• Anonym

Är man alkoholist om man dricker ETT glas vin varje kväll?

Jag gör det, nästan i alla fall.. Blir såå sugen bara på det där ena glaset.. På helgen kanske det blir två. Aldrig mer. Det är inte varje dag men minst tre av fem vardagkvällar.

Snälla hjälp! Är jag alkoholist?

ps. Ska tillägga att jag många helgkvällar inte dricker alls för då hämtar jag tonåringar Kanske är det därför jag vill "unna mej" på vardagen i stället..

Vad tror ni?

• Svar på tråden Är man alkoholist om man dricker ETT glas vin varje kväll?
  • Pikku Enkeli

Svår avvägning. Kan man inte avstå tycker jag att man utan tvekan är alkoholist, kan man avstå, men väljer att inte göra det är gränsen för mig hårfin.

It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • DCLXVI

Svårt att svara på, det där med alkohlism är luddigt. Beror på om du MÅSTE ha det där glaset, om du tappat kontrollen över begäret. Om det är viktigare än annat, t.ex nekar att hälsa på en vän för att du hellre är hemma och dricker vin etc.

If you´re 555, I am 666... vanligjavlablogg.blogspot.com/
  • Caranlachiel

Nej inte nödvändigtvis. Om man känner att man måste dricka ett glas vin varje kväll så har man problem. Behöver inte ens vara så ofta.

Vecka 24 - and counting! (BF 21 mars)
  • Nisseblubb

Är man alkoholist om man har begär efter en mängd alkohol som ligger LÅNGT under riskgränsen för hälsofara?

• JAG är BÄST

Tycker jag inte du är.

Livsnjutare är du. Som jag

Har haft en tråd ang detta på andra FL.

• snapdragon

beror väl på varför man gör det, så att säga.

• Anonym

jag personligen tycker att det ringer lite varningsklockor när man dricker varje dag.Kan du avstå?

• Anonym (ja)

Ja, det tycker jag, är man beroende, fysiskt eller mentalt, av något så är man ju... Om man röer en cigg om dagen, är man rökare, dricker man ett glas vinom dagen är man alkoholist.

• Ekorrfamiljen

Jag tycker att det är en oroande tendens att dricka alkohol varje dag. Även att du blir så sugen och "vill unna dig" tyder på ett beroende som än går att tygla, men som kanske inte är så sunt i längden.

Var gränsen går känner du trots allt bäst själv, men om någon mig närstående skulle ha det "drick-beteendet" skulle jag bli lite orolig och ta ett snack med vederbörande.

Alla goda ting är 3, men jag vill gärna ha ett 4:e barn ändå!
Svar på tråden Är man alkoholist om man dricker ETT glas vin varje kväll?