• Anonym (Fundersam)

Vad händer om man inte lämnar in sjukintyg efter 7:e dagen?

Jag var sjuk onsdag-torsdag förra veckan och sen jobbade jag på fredagen. Kände mig dock långt ifrån bra och nu har jag varit hemma hela den här veckan också.

Nu har jag precis pratat med min arbetsgivare och hon påminnde om att jag måste ha sjukintyg from idag eftersom dagarna i förra veckan räknas ihop med dessa...

Problemet är att jag inte har varit hos läkaren eftersom jag bara har varit dunderförkyld och inte velat anstränga mig på jobbet i "onödan" (är höggravid).

Hur gör man nu? Kan jag få sjukintyg i efterhand från någon läkare? Eller vad händer om jag inte lämnar in intyg?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Vad händer om man inte lämnar in sjukintyg efter 7:e dagen?
  • MammasÄlsklingar

Ja du kan få sjukintyg i efterhand Lycka till

• Anonym (aa)

Visst kan du få sjukintyg och skicka in i efterhand.

• Anna Paulita

Du kan nog få ett sjukintyg i efterhand, när jag var gravid blev jag sjukskriven i efterskott...då hade vi förvisso bestämt det innan och att det blev så berodde på att min tid med läkaren var efter min första sjukskrivning hade gått ut.

Om du inte har sjukintyg får du ingen sjukersättning, kort och gott.

• Anonym (Fundersam)

Ok, så om jag ringer VC imorgon och förklarar läget, kan jag få en läkartid och få sjukintyg för idag och imorgon (imorgon blir det ju igår och idag) då?

• Anonym (Fundersam)
    Anna Paulita skrev 2008-11-27 16:54:41 följande:
    Om du inte har sjukintyg får du ingen sjukersättning, kort och gott.
    Så då blir det i princip två obetalda dagar isf? Om jag inte skulle lämna in intyg?
    FK kan inte sänka min SGI på något sätt eller någon annan värre "konsekvens"?
  • Anonym (ella)

Konstigt att de vill ha sjukintyg, jag vet att det krävs efter den 7:e dagen om man varit sjuk 7 dagar i sträck men du bröt det när du arbetade en dag så jag förstår inte riktigt varför de begär det.

• Pip73
    Anonym (ella) skrev 2008-11-27 16:59:43 följande:
    Konstigt att de vill ha sjukintyg, jag vet att det krävs efter den 7:e dagen om man varit sjuk 7 dagar i sträck men du bröt det när du arbetade en dag så jag förstår inte riktigt varför de begär det.
    Du måste jobba 5 dagar innan det räknas som en ny period. Eftersom TS bara jobbat 1 dag så räknas det som samma period.

TS - om du inte skaffar sjukintyg förlorar du ju inte bara pengar utan för arbetsgivaren räknas det också som olovlig frånvaro.
  • Anonym (ella)

Nej, FK sänker inte din SGI då det är företaget du arbetar på som ska betala ut sjukersättning men för att de ska göra det vill de ha in sjukintyg från och med den sjunde kalenderdagen. Du får två obetalda dar, men ring vårdcentralen och få ett intyg istället!

• Anonym (Fundersam)

Tydligen så räknas det som en period om man blir sjuk igen 5 dagar efter den senaste sjukdomen... Tyckte också det var lite konstigt, det var därför jag inte hade funderat på sjukintyg heller...

• Anonym (Fundersam)

Anonym (ella) skrev 2008-11-27 17:03:13 följande:

Nej, FK sänker inte din SGI då det är företaget du arbetar på som ska betala ut sjukersättning men för att de ska göra det vill de ha in sjukintyg från och med den sjunde kalenderdagen. Du får två obetalda dar, men ring vårdcentralen och få ett intyg istället!
    Tack för svar! Ringde nyss VC men växeln var stängd så ska ringa så fort de öppnar imorgon.
  • Anonym (ella)

Aha, okej, det var nytt för mig med. Då skulle jag försöka få tag i ett sjukintyg så det inte blir olovlig frånvaro...

Svar på tråden Vad händer om man inte lämnar in sjukintyg efter 7:e dagen?