• Bobos mamma

Hjälp ang färska kryddor vs torkade! Någon som vet???

Om det står att man tex ska använda 1dl färska, hackade kryddor typ koriander i ett recept men istället tänker använda torkade hur mycket ska man ta då? Jag har läst någonstans att om man ska använda färska istället för torkade ska man ta dubbelt så mycket färska, men isåfall skulle jag alltså ta en 1/2 dl torkade, malda kryddor till detta reept det låter mycket tycker jag, eller?

Någon som vet?

• Svar på tråden Hjälp ang färska kryddor vs torkade! Någon som vet???
  • Tecken

1dl färska = halv mängd torkade.

• Tecken

Jag har ingen källa på det, tror jag läst det i någon kokbok.

• Bobos mamma

Som sagt jag har också läst det någonstans men 1/2dl är ju typ en halv kryddburk, låter sjukt mycket med tanke på att det i detta recept ska vara en massa andra kryddor också.....

• nano

Tror det ska vara mindre, typ 1/3 eller 1/4. Kryddor blir ju mycket starkare när man torkar dom eller?

• Kenzie

Oj nej du ska ta mycket mindre. Börja med knappt en tsk och smaka av. Färsk koriander är dock svårt att ersätta med torkad men andra örter går bra.

Älskade Theodor 060329 Efterlängtade Krypet BF 090429
  • Bobos mamma

Jag tror att jag någon annanstans även har läst att man om man tar torkade kryddor ska vara en eller två msk, men det känns dumt att bara chansa för jag är verkligen ingen expert-kock, brukar följa recepten noga, men nu har jag bara tillgång till torkade...

• Bobos mamma
    Svar på #6
    Jag har aldrig använt mig av koriander tidigare, och har bara tillgång till torkad. Blir det stor skillnad? Jag vet ju iofs inte hur det ska smaka... Om det även ska vara 1dl färsk persilja, hur mycket ska jag då ta torkade?
  • 3fraimsdotter

Börja lite försiktigt och testa dig fram. Kryddorna blir inte starkare av att de är torkade utan de blir mer koncentrerade till sin volym för att vattnet försvinner. Därför behövs ofta mindre mängd torkade kryddor än av färska. Vissa kryddor tappar dock i smak när de torkas eftersom de inte innehåller så av den smakbärande oljan som gör kryddor så aromatiska. Ju äldre kryddorna är desto sämre smakar de också, så det går inte riktigt att säga precis hur mycket man ska ha. Det är bara att smaka och smaka och smaka.

• 3fraimsdotter

Bobos mamma skrev 2008-11-26 21:38:28 följande:

Jag har aldrig använt mig av koriander tidigare, och har bara tillgång till torkad. Blir det stor skillnad? Jag vet ju iofs inte hur det ska smaka... Om det även ska vara 1dl färsk persilja, hur mycket ska jag då ta torkade?
    Färsk koriander har en mycket distinkt smak som man antingen gillar eller inte. Jag tycker nästan att den smakar lite metalliskt. Torkad koriander smakar faktiskt helt annorlunda än färsk bladkoriander. Torkad, mald koriander är väl inte mesig, men den är en rätt diskret krydda ändå som bor fint ihop med andra kryddor som spiskummin, ingefära, kanel, nejlika osv. Nu vet jag inte vad det är du ska laga eller hur mycket men när jag använder koriander i indisk matlagning så har jag i två rågade teskedar i kryddfräset (mat för 4-5 pers).
  • Kenzie

Ja just med koriander blir det stor skillnad och jag skulle inte ersätta färsk med torkad utan isf utesluta den helt.

• Bobos mamma

Det är en indisk rätt jag ska försöka mig på att laga imorgon... Så jag får väl testa mig fram så gott det går. Tack för all hjälp iaf!

• Nattviolen

Torkad koriander är gjord på fröna, medan färsk koriander är bladen. Smakar helt olika. Går inte att byta.

• Bobos mamma

Okej, men om vi bortser från koriandern. Hur mycket torkade kryddor motsvarar 1dl färska? Mellan tummen och pekfingret, någon?

• Kenzie

Jag skulle säga absolut max en matsked men det beror som sagt helt på om kryddan är gammal och vilken kvalitét den har.

• Kenzie

Fast börja med en mindre mängd typ en tsk. Bättre att behöva ha i lite extra än att förstöra hela maträtten

• Ronjas mamma

1 dl färsk motsvarar i msk torkade.. men ville ändå alltid prova mig fram som andra också har sagt i tråden.

• Karlsson

Jag såg sist jag handlade att det nu finns torkad BLADkoriander. Har dock inte testat den.

Svar på tråden Hjälp ang färska kryddor vs torkade! Någon som vet???