• elinville

Vad gör ni med alla foto?

Vi har sedan vår dotter föddes tagit massvis med kort med digitalkameran. Ibland tar vi 10 kort på en gång för att få det där allra bästa kortet, men sen har jag inte hjärta att radera övriga 9. Hela serien kanske fångar hennes personlighet på ett sätt som kanske förvinner om jag plockar bort ett kort. Jag har de väl organiserade på datorn efter månad, men det är HUR mkt foto som helst. Har framkallt väl utvalda från första halvåret och är redan upp i 1½ fullt album. Ska jag fortsätta i denna takten kommer hon har typ 10 fulla album och vem orkar kolla igenom så många foto?? Hon har förutom album en "mitt första år"-bok som man skriver i, plus att jag håller på med en fotobok från första året. Jag kännar att jag har så mkt projekt, och vill så mkt med alla foto men det finns varken tid eller plats.
    Tänk sen när nästa barn kommer...HUga!

Det var bättre förr....då fick man 24 foto på en rulle och det fick man vara nöjd med

Maja 070703
  • Svar på tråden Vad gör ni med alla foto?
  • lillvilda

jag har en uppsjö av foton på mina söner. de flesta blir troligen aldrig famkallade men just nu har jag en extern hårddisk där jag sparar dem månadsvis för varje pojk. Sen håller jag på med scrapbook när jag hittar tid å då använder jag ofta en bildserie på varje sida för att fånga just den händelsen. jag brukar framkalla några kort stora å sen har vi en rätt bra skrivare så då skriver jag ut fler i mindre format å sätter in i albumet oxå. på så vis kommer fler av korten med som visar just på den händelsen.Jag raderar sällan kort bara dom som är dåliga.

• AnnaH

Har också mängder av bilder men ser det inte som ett problem. Dubbelsparar allt väl sorterat på en extern hårddisk. Samma sak med allt som filmats. En gång i månaden framkallar jag månadens bästa bilder. De allra bästa sätter jag in i album och övriga förvarar jag i en fotobox som rymmer något tusental bilder. Tar ingen plats men är kul att ha. Förutom detta har jag en tjock pärm för memorabilia och en scrapbook för första året och där blir det många bildserier och bilder med berättelser till.

♥ Evina 080509 ♥ evina.babyblogg.se/
  • trädgårdstjejen

Säkerhetskopierar allt så det finns på minst två olika hårddiskar, och väljer ut de bästa bilderna för framkallning.

• Marie1978

Vi lagrar allt på dator och i en Apple TV. Då kan man enkelt titta på alla bilderna på TVn utan en massa sladdar. Kul och enkelt att visa för alla som kommer till oss.

Sedan har vi även en digital fotoram samt bilderna som bildspel på TVn, som visas när filmer är slut mm. Ett kul sätt tycker jag att dagligen titta på bilderna, blir annars inte av. Och vad ska man då med så mycket bilder till!!!

Däremot är vi numera väldig nog med att radera alla bilder som är minsta suddiga eller som av annan anledning inte är bra. Tycker det är jättetrist att se dubbletter eller ännu värre tre lika bilder efter varandra.

• Meli

Jag framkallar 1-2 från varje fototillfälle, och sätter in i vanliga fotoalbum. Sen scrappar jag ju också de bilder som berättar något särskilt eller är särskilt fina.

Restan av fotona bränner jag på DVD. Det blri ju som när man sparade negativen ungefär.

• ninnione

vi har gjort så att vi gör en fotobok varje månad, i den ryms 44 kort. känns roligt att följa hennes uppväxt o hur hon utvecklas månad till månad. o man orkar ganska lätt titta igenom dessa böcker. sedan kan man skriva roliga komentarer som man lätt glömmer bort annars. nu är hon bara lite drygt 8 månader så har hunnit med 8 fotoböcker än så länge...sedan när hon är över året tänkte vi sammanfatta varje enskilt år med en bok. lite spridda småkort framkallas också, men då mest som sätts upp på väggen. annars finns allt i stoora mappar i datan :D

• Theina
    ninnione skrev 2008-11-29 11:54:07 följande:
    vi har gjort så att vi gör en fotobok varje månad, i den ryms 44 kort. känns roligt att följa hennes uppväxt o hur hon utvecklas månad till månad. o man orkar ganska lätt titta igenom dessa böcker. sedan kan man skriva roliga komentarer som man lätt glömmer bort annars. nu är hon bara lite drygt 8 månader så har hunnit med 8 fotoböcker än så länge...sedan när hon är över året tänkte vi sammanfatta varje enskilt år med en bok. lite spridda småkort framkallas också, men då mest som sätts upp på väggen. annars finns allt i stoora mappar i datan :D
    vilke bra idé med fotobok varje månad
    Älskade Linnea 081005
  • ninnione
    Theina skrev 2008-11-29 21:50:39 följande:
    vilke bra idé med fotobok varje månad
    jo de kände jag med inte överdrivet dyrt heller 150 kr o så får man ju en söt ltien bok ^^ o kan se exakt hur gammal hon var just då. är redan roligt att titta tillbaka i dem.
  • Theina
    ninnione skrev 2008-11-29 22:09:03 följande:
    jo de kände jag med inte överdrivet dyrt heller 150 kr o så får man ju en söt ltien bok ^^ o kan se exakt hur gammal hon var just då. är redan roligt att titta tillbaka i dem.
    var gör ni fotoboken?
    Älskade Linnea 081005
  • CMH

Sonen är snart 11 månader och vi har ca 200 bilder från varje månad, kan inte radera en ända även fast en del är suddiga, haha, käpp man är. Jag framkallar dessutom ALLA bilder!! Håller på med en fotobok där dom allra bästa bilderna sätts in, ska sätta in resten i fotoalbum, har inte orkat påbörja det än.... :)
    Alla bilder sparas på en separat hårddisk också ifall dom skulle försvinna från datorn..

Egon 080109
  • Theina

Min tös är 8 veckor och jar har snart tagít 2500 kort, underbart m kort tycker jag!

Älskade Linnea 081005
  • soderblondie

Har också en himla massa bilder och har svårt att radera;) Ska göra fotoalbum eller fotobok med de bästa.

Har ni tips på billig och bra framkallningsställe samt fotobokssajt?

Mitt tips är att ha kopior på ett USB-minne på nyckelknippan eller CD:s hos föräldrar/vän/bankfack (lite knöligt när man fotar mkt). Extern hårddisk hemma säkrar mot datakrasch, men inte brand. USB-minnet har man också med sig ifall man är hemma hos ngn som tagit bra kort är det bara att ladda över.

• CMH
    soderblondie skrev 2008-11-29 23:02:19 följande:
    Har också en himla massa bilder och har svårt att radera;) Ska göra fotoalbum eller fotobok med de bästa. Har ni tips på billig och bra framkallningsställe samt fotobokssajt?Mitt tips är att ha kopior på ett USB-minne på nyckelknippan eller CD:s hos föräldrar/vän/bankfack (lite knöligt när man fotar mkt). Extern hårddisk hemma säkrar mot datakrasch, men inte brand. USB-minnet har man också med sig ifall man är hemma hos ngn som tagit bra kort är det bara att ladda över.
    Jag framkallar från Ifolor, 59 öre styck :)
    Egon 080109
  • elinville

Oj, vad många bra tips!

marie1978: Hur går ni för att få dom som ett bildspel på TVn efter en film?? Eller är det när ni tittar på film från datorn?

Ninnione: Det var ju smart o göra varje månad, då känns det inte så mastigt! Mitt problem är nog att jag väntat så länge och nu är det 16 månader som ska fixas! Har påbörjat första året men man hinner inte så mkt nu när man börjat jobba så när den är färdig kommer jag ju vara nästan ett halvår efter igen *pust* Men samtidigt är det roligt att hålla på med bebisbilderna nu 16 månader senare, så mkt minnen redan!

Maja 070703
  • ninnione
    Theina skrev 2008-11-29 22:16:43 följande:
    var gör ni fotoboken?
    på extrafilm
  • ninnione
    elinville skrev 2008-11-30 10:37:43 följande:
    Oj, vad många bra tips! marie1978: Hur går ni för att få dom som ett bildspel på TVn efter en film?? Eller är det när ni tittar på film från datorn? Ninnione: Det var ju smart o göra varje månad, då känns det inte så mastigt! Mitt problem är nog att jag väntat så länge och nu är det 16 månader som ska fixas! Har påbörjat första året men man hinner inte så mkt nu när man börjat jobba så när den är färdig kommer jag ju vara nästan ett halvår efter igen *pust* Men samtidigt är det roligt att hålla på med bebisbilderna nu 16 månader senare, så mkt minnen redan!
    ja 16 månader blir ju ltie mastigt att göra på en gång, vi började redan första månaden med tösen beställer en varje månad eller 2 varannan beroende på hur mycket tid vi haft. annars kan man ju göra en lite större bok för varje år. sammafatta det så också. de täntke vi ju göra lite senare.
  • elinville
    ninnione skrev 2008-11-30 12:45:24 följande:
    ja 16 månader blir ju ltie mastigt att göra på en gång, vi började redan första månaden med tösen beställer en varje månad eller 2 varannan beroende på hur mycket tid vi haft. annars kan man ju göra en lite större bok för varje år. sammafatta det så också. de täntke vi ju göra lite senare.
    Ja, det är den boken jag har påbörjat, men det blir mååånga sidor kan jag säga, det är så många bilder man vill ha med juh! Med nästa barn ska jag noga göra en i måanden i stället första året och sen årsvis
    Maja 070703
  • Cicci1984

Vi har säkert 5st 300-fotos album om inte mer med bilder på cassandra, o mer finns det.. :o) Framkallar ALLA bilder, men sätter inte in alla i album, är det många som "liknar" varann så väljer jag det bästa o sätta in i albumet, resten läggs i en låda... :o)

Svar på tråden Vad gör ni med alla foto?