• anettef

Hjälp! Min 1,5 åring har stoppat i sig flourtabletter!

Skulle bara byta om. Tyckte det var lite väl tyst så jag kikade vad sonen hade för sig. Då hade han hunnit flytta en stol till micron. Klättrat upp och plockat ner burken med flourtabletter. Det var inte märkvärt många som var borta, men han har säkert fått i sig en 10-20 st iallafall. Vad händer nu? Vet ju att flour inte är livsfarligt, men det måste ju finnas en anledning till varför dom är från 12 år? Och på burken står det att man får ta max 6 om dagen.. :( Hjälp!

• Svar på tråden Hjälp! Min 1,5 åring har stoppat i sig flourtabletter!
  • strojes

ring sjukvårdsupplysningen och fråga de om du är orolig.

• klurifax

Man kan få feber av att överdosera fluor. Ring giftinformationen via 112 om du är orolig.

• anettef

Men nej. Ringer med en gång! Tack!

• Fru Humla

hoppas det går bra för er.

hittade det här.-)

Fluortabletter
    Mindre än 200 fluortabletter à 0,25 mg fluor är ofarligt att förtära. Ge mjölk. Ibland kan lättare magbesvär uppkomma. Observera dock att det finns starkare fluortabletter

Gå gärna i mina fotspår men låt mig kliva ur dem först!
  • Evangeline72

Vissa läkemedel
    AD-vitaminer: En flaska, 25 ml, AD-droppar är ofarligt om barnet får i sig det vid ett tillfälle. Låt barnet göra ett uppehåll med vitamintillskott under en månad.
    Fluortabletter: Det räcker med att låta barnet dricka mjölk, om barnet ätit mindre än 200 fluortabletter à 0,25 mg fluor. Observera att det finns starkare fluortabletter.

• tinna123

Hej
    Mjölk neutraliserar fluor effekten så ge hon ordentlig med mjölk, men det är såkert ingen fara.

Svar på tråden Hjälp! Min 1,5 åring har stoppat i sig flourtabletter!