• My Lonely Heart

Ont i ögonen och svårt fokusera med blicken... Vad kan det vara??

hej,

Jag har senaste veckan haft ont i ögonen, typ det irriterar i ögonen och jag har lust att hålla dem stängda hela tiden, ljuset irriterar mig.. det går över om jag sover några timmar (jag sover ganska lite, och har gjort det i flera år). Jag har läsglasögon som jag är ganska dålig på att använda, jag har inte gått och testat min syn på flera år. När jag får så här "ont" så har jag även svårt att fokusera med blicken. Nu sitter jag vid datorn och har på mig läsglasögonen, men det känns inte som att de hjälper mig att fokusera. Kan det vara pga av sömnbrist eller tror ni att jag behöver nya läsglasögon, kanske starkare?

• Svar på tråden Ont i ögonen och svårt fokusera med blicken... Vad kan det vara??
  • Nyfiken gul

låter som att du behöver gå till optikern och beställa nya glasögon. Du kan ha fått sämre syn som gör att dina ögon blir ansträngda och irriterade, du kan tack vare detta ha fått en mindre infektion i ögonen också.

var rädd om dina ögon - det är dom enda ögon du har!

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • My Lonely Heart

Nyfiken gul skrev 2008-11-26 12:58:46 följande:

låter som att du behöver gå till optikern och beställa nya glasögon. Du kan ha fått sämre syn som gör att dina ögon blir ansträngda och irriterade, du kan tack vare detta ha fått en mindre infektion i ögonen också. var rädd om dina ögon - det är dom enda ögon du har!
    Tack för svaret. Jag kommer inte ens ihåg när jag skaffade mina glasögon.
  • Längtar liten

Låter som att du borde ta kontakt med en ögonläkare i första hand som får titta på dig. Hittar de inte något konstigt så är det nog bara att pallra sig iväg till optikern.

Jag har också haft svårt att fokusera blicken samt dimsyn. Men detta kom i samband med en väldigt besvärande och ihållande huvudvärk också. Det visade sig att jag hade en svullnad på synerven som berodde på ett för högt tryck i ryggmärgsvätskan. man kan tydligen bli blind om man går för länge med det. Men det är dock en väldigt ovanlig åkomma vad jag förstått, har för mig det var 1 på 750000 personer i sverige som fick det.

Olivia, min älskade unge!
  • My Lonely Heart

Längtar liten skrev 2008-11-26 13:12:35 följande:

Låter som att du borde ta kontakt med en ögonläkare i första hand som får titta på dig. Hittar de inte något konstigt så är det nog bara att pallra sig iväg till optikern. Jag har också haft svårt att fokusera blicken samt dimsyn. Men detta kom i samband med en väldigt besvärande och ihållande huvudvärk också. Det visade sig att jag hade en svullnad på synerven som berodde på ett för högt tryck i ryggmärgsvätskan. man kan tydligen bli blind om man går för länge med det. Men det är dock en väldigt ovanlig åkomma vad jag förstått, har för mig det var 1 på 750000 personer i sverige som fick det.
    Jag har tid hos optikern imorgon. Först måste jag kolla synen, jag tror att jag skaffade mina läsglasögon 2002 eller något sånt... det var ett tag sen! Jag sitter framför datorn flera timmar om dagen, så mina ögon blir ganska irriterade.
  • Cia o krabaten

Längtar liten skrev 2008-11-26 13:12:35 följande:

Låter som att du borde ta kontakt med en ögonläkare i första hand som får titta på dig. Hittar de inte något konstigt så är det nog bara att pallra sig iväg till optikern.Jag har också haft svårt att fokusera blicken samt dimsyn. Men detta kom i samband med en väldigt besvärande och ihållande huvudvärk också. Det visade sig att jag hade en svullnad på synerven som berodde på ett för högt tryck i ryggmärgsvätskan. man kan tydligen bli blind om man går för länge med det. Men det är dock en väldigt ovanlig åkomma vad jag förstått, har för mig det var 1 på 750000 personer i sverige som fick det.
    Bättre att börja hos optikern så får de skicka remiss till ögonläkare om det behövs.

Bra TS.
    2-3 år emellan synundersökningarna rekommenderas om man inte har problem tidigare så det är hög tid för dig!
  • My Lonely Heart

Cia o krabaten skrev 2008-11-26 13:21:51 följande:

Längtar liten skrev 2008-11-26 13:12:35 följande: Bättre att börja hos optikern så får de skicka remiss till ögonläkare om det behövs. Bra TS. 2-3 år emellan synundersökningarna rekommenderas om man inte har problem tidigare så det är hög tid för dig!
    Oj, det var min nästa fråga: hur ofta ska man göra synundersökning?? Jag har haft läsglasögon sen lågstadiet. Oops! :) Jag kommer ihåg vid förra synundersökningen så sa optikern att jag har sån synfel nu(då) att jag kan snart skaffa glasögon som man har hela tiden.
  • Längtar liten
    Cia o krabaten skrev 2008-11-26 13:21:51 följande:
    Längtar liten skrev 2008-11-26 13:12:35 följande: Bättre att börja hos optikern så får de skicka remiss till ögonläkare om det behövs.Bra TS.2-3 år emellan synundersökningarna rekommenderas om man inte har problem tidigare så det är hög tid för dig!
    Men jag började också hos optikern men det var inget de kunde se där. De sa bara att jag behövde glasögon vilket jag egentligen inte behövde då jag efter behandling nu ser nästan som vanligt igen. Så ett tips bara, det skadar ju inte att gå till ögon också.
    Olivia, min älskade unge!
  • My Lonely Heart

Längtar liten skrev 2008-11-26 13:31:33 följande:

Men jag började också hos optikern men det var inget de kunde se där. De sa bara att jag behövde glasögon vilket jag egentligen inte behövde då jag efter behandling nu ser nästan som vanligt igen. Så ett tips bara, det skadar ju inte att gå till ögon också.
    Ja, jag ska gå till optikern först. Om jag inte blir bättre efter att jag har fått nya glasögon, då borde jag verkligen gå till ögonläkaren.
Svar på tråden Ont i ögonen och svårt fokusera med blicken... Vad kan det vara??