• BitchigaBea

Någon som vet hur man kan få upp ett fruset billås?

Vi har provat allt vi vet. Tex låsolja, tändare mm. Det har nu varit plusgrader i två dagar men det hjälper inte. Vi behöver verkligen bilen idag.
    Någon som har ngt tips???

Mvh Alexandra

• Svar på tråden Någon som vet hur man kan få upp ett fruset billås?
  • Nenne 71

Fyll en påse med varmt vatten och håll emot låset.
    Annars kanske det skulle funka att använda en hårtork?!

• Dinturiel

Vet att det ska finnas en speciell spray för frusna lås.. men kommer för mitt liv inte ihåg vad den heter

Ring en bilverkstad och hör med dem.

• Låtten

jag vet inte om det är att rek egentligen..hade samma problem för några år sedan och i ren "panik" hällde vi på kokande vatten..det fungerade för oss..men om det inte gjort det så är nog risken stor att det fryst fast ännu värre!

• Nenne 71
    Låtten skrev 2008-11-27 13:24:05 följande:
    jag vet inte om det är att rek egentligen..hade samma problem för några år sedan och i ren "panik" hällde vi på kokande vatten..det fungerade för oss..men om det inte gjort det så är nog risken stor att det fryst fast ännu värre!
    Man ska inte hälla på vattnet utan ha det i en påse och håll bara emot. har funkat flera gånger för mig.
  • BitchigaBea
    Nenne 71 skrev 2008-11-27 13:23:41 följande:
    Fyll en påse med varmt vatten och håll emot låset.Annars kanske det skulle funka att använda en hårtork?!
    Vi ommer tyvärr inte åt el dit just nu annars har vi haft det i åtanken med...
  • Grus grus

En påse med varmt vatten som Nenne beskrivit är utan tvekan det absolut bästa. Funkar varje gång! Men riktigt varmt och håll en stund. Lycka till!

Mamma, kvinna, förskollärare, genuspedagog www.nogg.se/jennies4element
  • Nenne 71

Har alla lås frysit? Annars kanske ni kan ta er in i bilen och flytta på den (tina den inomhus eller komma åt el) eller använda bilen ändå.

• Jaccan

Tina upp det och smörj sedan med nått som inte inte innehåller lösningsmedel typ vanlig tunn olja eller grafitfett funkar.

• Hemligalåda

Elda på bilnyckeln och stoppa sedan in den.

• BitchigaBea

Vi provade era tips men gick inte. Tog och slog in ena låscylindern nu som har varit sönder ett tag. Oj två slag sen va vi inne och alla dörrar låstes upp.. Ha så fort går det när man ska göra inbrott. Men men kostar nu ett nytt lås *suck*

• Nenne 71

Det måste ha varit något annat fel. Låter inte som det hade frysit om det inte har tinat än trots plusgrader.

• BitchigaBea
    Nenne 71 skrev 2008-11-27 20:58:13 följande:
    Det måste ha varit något annat fel. Låter inte som det hade frysit om det inte har tinat än trots plusgrader.
    Tror det va fröset från början sen har min käre make pillat och försökt lite mycket i två dagar så den kraschat...
  • Bispan

Okej, annars hade ni kunnat försöka elda lite med en tändare modell lite större, braständare. Värm nyckeln och elda sen på låset. Öppna sen och i med en massa låsspray och motionera låset ordentligt.

• BitchigaBea
    Bispan skrev 2008-11-28 00:06:29 följande:
    Okej, annars hade ni kunnat försöka elda lite med en tändare modell lite större, braständare. Värm nyckeln och elda sen på låset. Öppna sen och i med en massa låsspray och motionera låset ordentligt.
    Vi har gjort det. Massor i två dagar... Tror det e ruckat sönder nu...
  • Bispan

Ja, funkar det inte med braständare så är det antingen fullt med smuts och eller grafitspray i låset så det trilskas för det eller så är det helt enkelt trasigt.

Svar på tråden Någon som vet hur man kan få upp ett fruset billås?