• teodorabergstedt

Min son, 8 mån, går på tå, ovanligt???

Min son är 8 månader. Om vi håller honom stående vägrar han sätta ner hela foten, han står på tå. Alltid. Om vi hjälper honom ta några steg med vårt stöd trippar han på sina små tår, hälen är högt upp i luften.

Någon med liknande erfarenheter? Kommer han att förstå att hela foten ska i marken? Klart han kommer, men när?

• Svar på tråden Min son, 8 mån, går på tå, ovanligt???
  • Fruochmamma

Ludvig är nu 16 måns och springer omrking mest hela tiden. Ibland på tå och ibland med hela foten i golvet.

(¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • BlackBiatch

Det kan vara att han kommer förstå det med tiden eftersom han inte är så gammal men det kan oxå vara att han inte kommer att förstå det.då får ni kolla så att hans hälsena möjligtvis inte är för kort.
    Min dotter var tåbarn och gick antal år omkring på tår,men har lärt sig att gå normalt nu men mellanåt så när hon inte tänker på det så trippar hon på tår igen

• Lundby87

Ja men du kan sätta på han en sko då chansen att han använder hela foten ökar och kanske att han komme rpå gå tekniken fortare.

• Tingeling83

tror ej det är ovanligt , min tös gör de me ibland när hon har bråttom hihi

• Busbellan

I den åldern tror jag alla mina barn gått på tå
    Men det har inte varit några som helst problem när de sen börjat gå på riktigt.

Mamma till Nora, August och Ella
  • Busbellan
    Emmmi skrev 2008-11-26 17:12:16 följande:
    Ja men du kan sätta på han en sko då chansen att han använder hela foten ökar och kanske att han komme rpå gå tekniken fortare.
    Det bästa för barn att få rätt teknik och utveckla rätt muskler är om de får träna på att gå barfota
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Smurfan80

Det gör /gjorde  mitt barn med. Men vi va hos sjukgymnasten för en annan sak så frågade jag för jag va orolig att han alltid går på tå. Men hon sa att han är fullt rörlig ochkommer sätta ner foten när han inte orkar gå på tå längre. Nu börjar han lära sig gå och ibland går han på  tå och ibland på hela foten.  Men mer och mer på hela foten.
    med andra ord oftast inget att oroa sig för, kolla hans rörlighet i foten om han kan sätta ner hela i golvet.  

Ta en dag i taget!!!
  • Tiro

Jag hade ringt och frågat BVC om du är orolig. I så fall kan du träffa en sjukgymnast som kan göra en bedömning utifrån just din son.

• Nynne

Vår dotter gjorde också det från 7-8 månader ungefär. Hon går fortfarande på tårna ibland. Det är inte alls ovanligt.

• Vintersjäl

Min 10-månaders son går också på tårna. Jag oroar mig inte det minsta, han ska ju bli ballerina Skämt åsido... Det är fullt normalt. Tror det är lättare för dom små att bara spänna sina tår, istället för att ha kontroll över hela foten.

• linhen

Alla mina har gått en hel del på tå!

• Nathaliiiie

Tror inte alls det är ovanligt..
    Min dotter gör precis lika när hon går med gå vagnen (8 månader)

Svar på tråden Min son, 8 mån, går på tå, ovanligt???