• ann0rlunda

Hur många gymnasiepoäng behövs för att börja på högskola?

Jag har 2450 poäng med ett snitt på 13.88.
    Är det så att jag kan välja bort vissa ämnen och få ett bättre snitt?

• Svar på tråden Hur många gymnasiepoäng behövs för att börja på högskola?
  • ann0rlunda

Är det ingen som vet??

• fruis

Det beror helt på vad du ska läsa för något på högskolan. Olika utbildningar har olika kriterier. Ofta kollar de bara på enstaka ämnen men på vissa, populärare utbildningar tar de på genomsnittet. Så, det beror på helt enkelt.

• ann0rlunda

Men hur får man reda på det då?
    Jag har sökt till sjuksköterska i Skövde.

• Morbid Mistress
    fruis skrev 2008-11-27 10:51:42 följande:
    Det beror helt på vad du ska läsa för något på högskolan. Olika utbildningar har olika kriterier. Ofta kollar de bara på enstaka ämnen men på vissa, populärare utbildningar tar de på genomsnittet. Så, det beror på helt enkelt.
    Det stämmer inte riktigt. Vissa utbildningar har vissa kriterier på kurser man måste ha läst men man ser ändå till snittbetyget, inte på enstaka kurser.
    Det som skrivs på Internet stannar på Internet
  • Morbid Mistress

Om du kan plocka bort vissa kurser frånditt slutbetyg kan du kolla med din skola. Jag har inte alla kurser med på mitt slutbetyg, med det är lokala kurser jag har fått ta bort som sänkte mitt snitt samt att jag hade mer poäng än vad som behövdes.

Det som skrivs på Internet stannar på Internet
  • fruis

Då kollar du på högskolans hemsida. Leta upp sjuksköterskeutbildningen så står ju antagningskriterierna angivna där.

• ann0rlunda

"Utöver grundläggande behörighet krävs följande gymnasiekurser motsvarande:

Matematik B
    Naturkunskap B
    Samhällskunskap A
    Alternativ till Naturkunskap B är Fysik A, Biologi A och Kemi A.
    "
    Betyder det då att snittet kvittar? Att de bara kollar om man har bra betyg i de ämnena?

• Tecken

Nej, det kollar på snitt, och tar in därefter (dvs ju högre snitt = desto större chans att komma in). För poängstatistik: www.vhs.se

• KJH

måste man inte ha 2500 poäng totalt för att ha gymnasiebehörighet?

• ann0rlunda

men är det ingen som vet?
    Jag har läst att det endast behövs 2350 poäng. Det är väl lite konstigt?

• Kastrullresan

Du behöver ha 2500 p i ditt slutbetyg från ungdomsgymnasiet och 2350 p om du har ett slutbetyg från Komvux.

• ann0rlunda

Okej!
    Så om jag läser komvux så kan jag ta bort vissa kurser för att få ett bättre snitt?

• tyresö
    Kastrullresan skrev 2008-11-28 16:48:11 följande:
    Du behöver ha 2500 p i ditt slutbetyg från ungdomsgymnasiet och 2350 p om du har ett slutbetyg från Komvux.
    Det beror på vilket år man tog studenten. jag har mindre poäng än 2500, men det räknas som fullständigt slutbetyg ändå då jag tog studenten år 2002. minns eh vilket år de ändrade till 2500 poäng.
Svar på tråden Hur många gymnasiepoäng behövs för att börja på högskola?