Uppsägningstid inom hotell och restaurang?
Är det nån som vet hur lång uppsägningstid man har inom hotell och restaurang? Beror det på hur länge man har jobbar på arbetsplatsen?
Är det nån som vet hur lång uppsägningstid man har inom hotell och restaurang? Beror det på hur länge man har jobbar på arbetsplatsen?
puff
Vet att min sambo har 1 månads uppsägningstid där han jobbar!
men jag vet inte om det bara gäller där eller om det är generellt
Det beror på vad som står i ditt anställningsbevis... Olika för olika personer!
Dels beror det på vem som säger upp anst Om du säger upp dig brukar det vara 14 dagar (vid provanställning) i annat fall 1 månad. Om arbetsgivaren säger upp dig gäller 14 dagar vid provanställning och minst 1 månad vid tillsvidareanställning. Uppsägningstiden ökar sedan vid varje 2årsperiod som anställningen varat. Om du inte varit anställd på samma ställe sedan 1997, då gäller gamla reglerna där din ålder styr uppsägningstiden. Som längst brukar den vara 6 månader.
Jag syftar på om arbetstagaren säger upp sig.
14 dagar eller 1 månad beroende på anställningsform. I vissa fall längre än så, men inte så troligt inom HOtell och restbranschen.
tack för alla svaren
Jag har tre månaders uppsägningstid så visst kan det finnas en chans att du har längre än en månad... Som sagt, se på ditt anställningsbevis Det ska stå där!
Japp... Men jag har varit anställd i över 10 år så det kanske är därför jag har så lång tid. Bytte arbetsuppgister inom koncernen och på det nya kontraktet står det 3 månader, på mitt första kontrakt stod det dock 1 månad.