Det låter jättekonstigt att begravningsbyrån sa så. Gjorde ni som de sa? Vad hade folk på sig som kom?
Om det inte stod något i annonsen skulle jag ALDRIG förutsätta att det var något annat än mörk klädsel som gällde. Ljus klädsel är inte den traditionella och bör därför skrivas ut om det önskas.
Till TS fråga, jag tror de flesta har förståelse för att man inte har obegränsat med kläder att välja mellan som gravid. Jag kommer gå på begravning inom en nära framtid och kommer ta svarta byxor och en mörk eller neutral topp, eller en kavaj (som inte kommer att gå att stänga) med en sober topp under.
Här finns lite info. www.begravningar.se/Fraga.asp
Llimen skrev 2008-11-27 12:10:11 följande:
om det inte står något i annonsen så betyder det egentligen ljus klädsel fick jag lära mig i våras när min farmor gick bort. Men ett par svarta byxor eller en svart kjol med en tröja/linne med en kofta utanpå. Eller kanske en gravidskjorta med en kofta. Kanske nåt grått eller brunt upptill för att inte vara helsvart. Iaf. Om de inte skriver något i annonsen så betyder det ju ljus klädsel, detta innebär ju också att det krävs mindre av dig angående vad du har på dig, med tanke på att du dessutom är gravid och har svårare att få tag på alla sorters kläder så tror jag ingen kommer tänka nåt om din klädsel.