst för miljön?
Det är lite olika, är det ett trögt rödljus där man får stå länge lägger jag växeln i frläga för jag är för lat för att hålla foten på kopplingen. Verkar det bli grönt strax behåller jag växeln i.
Jag lägger växeln i friläge redan när jag rullar ner mot rödljuset...
Sen så har jag den i friläge tills det blir gult
Går av gammal vana
håller ner kopplingen
Fidelis ad urnam skrev 2008-11-26 11:21:02 följande:
Att hoppa över växlar är bra, men inte från 1:an till 4:an eller 5:an. Man bör inte komma upp i mer än 3000 varv, vilket blir svårt om man ska hoppa över så många växlar.
Jag sitter med kopplingen nere, men visste faktiskt inte att det var bättre att lägga ur växeln. Kommer att ändra mitt beteende nu.