• kajsaliten

hur mycket måste man äta extra när man ammar??

jag har läst o hört så mycket olika i denna fråga, allt från att man ska äta 200 kalorier till 1000 extra varje dag - vad är egentligen rätt? min dotter är 3 månader gammal o jag helammar henne: hur mycket extra måste jag äta varje dag?

• Svar på tråden hur mycket måste man äta extra när man ammar??
  • ElinOlsson

Oj, det har jag aldrig reflekterat över!
    Jag märkte att jag var hungrigare än valigt, behövde äta frukost som jag aldrig gör annars. För övrigt så åt jag som vanligt och när jag var hungrig.

• arkeologitjejen

De säger väl att man behöver 2500 till 3000 kalorier per dag om du ammar och jag har som sagt hört 1000 extra kalorier, men samtidigt så beror det väl på hur mycket du rör på dig osv. Jag har ätit mig mätt, rört på mig och inte bantat sedan jag fick Linnea och har gått ner alla mina graviditetskilon och så några till. I början och i perioder har jag varit superhungrig och ätit som en häst och andra dagar ätit som vanligt. Lyssna på din kropp, är du hungrig så ät, är du inte hungrig så ät inte, men se till att du får i dig tre mål om dagen och kanske gärna två mellanmål så ska du se att du mår bra.

Mamma till Linnea, född mars 2008.
  • Fru Indosaurie

i boken från bvc om amning tror jag det står att man behöver äta motsvarande en extra smörgås med ost och ett glas mjölk per dag.

Opinions are like assholes. Everybody has one. nakenfis.se
  • Spiken

Det är olika. Jag gick ner massor i vikt trots att jag inte gjorde annat än åt. Men rent generellt så har jag också hört det där med en smörgås + ett glas mjölk extra.

• Loon

Fru Indosaurie skrev 2008-11-26 19:59:45 följande:

i boken från bvc om amning tror jag det står att man behöver äta motsvarande en extra smörgås med ost och ett glas mjölk per dag.
    Precis, jag har läst samma!
  • Berenike

man producerar väl ca 7 dl bröstmjölk (tror det är mer när barnet är äldre än typ 8 mån) om man helammar...1 dl innehåller ca 70 kcal så cirka 500 kcal per dag?..sen har jag för mig att ämnesomsättningen är lite lägre så man behöver inte fullt 500 kcal...men det beror nog påhur mkt övrigt man rör sig etc...

• Mirjis

Jag läste 600 kalorier vid helamning och 300 kalorier vid delamning...

• Matillin

Så länge du inte har för lite bröstmjölk så behöver du inte tänka på att stoppa i dig mer mat.

Hemma i kalla sverige igen !!
  • Klotlisa

tänkte mest på att dricka mer!!

• Glad84

Tycker inte man ska tänka för mycket på kalorier och sånt när man ammar. Jag äter när jag är hungrig och tills jag är mätt... Men man får inte glömma att fricka mycket, det är nästan viktigast tror jag

• Courage

Instämmer med föregående. Om du inte har några allvarligare viktproblem räcker det väl att äta bra mat när man är hungrig? Och om man då är lite extra hungrig, äter man lite mer, typ...
    Själv var jag väldigt hungrig på natten när jag fortfarande nattammade, så några mackor extra blev det runt tretiden på natten. Man sover dessutom bättre då!

Svar på tråden hur mycket måste man äta extra när man ammar??