• Hamnbo

Hundar ska inte ha kläder!!!

Så har jag alltid resonerat men har nu hamnat i den situationen att min hund fryser så fruktansvärt mycket nu på vintern, framförallt när hon klafsar runt i djupsnön.

Så nu får jag tänka om :)

Min hund behöver definitivt en tröja eller jacka.

• Svar på tråden Hundar ska inte ha kläder!!!
  • EnFruSislak

nej det e inte snyggt med hund i kläder. men jag har också en hund som fryser massor, han har täcke och vi kan göra grejer som vanligt utan att han skakar av köld. Inte snyggt, men praktiskt.

• Hamnbo

Jo men är samtidigt så kluven, alla hundkläder ser så barnklädeslika ut...jag vill ha enkelt som ett täcke...men svårt att hitta har jag märkt...jag har ju en liten hund och finns bara rosa rysch pysch typ.

Hamnbo skrev 2008-11-27 15:31:52 följande:
    Så har jag alltid resonerat men har nu hamnat i den situationen att min hund fryser så fruktansvärt mycket nu på vintern, framförallt när hon klafsar runt i djupsnön.Så nu får jag tänka om :)Min hund behöver definitivt en tröja eller jacka.
  • firewalkwithme

Tycker inte det är konstigare att dra på en korthårig hund ett täcke när det är kallt än en häst. Har man en hund som t.ex. är ute och jobbar (spår, sök etc.) och får stå och vänta stunder emellanåt är det väl självklart att sätta på hunden ett täcke så den inte kyls ner. Och verkar hunden frysa är det väl lika självklart, alla hundraser är ju verkligen inte gjorda för vårt nordliga klimat.
    Det jag däremot tycker är fånigt är alla modekläder som finns till hundar idag, jag rekommenderar att du köper ett riktigt hundtäcke av typen hästtäcke, de brukar vara absolut mest funktionella!

• Aileen Wuornos

Hundtäcken som har syftet att skydda från kyla och väta är helt ok, men kläder som man drar på hundarna för att de ska se gulliga ut...nej.
    Då kan man leka med Barbie eller andra dockor istället.

• iconic

hur liten är hunden? jag har sett täcken av den praktiska varianten på t.ex. granngården, även i små storlekar.

• firewalkwithme
    Hamnbo skrev 2008-11-27 15:35:19 följande:
    Jo men är samtidigt så kluven, alla hundkläder ser så barnklädeslika ut...jag vill ha enkelt som ett täcke...men svårt att hitta har jag märkt...jag har ju en liten hund och finns bara rosa rysch pysch typ.
    Det finns, men kan vara svårt att hitta. Jag har två till min chihuahua, ett av märket Limex och ett av märket Hurtta. Båda finns i massa storlekar, och båda är bra. Jag föredrar det senare för det har perfekt passform för just min hund.
  • Sommarbarn 2007

Hundar som är avlade och har päls för medelhavsklimat måste ha kläder i vårt klimat annars fryser de. Vissa raser kan "pälsa på sig" när det blir kallt. Vår en ena hund är av en ras som normalt klarar kyla men hennes päls är defekt, hon saknar underull, vilket gör att hon blir blöt som en katt när det regnar och fryser som en gnu när det är kallt...

Så klär du på en golden, labbe eller schäfer kan du få kommentarer. en vissla, rhodesian ridgeback m.fl. behöver lite support...

• Hamnbo

jo jag vet, men hittar inge vettigt hundtäcke nånstans. Har vart runt till våra djuraffärer i stan men det finns bara löjliga dockläder till småhundar. och jag har en småhund.

firewalkwithme skrev 2008-11-27 15:36:26 följande:
    Tycker inte det är konstigare att dra på en korthårig hund ett täcke när det är kallt än en häst. Har man en hund som t.ex. är ute och jobbar (spår, sök etc.) och får stå och vänta stunder emellanåt är det väl självklart att sätta på hunden ett täcke så den inte kyls ner. Och verkar hunden frysa är det väl lika självklart, alla hundraser är ju verkligen inte gjorda för vårt nordliga klimat. Det jag däremot tycker är fånigt är alla modekläder som finns till hundar idag, jag rekommenderar att du köper ett riktigt hundtäcke av typen hästtäcke, de brukar vara absolut mest funktionella!
  • DalaPetra

Rusta har ett snyggt, svart och varmt täcke för 99 kr tror jag det var. Diskret men funkar jättebra. Reflex oxå.

Vi har en tax med diskbråck som måste hållas varm så vi har jagat vanliga kläder och inte rysch pysch länge.

Svar på tråden Hundar ska inte ha kläder!!!