• Haraaz

Visst får man inte ta andras sista siffror i personnummret?!

Min man sitter o försöker leta upp en gammal kvinnas sista 4 siffror i hennes personnummer för han "behöver" det till något, jag säger att det inte är tillåtet men då säger han att det är det visst för att man kan hämta ut andras uppgifter direkt på skatteverket om man kan adressen. Är det sant?! Jag har ALLTID lärt mig att man inte får ta eller veta andras sista siffror eftersom folk kan använda det till många grejer då...

• Svar på tråden Visst får man inte ta andras sista siffror i personnummret?!
  • Calamity Jane

Klart att han inte får knycka någons identitet! Det är nog straffbart!

• N1klas

Personnummer är offentliga och går att få genom ett samtal till skatteverket.
    Det finns även massor med sidor på nätet där man kan söka fram personers fullständiga personnummer och det är väldigt lagligt.

Offentliga uppgifter som sagt.

• Calamity Jane

Jasså? Vill du vara så snäll att länka till en sådan sida där jag kan få upp någons fullständiga pers nummer?

Faderator skrev 2008-11-27 02:31:43 följande:
    Personnummer är offentliga och går att få genom ett samtal till skatteverket. Det finns även massor med sidor på nätet där man kan söka fram personers fullständiga personnummer och det är väldigt lagligt. Offentliga uppgifter som sagt.
  • N1klas
    Calamity Jane skrev 2008-11-27 02:33:36 följande:
    Jasså? Vill du vara så snäll att länka till en sådan sida där jag kan få upp någons fullständiga pers nummer?
    www.upplysning.se
    www.ratsit.se
  • N1klas

På upplysning måste man vara inloggad för att se de fyra sista men det är gratis att registrera sig. På ratsin vet jag inte exakt.

• Lina86

säger han inte ens vad han ska ha det till?

låter lite mysko..
    jag anar nog lite ugglor i mossen,så att säga..

• N1klas

På ratsit kan man tydligen inte se de fyra sista längre men på upplysning.se går det fint.

• Haraaz

Nu säger han att han bara skulle kolla upp det (självklart inte använda till något), att man får se hela personnummret och läsa om vilken person som helst om man vet adressen, så man kan beställa det på skatteverket och allt... Men hela detta är sjukt att man bara kan beställa uppgifter om andra människor (finns ju jättemågna som utnytjar det i dåliga syften)!

• N1klas
    Haraaz skrev 2008-11-27 02:37:17 följande:
    Nu säger han att han bara skulle kolla upp det (självklart inte använda till något), att man får se hela personnummret och läsa om vilken person som helst om man vet adressen, så man kan beställa det på skatteverket och allt... Men hela detta är sjukt att man bara kan beställa uppgifter om andra människor (finns ju jättemågna som utnytjar det i dåliga syften)!
    Men personnummer är offentliga uppgifter och det går inte att göra så farligt mycket med personnummer. Illasinnade personer hittar nog uppgifterna de behöver ändå.
  • Calamity Jane

Knappade in ett namn på upplysningen. se nu och får inte fram hela personummret!?

Faderator skrev 2008-11-27 02:36:40 följande:
    På ratsit kan man tydligen inte se de fyra sista längre men på upplysning.se går det fint.
Svar på tråden Visst får man inte ta andras sista siffror i personnummret?!