• smile07

Någon som känner till ögondefekten "iris kolobom"?

Min son har en defekt i båda sina ögon( skedde när jag var i vecka 5-7) och jag undrar om det finns någon här på familjeliv som kommit i kontakt med begreppet. Känner ni någon eller har ett barn som har "defekten" så tveka inte att skriva ett inlägg:)

Tacksam för svar!

Orolig mamma i skåne

• Svar på tråden Någon som känner till ögondefekten "iris kolobom"?
  • Skrik och Panik

Hejsan, jag har det, men bara i mitt vänstra öga!

• vil70

Nej, men har sökt med ljus och lykta efter info om barn som fötts med grå starr, min snart 13 månaders har detta och har nu börjat skela kraftigt med båda ögonen.
    Starr o viss skelning är kopplat till kromosomskador och synproblem (översynt) det har inte dottern.
    Orsak för vår dotter är okänd.
    Skall äntligen till ögon imorgon!

Vad innebär det för din son?
    Vet att det är mycket oro, i vårat fall kanske synen tagit skada eller försämrats Generad

• Collesmamma

MIn dotter har det i sitt högra öga och jag i båda mina.. undrar du något mer är det bara att fråga

• smile07
    Svar på #3
    Hej!

Så både du och ditt barn har "defekten"? Hur påverkar den dig? Hur ser du? Eftersom min son bara är 14 månader så är det svårt att veta eller fråga honom hur det påverkar honom. Därför är det skönt att få höra från andra hur det påverkar dem.

Har du ärft det från någon? Vi vet inte vart vår son fått det ifrån. Vi har varit på ett antal kontroller/undersökningar och hos en ögonexpert i Malmö och hon har lugnat oss med att tala om att hon inte tror att defekten kommer att påverka hans syn mer än att han möjligtvis behöver glasögon och kanske blir översynt.

Ska göra massa undersökningar och ta blodprover för att de ska kunna utesluta någon annan missbildning/defeekt som är koppöade till kolobom. De ska även kontakta genetiker.

Om jag har någon mer fråga vid ett annat tillfälle kan jag vända mig till dig då?

Tack för att du skrev!

Önskar dig och din familj en GOD JUL!

mvh jessica
  • Collesmamma

Jag har fullgod syn på ena ögat medans andra är nästan noll. Jag har fått höra att man blir mer ljuskänslig men det har jag inte märkt av mkt.. Dom misstänker att det är ärvt men dom vet inte riktigt hur?! Vi var på genetik avd i Umeå där ville dom att vi skulle "kolla" andra nära släktingar om dom hade ex ett litet streck e något i ögat(svårt att förklara) för tydligen kan man ha det men bara i lite utan att veta om det.. Jar du några mer funderingar är det bara att maila

God jul ni med och lycka till med allt!

Svar på tråden Någon som känner till ögondefekten "iris kolobom"?