• sapo

Hjälp att välja kamera

Ska köpa oss en ny kamera, men vill och behöver ha hjälp att välja! Tar kort dagligen, mest på barnen men även på annat, älskar att ta kort och vill ha en bra kamera som ger fina kort! Funderar på om man ska satsa på en "billig" systemkamera men vet inte Fundersam 
    Har inte hur mycket pengar heller att slösa på en kamera, utan ca 5000kr som maxgräns.
    Så överrös mig med info om bra kameror är ni snälla!

Älskar er, Pontus, Freja (20/9-06) & Tor (20/8-08)
  • Svar på tråden Hjälp att välja kamera
  • Alle

Canons instegskamera har fått bra kritit - Canon EOS1000D
    Annars så säljs ju 350D billigt nu, du kan få ett beg kit via Fotosidan för 3000 - 5000 kr.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Bempa
    Alle skrev 2008-11-26 21:46:04 följande:
    Canons instegskamera har fått bra kritit - Canon EOS1000DAnnars så säljs ju 350D billigt nu, du kan få ett beg kit via Fotosidan för 3000 - 5000 kr.
    Precis vad jag tänkte rek, men istället för 350, så skulle jag hellre välja 400:an. Men jag skulle aldrig välja nåt annat än Canon
    Life is like a dick, when things get hard, fuck it!
  • sapo

Tack ska kolla upp dessa

• SaraMichaela

Jobbar själv med att sälja system kameror så vill jag passa på att rekomendera Sony A300 framför canon kamerorna som du blev rekomenderad precis. läs lite om den på olika sidor så kommer du själv att märka alla fördelar mot canon och nikon i samma prisklass. den kostar strax under 5000kr med ett 18-70 objektiv. åk gärna till någon butik och prova både canon, nikon och sony så kommer du märka skillnaden på dom.

• Alle

Helt rätt råd att åka runt och prova.
    Bara för att jag är Canonist så betyder ju inte det att det är den enda religionen

Bempa skrev 2008-11-26 21:47:33 följande:
    Alle skrev 2008-11-26 21:46:04 följande: Precis vad jag tänkte rek, men istället för 350, så skulle jag hellre välja 400:an. Men jag skulle aldrig välja nåt annat än Canon
    50D står på inköpslistan under nästa år
    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • racer x
    SaraMichaela skrev 2008-11-26 22:32:34 följande:
    Jobbar själv med att sälja system kameror så vill jag passa på att rekomendera Sony A300 framför canon kamerorna som du blev rekomenderad precis. läs lite om den på olika sidor så kommer du själv att märka alla fördelar mot canon och nikon i samma prisklass. den kostar strax under 5000kr med ett 18-70 objektiv. åk gärna till någon butik och prova både canon, nikon och sony så kommer du märka skillnaden på dom.
    Den är säkert bra men hur är det på tillbehörssidan?
  • Eldsjäl

Jag skulle rekommendera Nikon D40 eller D60, de kostar båda under 5000 på MediaMarkt om du köper vid rätt tillfälle. Håll utkik.

• sapo

ska kolla upp de kameror jag fått tips på Hade tänkt åka iväg och kolla och känna lite men samtidigt skönt att veta vilka man ska kolla extra på

• racer x

Stunta i nikon d40, gammalt skit dom vill bli av med .

• racer x

sapo skrev 2008-11-26 18:43:53 följande:

Ska köpa oss en ny kamera, men vill och behöver ha hjälp att välja! Tar kort dagligen, mest på barnen men även på annat, älskar att ta kort och vill ha en bra kamera som ger fina kort! Funderar på om man ska satsa på en "billig" systemkamera men vet inte   Har inte hur mycket pengar heller att slösa på en kamera, utan ca 5000kr som maxgräns. Så överrös mig med info om bra kameror är ni snälla!
    Med 5000,- i pengar menar du att ni inte kommer lägga mer på kameran? Eller mer efter hand? För ska ni bara lägga 5000,- så är det ingen större mening med en systemkamera. Om man nu inte nöjer sig med att det blir marginellt bättre bilder.
  • sapo
    racer x skrev 2008-11-27 12:47:51 följande:
    sapo skrev 2008-11-26 18:43:53 följande: Med 5000,- i pengar menar du att ni inte kommer lägga mer på kameran? Eller mer efter hand? För ska ni bara lägga 5000,- så är det ingen större mening med en systemkamera. Om man nu inte nöjer sig med att det blir marginellt bättre bilder.
    självklart kommer vi lägga mer pengar framöver på den men just inköpspriset som vi räknat på ca 5000kr, hoppas att det ska räcka till en helt ok kamera med det viktigast till att börja med
  • racer x

Man kan ju samtidigt tänka lite längre om man kanske vill uppgradera huset någon gång. Och då se hur möjligheterna är med det märket man väljer. Nikon har ju sin egenhet att ha autofokusmotorn i huset på vissa modeller.

• VikkeVire

Jag är ju ett fan av Nikons kameror.. med tanke på prisklassen så är det nog d40 och d60. Mycket bra kameror min nästa investering blir en d80

..:: Julia 13 maj-06 och Adam 2 maj-07 ::..
  • Bempa

CANON!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• sapo

Har hittat en Nikon D40 nu för 2999kr är det ett bra köp??

♥Freja 060920 ♥ Tor 080820♥
  • Bempa

Det är väl ett bra pris, men som nån skrev förut, D40 är "gammal skit" som dom vill bli av med. Just nu reas Canon 1000D på många ställen, har sett den för 3995:-

Svar på tråden Hjälp att välja kamera