Köttbullssmet
Hej!
Efterlyser härmed det ultimata receptet på köttbullar. Hur gör ni era?
Hej!
Efterlyser härmed det ultimata receptet på köttbullar. Hur gör ni era?
Kan inte ge ett exakt recept, för jag har inga mått. Men så här gör jag: Jag häller upp ströbröd och mjölk i en bunke och låter svälla en stund. Medans kokar jag upp lite vatten i vattenkokaren och lägger en köttbuljongtärning i en kopp. Slår på pyttelite vatten, bara precis så att tärningen kan lösas upp (ett par msk) och rör och mosar med en gaffel eller sked tills tärningen är upplöst. Den koncentrerade buljongen häller jag också i bunken. Riven en stor lök på fina sidan av rivjärnet och blandar ner. Saltar och maler ner mycket vitpeppar. Nu har det blivit en stark och salt smet som jag blandar med färsen. Sist rör jag i ett ägg. Sedan rullar jag köttbullar eller formar biffar och steker.
Det är buljongen som gör det så gott, de blir mycket saftigare och smakrikare än bullar utan buljong. Ibland blandar jag i kryddpeppar, bara för att jag tycker det är så gott.
jag förstår inte varför man ska krångla till det för mitt recept är sånt här
500 gram blandfärs
1 tsk salt
lite svartpeppar
blanda ihop och rulla till köttbullar stek dom och sen ät och njut :)
alla som har smakat mina köttbullar undrar vad jag har gjort för o få dom så goda
Låter gott ska testa detta.
jag gör....
Ca 4dl skorpmjöl vatten ca 2dl låter det svälla sedan 1½ lök tunt tärnade 2 morötter och sen ca 800g -1500g körtfärss( hur hård deg man vill ha)
Sedan RULLA Å RULLA Å RULL AÅ RULLA och steka
Eller
3-4 dl skorp. vaten 2 dl svä'lla 1 lök 500g kött....
Platta sätt ost( oliver salami bacon) i mitten rulla i hop.. in i ugnen ca 30 min ( sååååå gott)
Jag tar mjölk och ströbröd som jag låter svälla, sedan blandar jag i lite chilisås och mycket örtsalt. (ingen lök men det är valfritt, har allergiker i familjen) och blandpeppar (5 olika sorters kvarnen) ganska rikligt, blandar i köttfärsen tills det blir en jämn smet. rullar, plattar och steker i riktigt smör *ler*
Använder i bland kycklingfärs eller blandfärs men oftast ren köttfärs....
jag brukar blanda i en påse fransklöksoppa pulver i min köttbullssmet lite ströbröd,liten skvätt grädde salt och peppar.
och 1ägg.
Tack, nån annan som anser sig "veta bäst"
Kalvfond är gott att blanda i smeten. Annars är ju kryddpeppar given så här i jultider.
Jag blandar grädde och mjölk med ströbröd och låter det svälla.
har i riven lök, köttfärs, chilipulver, paprikapulver, salt och peppar Blandar ihop allting och rullar till köttbullar eller formar till biffar. Blir supersmarrigt.
Glömde att jag har i ett ägg oxå
400 gram blandfärs
3 msk gul lök(ar), finhackad
3 msk flytande margarin, Becel
4 msk ströbröd
1 msk potatismjöl
1,5 dl vatten
1,5 tsk salt
1 st ägg
1,5 krm svartpeppar, malen
Mjukfräs löken i 1 msk flytande Becel. Blanda ströbröd, potatismjöl, och vatten i en stor skål och låt svälla ca 10 min. Lägg i färs och salt i blandningen och blanda väl. Rör ner ägg, vitpeppar och lök. Blanda väl. Forma färsen till valnötsstora köttbullar. Lägg köttbullarna på en fuktig skärbräda. Stek köttbullarna i resten av flytande Becel på medelstark värme. Låt köttbullarna eftersteka på svag värme ca 3 min.
super goda!
Tack, vad många olika recept, kul
Jag brukar ha i ett knippe persilja... mmmm
Var hos min pappa och åt pannbiff för nån helg sen och frågade hur dom blev så goda, hemligheten var vätskan som är i ansjovis burkarna.... Jag e tveksam, men tydligen är det ett kock knep....