• LillaFlingan

Hur är det med RH+ och RH - , någon?

Bara en allmän fundering.. hur ligger det till?

Har för mig att om mamman är RH - och barnet är + så kan man bilda antikroppar mot barnet....
    Men är det samma sak vid om mamman är RH+ och barnet RH- ??

Någon som vet öht och kan ge mig en utförlig förklaring?

/Flingan ;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-27 11:20
    Jag måste bara tillägga:
    Min Svärmor är RH+ och Svärfar är RH-, och hon sa att hon vid barn nr 3 och 4, bildade antikroppar mot barnen och blödde massor under graviditeterna, samt födde bägge för tidigt. Vet att nr 4 kom 7v för tidigt..

Har det verkligen med RH faktorn att göra?
    Verkar som när man läser om det, att mamman måste vara RH- för att hon ska bilda antikroppar mot barnet OM barnet är RH+... INTE tvärtom???

• Svar på tråden Hur är det med RH+ och RH - , någon?
  • Gömmerska

Jag har för mig att Rhesusfaktorn är ett dominant anlag - dvs bara om både mamma och pappa är negativa kan barnet vara negativt, men om någon av föräldrarna är positiva blir barnet positivt. Det skulle isåfall betyda att RH inte hade någonting att göra med din svärmors problem. Jag är RH-negativ och har fått information från min barnmorska om att jag kommer att få en spruta med antikroppar efter förlossningen, samt att man kommer att ta ett extra blodprov på mig mot slutet av graviditeten.

Detta hittade jag på sjukvårdsrådgivningens sida:
    Att vara Rh-negativ innebär att man saknar den så kallade rhesusfaktorn på ytan av de röda blodkropparna i blodet. Endast 15 procent av svenskarna är Rh-negativa. En Rh-negativ kvinna kan bära på ett Rh-positivt foster om fostret har fått det anlaget från mannen.

Om en Rh-negativ kvinna bär på ett foster som är Rh-positivt och barnets blod råkar överföras till kvinnan kan hon börja bilda antikroppar mot barnets blod. Om man är Rh-negativ får man i samband med fostervattenprovet (eller förlossningen, min anmärkning) en spruta för att förhindra att det bildas antikroppar. Är man Rh-positiv behöver man ingen spruta.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Bröllop 080719 ♥¸.?°´¯) ♥Bebis 090419♥¸.?°´¯) ♥
  • Muckla

Jag är RH- och mamma är RH+ så det är inte ärftligt. Däremot är väl själva blodgruppen ärftlig.

• hilah

Det är sant att Rh+ är dominant, men eftersom man har två anlag så kan det se så här ut (Rh betyder Rh+ och rh betyder rh-): Mamman har Rh/rh och är positiv (hon har alltså anlag till båda men eftersom Rh+ är dominant, blir hon Rh+) och pappan har också Rh/rh. Det finns en 50% chans att barnen också blir Rh/rh, 25% chans att de blir Rh/Rh (endast positiva anlag) och 25% chans att de blir rh/rh (dvs rh-negativa). En positiv kvinna kan alltså föda ett rh-negativt barn. Hon utvecklar dock inga antikroppar mot barnet. Hon bär ju själv på anlaget rh-, medan en rh- aldrig bär på positiva anlag.

Oj, vad virrigt det blev! Hoppas du förstår ändå

• Paulina

I dagens läge får Rh negativa kvinnor testa sig under graviditetens gång för att se om de bär på eventuella antikroppar som kan bildas om man bär på ett Rh positivt barn och barnets och mammmans blod av någon anledning blandas. Rh positiva mammor bildar inte antikroppar oavsett om barnet är Rh+ eller Rh- så de behöver inte testas.

Mammans och barnets blod kan också komma i kontakt under förlossningen, så när en Rh- mamma föder ett barn så tar man reda på barnets blodgrupp och om barnet visar sig vara Rh+ så får mamman en spruta vaccin inom 48h som ska förhindra bildandet av antikroppar i hennes blodomlopp till fördel för eventuella framtida graviditeter. Om antikropppar bildas kan nämligen mammans organism stöta bort ett foster som är Rh+ vid en framtida graviditet, och det var det som ofta hände förr i tiden innan dessa vaccin fanns.

Jag är själv Rh- och har fött 3 st Rh+ barn och har alltså blivit vaccinerad 3 ggr. Nu bär jag på ett fjärde barn, men har inte heller denna gång haft några blodgrupps relaterade problem.

• artan060914
    hilah skrev 2008-11-27 20:59:35 följande:
    Det är sant att Rh+ är dominant, men eftersom man har två anlag så kan det se så här ut (Rh betyder Rh+ och rh betyder rh-): Mamman har Rh/rh och är positiv (hon har alltså anlag till båda men eftersom Rh+ är dominant, blir hon Rh+) och pappan har också Rh/rh. Det finns en 50% chans att barnen också blir Rh/rh, 25% chans att de blir Rh/Rh (endast positiva anlag) och 25% chans att de blir rh/rh (dvs rh-negativa). En positiv kvinna kan alltså föda ett rh-negativt barn. Hon utvecklar dock inga antikroppar mot barnet. Hon bär ju själv på anlaget rh-, medan en rh- aldrig bär på positiva anlag.Oj, vad virrigt det blev! Hoppas du förstår ändå
    Jag har båda...
    Ja eller rättare sagt:
    Jag är RH + direkt men indirekt RH-.
    Så står det på min blodgrupering...
    Jag vart igångsatt i v 38+1 (inte av den anledningen) men då visste dem inte hur det skulle påverka barnet eller mig...
    Så efter 4 samtal till olika läkare och blodcentralens läkare så kom dem fram till att det var inga problem!
    Min dotter är RH+.
  • Eisa

Det undrar jag med TS.

Kan inte barnet bilda antikroppar mot mamman då liksom?

• lundsbo

Är man RH- kan det bli problem. Man får spruta numera vid första barnet för at undvika detta sedan.

Är man RH+ blir det inga problem med detta oavsett vad barnet blir.

• Sthlm74

Eisa skrev 2008-11-27 23:24:47 följande:

Kan inte barnet bilda antikroppar mot mamman då liksom?
    Svar nej. Det är bara om mamman är RH- och barnet är RH+ som risk finns att MAMMAN bildar antikroppar mot barnets blod. För barnet spelar det alltså ingen större roll vilken blodgrupp mamman har.
  • Mamma Lotta

Jag är Rh - och mina 2 äldsta döttrar var Rh+ vilket innebär att jag fick en spruta efter förlossningen. Mina 2 yngsta som har en annan pappa än de 2 äldsta är båda Rh- och då slapp jag spruta.
    Jag har aldrig haft några problem vid mina förlossningar eller graviditeter, vänta nr 5 och antar att även h*n är Rh- då det är samma far som de 2 yngsta.

Vaccin är det inte men en injektion med immunglobulin anti-D fick denna spruta i samband med MKP för ca 2 v sedan. Anti-D är ett skydd mot Rh  immunisering som det kallas.

Att tala innan man tänker är som att torka sig i arslet innan man skiter.
  • Liisa

Jag & min sambo är RH+ & vår son är RH-, frågade på sjukhuset om det var något som spelade roll för honom i framtiden ang att skaffa barn (hade ju det här med antikroppar i bakhuvudet) men då sa hon att om mannen är RH- spelar ingen roll, det är om mamman är det som det gör det.
    Är dock inte jätteinsatt....

Mamma till Linus f 070424, änglarna Alexander & Rasmus f 060709 & lilla mini i magen
  • LillaFlingan

Tack för era svar!!

Då har svärmor min missuppfattat det hela.... då måste det ha berott på andra orsaker till varför hennes 2 sista föddes för tidigt.. ;)

• Smultronmamman

Min mormor har fått 7 missfall och det sades att det var pga att hennes man var rh-... om det är sant vet jag inte

• LHUF

Jag är rh negtiv och först barnet var rh positiv, fick en spruta efter fl. Nu har dom redan tagit reda på att barnet jag bär på nu är rh pos och jag har fått en spruta redan för dom håller på med ny forskning, kommer även få en spruta efter fl också.

Svar på tråden Hur är det med RH+ och RH - , någon?