• 070220

Gravid på begravning - klädesel?

Visste inte riktigt var jag skulle lägga denna tråden...

Jag ska på begravning nästa vecka och är gravid, men ganska stor mage. Detta innebär ju att jag inte kan ha vad jag normalt kanske hade valt.
    Nån annan som har varit på begravning gravid? Vad hade ni på er? Jag vet inte ens var jag ska börja leta...

Tack!

• Svar på tråden Gravid på begravning - klädesel?
  • Småtokig

jag hade ett par svarta byxor ett vitt linne och en svart kofta när jag var på begravning en vecka innan BF

♥Albin 20070116 ♥
  • Llimen

tycker att småtokigs klädsel verkar bra! Det kan ju bero lite på vilken klädsel som har angivits. Men det mesta som är svart, grått, mörkblått, kanske även brunt tycker jag är okej.

Vad stod det i annonsen?

• 070220

Det står inget i annonsen. Jag är nära anhörig och min man ska ha kostym, så jag vill ju vara "fin"

• Llimen

om det inte står något i annonsen så betyder det egentligen ljus klädsel fick jag lära mig i våras när min farmor gick bort.
    Men ett par svarta byxor eller en svart kjol med en tröja/linne med en kofta utanpå. Eller kanske en gravidskjorta med en kofta.
    Kanske nåt grått eller brunt upptill för att inte vara helsvart.

Iaf. Om de inte skriver något i annonsen så betyder det ju ljus klädsel, detta innebär ju också att det krävs mindre av dig angående vad du har på dig, med tanke på att du dessutom är gravid och har svårare att få tag på alla sorters kläder så tror jag ingen kommer tänka nåt om din klädsel.

• stinagreta

Svart kjol/byxor med svart topp/skjorta. Alternativt svart klänning. Det finns säkert jättemycket vanliga mammakläder som kan funka på begravning. Du kan ju ha en vanlig svart kavaj, som du inte knäpper, också.

• stinagreta

Jag håller inte med om ljus klädsel. Om man inte uttryckt det tydligt så skulle jag satsa på svart, eller mörkgrått. Det är standard och kan aldrig bli fel.

• Llimen

angående svart eller ljus klädsel så var det begravnigsbyrån somm sa till oss att inte skriva något om klädseln nä vi ville att det skulle vara ljus klädsel. Att det inte står något betyder ljus/diskret klädsel sa de.

Sen skrev även jag att svart/grått/mörkblått (ev brunt) är ju ett säkert kort.

• Jag o mina killar

Jag gick på begravning en vecka innan BF så jag vär väldigt stor, jag hade på mig svarta byxor vitt linne och en svart kavaj. Kavajen var en som jag har haft sen förut och den gick juinte o knäppa men det gick bra ändå...

Har du inget vettigt och säga, så säg inget alls
  • Aquavit

Det låter jättekonstigt att begravningsbyrån sa så. Gjorde ni som de sa? Vad hade folk på sig som kom?
    Om det inte stod något i annonsen skulle jag ALDRIG förutsätta att det var något annat än mörk klädsel som gällde. Ljus klädsel är inte den traditionella och bör därför skrivas ut om det önskas.

Till TS fråga, jag tror de flesta har förståelse för att man inte har obegränsat med kläder att välja mellan som gravid. Jag kommer gå på begravning inom en nära framtid och kommer ta svarta byxor och en mörk eller neutral topp, eller en kavaj (som inte kommer att gå att stänga) med en sober topp under.

Här finns lite info. www.begravningar.se/Fraga.asp

Llimen skrev 2008-11-27 12:10:11 följande:
    om det inte står något i annonsen så betyder det egentligen ljus klädsel fick jag lära mig i våras när min farmor gick bort. Men ett par svarta byxor eller en svart kjol med en tröja/linne med en kofta utanpå. Eller kanske en gravidskjorta med en kofta. Kanske nåt grått eller brunt upptill för att inte vara helsvart. Iaf. Om de inte skriver något i annonsen så betyder det ju ljus klädsel, detta innebär ju också att det krävs mindre av dig angående vad du har på dig, med tanke på att du dessutom är gravid och har svårare att få tag på alla sorters kläder så tror jag ingen kommer tänka nåt om din klädsel.
  • 070220

Tack så mycket för era synpunkter!

Ljus klädsel kommer jag inte att välja, och det kommer inte de andra gästerna heller.

Det blir nog som så många skrivit, svarta byxor el. kjol med en top eller skjorta och kavaj.

Tråkigt dock att det finns så begränsat med mammakläder att få tag på...

• Myror i brallan

Jag hade svarta byxor och en svart tunika med grått mönster på när vi begravde svärfar i höstas.
    Kändes ok, inte jätte uppklätt men ändå fint och bekvämt!

Beklagar sorgen och hoppas att du hittar ngt som du känner dig "rätt" i!

• Llimen

Vi gjorde som de sa och de som kom hade alltifrån ljusgrått och beige till mörkblått och till och med svart. det var mest farmors vänner (såna i åldern 80+) som stod för de mörka kläderna, de flesta hade lite ljusare men ändå diskreta färger (kollade korten nu och jag kunde till och med se diskret gula och gröna kläder).

Aquavit skrev 2008-11-27 13:10:09 följande:
    Det låter jättekonstigt att begravningsbyrån sa så. Gjorde ni som de sa? Vad hade folk på sig som kom? Om det inte stod något i annonsen skulle jag ALDRIG förutsätta att det var något annat än mörk klädsel som gällde. Ljus klädsel är inte den traditionella och bör därför skrivas ut om det önskas. Till TS fråga, jag tror de flesta har förståelse för att man inte har obegränsat med kläder att välja mellan som gravid. Jag kommer gå på begravning inom en nära framtid och kommer ta svarta byxor och en mörk eller neutral topp, eller en kavaj (som inte kommer att gå att stänga) med en sober topp under. Här finns lite info. www.begravningar.se/Fraga.asp#7
Svar på tråden Gravid på begravning - klädesel?