• Svinto

Laktosfri Philadelphiaost???

Har en dotter som precis fått konstaterat laktosintollerans.

Har en favoritmaträtt där det ingår bla philadelphiaost (cremefraiche fins laktosfri så det ska jag ha i också). Finns det laktosfri Philadelphiaost eller vad kan jag ersätta denna med? Mer creme fraiche??

Har inte varit hos dietist än (har tid) men visst är det laktos i all ost?

• Svar på tråden Laktosfri Philadelphiaost???
  • ULP

Valio har en variant som heter cream cheese, finns på laktosfria hyllan i kyldisken

• tomcar1

Varför finns det så dåligt med laktosfria lättprodukter : (
    Man kanske vill gå ned i vikt även som laktosintolerant...
    Bara en fundering.
    /tomcar1

• Svinto
    tomcar1 skrev 2008-11-26 23:00:43 följande:
    Varför finns det så dåligt med laktosfria lättprodukter : ( Man kanske vill gå ned i vikt även som laktosintolerant... Bara en fundering. /tomcar1
    Ja, det har jag också lagt märke till....
    kanske är det svårt att tillverka detta??
  • tomcar1

Aima...ingen aning. Någon som vet om det finns bättre sortiment i våra grannländer ?
    /tomcar1

• ULP
    tomcar1 skrev 2008-11-26 23:04:48 följande:
    Aima...ingen aning. Någon som vet om det finns bättre sortiment i våra grannländer ? /tomcar1
    Finland har större sortiment av laktosfria produkter
  • cloudberry79

Valios mjölk finns både mini och mellan, creme fraichen är lågfett (samma som vanliga lätt creme-fraichen), creme cheezen äter man ju inte så jättemycket av iallafall, men där hade det ju gärna fått finnas en lättvariant! Vill tipsa om att Valios gräddfil har låg fetthalt och är bättre (tycker jag) än creme fraiche om den inte ska kokas (t ex till dipsåser eller tacos).

Skillz that Killz 10k+
  • enlitenbitkaka

Kör low carb/high fat

tomcar1 skrev 2008-11-26 23:00:43 följande:
    Varför finns det så dåligt med laktosfria lättprodukter : ( Man kanske vill gå ned i vikt även som laktosintolerant... Bara en fundering. /tomcar1
    Vill du kika in hos mig? Hojta till så fixar jag det :)
  • FBordes

Hårdost är naturligt laktosfri.

Från mjölk.se: -Nästan all laktos blir kvar i den vassle som bildas när mjölkproteinet kasein pressas ihop till en ost. Den lilla rest av laktos som finns kvar i ostmassan äts upp av mjölksyrakulturen redan de första dagarna efter ystningen.

Svar på tråden Laktosfri Philadelphiaost???