• Peonia

feber o frossa på ettåring, hjälp!

Vår pojk hade idag på morgonen hög feber och efter ett par timmar fick han även frossa trots Alvedon en timme tidigare. Vi var förstås till läkare som inte hittade nån orsak till den höga febern. När vi kom hem från läkaren var febern 40 grader trots Alvedon två gånger timmarna innan. Han är så slapp o orkar absolut inte äta(har kräkts också) men dessvärre blir det även dåligt med vätskan.

Jag är orolig inför natten o vet inte om jag ska ringa barnakuten o rådfråga en gång till.

Vad hade ni gjort, är jag onödigt orolig?

Tacksam synpunkter!!

• Svar på tråden feber o frossa på ettåring, hjälp!
  • uvaluva

du kan varva alvedon o ipren för att få bättre effekt. ipren e ofta effektivare mot feber. Kan ta full dos av båda läkemedlen. Ge honom isglass att äta så får han i sig vätska. svalt i rummet inte för mkt kläder mm för att hålla nere temperaturen. Du kan badda kroppen med ljummet kroppstempererat vatten.

e du orolig så ring tycker jag! Finns ju ingen anledning att låta bli egentligen. Om läkarna tycker du e stirrig i onödan så e det väl deras bekymmer!

om han kräks så ge honom alvedon suppar så han verkligen för i sig.

• Mamma S

Försök få ner febern, ge febernedsättande, låt honom sova i bara blöjan, badda av honom på kroppen med en ljummen tvättlapp eller handduk, ha svalt i rummet. Mycket vätska är viktigt, så små barn blir lätt uttorkade! Ge honom vad som helst som han gillar, saft eller isglass kanske? Har han kräkts mer eller bara en gång? Små barn kan ibland kräkas när dom får hög feber. Men om han fortsätter kräkas bör du börja ge vätskeersättning.

Tog läkaren någon snabbsänka? Om febern inte går ner trots alvedon tycker jag du ska ringa till er barnakut eller sjukvårdsupplysningen och rådfråga.

• Siabellon

Är ett barn så märkbart påverkat så tycker jag att du ska ringa dr igen! Det finns ju en risk att han får feberkramp o det är inte kul om man är hemma!
    Jag skulle inte tveka att ringa en gång för mycket när det är så hög feber som påverkar honom så!
    Allmäntillståndet är det man brukar gå på hos febersjuka barn.

• versan

Jag hade åkt in på akuten eller jourcentralen är man så påverkad och ej får lindring av alvedon så behövs kanske Vätska tillsättas så man inte blir uttorkad.
    När våran lilltjej blir sjuk går det så fort för henne att bli uttorkad & behöver få vätska så åk in med ert barn och be att dom kollar igen.
    Läkarna tyckte vi var överdrivet orolig men när dom tog kissprov på dottern så såg dom att hon var så uttorkad att kisset höll på att kristallisera sig.
    Då blir man inlagd & i pumpad vätska och dagen efter så ser man lite piggare ut.
    Stå på dig och be att dom tar ett kissprov.

Tryck ner ett finger på barnets ben eller arm och kolla om märket går fort eller sakta tillbaka.
    går det sakta så är man uttorkad.
    man kan även nypa lätt på skinnet så ser man om det går fort eller sakta tillbaka.

• Peonia

Tack för era svar! Vi åkte in o de tog nytt CRP som stigit kraftigt och röntgade lungorna. Han hade lunginflammation så vi är glada att vi gick på vår magkänsla o åkte in igen.

• Mamma S

Vad bra att ni åkte in igen och fick hjälp. Hoppas sonen snart kryar på sej igen!

Svar på tråden feber o frossa på ettåring, hjälp!