Är audi en bra bil?
Jag funderar på att köpa en audi A4 kombi-99.
Får man plats med barnvagn o 2 barnstolar i den?
Är det nåt specielt man ska kolla på den?
Jag funderar på att köpa en audi A4 kombi-99.
Får man plats med barnvagn o 2 barnstolar i den?
Är det nåt specielt man ska kolla på den?
Ja, det är en bra bil. Har en från -98 och jag har 2 bakåtvända bilstolar i den - en fram och en bak. Barnvagn beror förstås på vilken du har, men jag har fått in min emmaljunga duo. Fast jag har fått ta i sär chassi och liggdel, när jag hade den. Med sittdel blir den betydligt lägre och går då att lyfta i utan att ha i sär. Den går inte in på längden, så det är ju inte så mkt plats kvar när den är i. Men packar man väl, så går det nog i en del ändå.
Vad man ska kolla vet jag inte. Min har varit toppen, missljud i framvagnen som många andra har haft problem med har det ju varit, men det är åtgärdat och efter det har det varit tyst.
Har mekat Audi endel och det är bra bilar! Schysst kvalitetskänsla, körglada bilar och rätt snygga. Baksätet är rätt trångt.
Har du tänkt skruva nått själv?
Det ganska dyra delar. Nya bakbromsar kostar typ 3500kr, missljud från bahjulslager är vanligt och det räcker ibland med justering (det är koniska rull-lager) det är heller inte svårt att byta själv. Vet ej om Audi har kvar detta, men glapp i länkarmarna fram var extremt vanligt på dessa bilar och upp till 36mån/ 10 000 fick man det bytt gratis, hade någon gräns överskridits fick man betala hälften själv. Länkarmarna ska vara förbättrade på 99orna men kolla noga om det glappar ialla fall!
Sen är det också vanligt att ventilkåpspackningen är otät. Skruva av plastkåpan på motorn (3 bajonettskruvar) och kika noga runt ventilkåpan. Kan löna sig att lyfta ur tändspolarna och titta den vägen också.
Låsen kärvar ofta ihop om man hela tiden låser upp med dosan så att använda nyckel ibland är nyttigt.
Vad har du tänkt dig för motor?
Quattro? =Grymt på vintern!
Tack för alla tips o råd. Ja delarna är ju dyra, men då vet man att man får kvalitet för pengarna. Den jag har kollat på är en 2.4 liters,När är det dags att byta kamrem på den?den jag har kollat på har gått 19800.
Om jag inte minns helt fel är det var 12000 mil eller vart 5:e år.
Det står i serviceboken så kolla igenom den noga när du kollar på bilen.
som Jaccan skrev - Dyra reservdelar
Vi Har en Audi A6 från 02. Den är jätte bra, fungerar utmärkt och får plats med en tre-barns familj och all packning det innebär.
Ang. reservdelar så har vi innan haft en passat och en Opel Vectra. Delarna till de bilarna var inte direkt billigare än till Audin, och inte servicen heller. De gick dessutom sönder betydligt oftare.
Från Begbilsguiden (bilprovningen):
begbilguiden.bilprovningen.se/
(bra sida- gå gärna in och se på "typfelen" vid besiktning... )
"Yngre Audi A4 får mycket bra besiktningsresultat medan de äldre modellerna (årsmodell 2000 och äldre) belastas av anmärkningar mot spindelleder, styrleder (vissa årsmodeller) och bromsar."
Krockskyddet verkar inte vara på topp... (varken folksams resultat eller EuroNcap)
Ja 2.4 är rätt trött om man jämför med 1.8T. Däremot får man en mjuk och fin gång i sexan som du inte får i den råare 1.8T. Dessutom har 2.4 bättre vrid.
Audi is tha shit...enligt mig...
gasar själv med en Audi s4... :P
Nej men audi går långt, lite dyrare och lite krånligare att skruva med om man tex jämför med 740:s o sånt crap.
Men fin fina bilar...
Vi har haft flera Audi, ett av favoritmärkena Dock ingen kombi så vet inte hur rymliga dom är.
Har audi och jag ÄLSKAR den bilen
Grymt kul bil att ratta men skulle inte vilja åka i den på annan plats än bakom ratten. Känns lite klaustrofobisk bak.
tycker inte vår audi är dyrare i delar än en volvo v70 och dessutom drar audin mkt mindre i soppa och mkt bättre bil,vi har en a4 avant och det räcker gott till oss med 2 vuxna oh 2 barn
Jepp kollade upp det i autodata. Man bör byta kamrem i en Audi A4 2,4 vart femte år eller 12000 mil.
tänk på att det är viktigt att även byta övriga slitagedelar såsom vatenpump, spänrulle och löprulle.
www.kamremsbyte.com/index.php/kamremsbyte/kamremsbyte-audi.html