• mandelblomma

vi är INTE hemma 48 timmar efter magsjuka

inte om det är en vanlig magsjuka som snabbt går över, utan feber och man ändå är ok...däremot vid de mer jobbiga magsjukorna som man får misstänka är vinterkräksjuka, då är vi det...
    Vi är heller inte hemma hela familjen om en person är magsjuka, dagisbarn hålls hemma ( just nu har vi inga) men skolbarn får självklart gå till skolan...och vi vuxna går till jobbet (jobbar inom vården).
    Hur gör ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-28 13:15
    förtydligar; jag har inga dagisbarn utan tonåringar och spädbarn...när de kommer till dagis om några år kommer vi inte skicka dem om någon hemma är magsjuk.
    Höll de nu stora barnen hemma när de var dagisbarn om en var sjuk.
    Men de stora tonåringarna får och måste gå till skolan nu även om lillebror eller pappa är magsjuk!
    OM ett barn är magsjukt kan inte både pappan och jag vabba heller, utan en av oss måste då gå och jobba.

• Svar på tråden vi är INTE hemma 48 timmar efter magsjuka
  • jen bossman

om någon kräks eller har diareé så stannar den personen alltid hemma i 48 timmar efter sista symptom

vi har bara barn som går på förskola så om den ena är sjuk så stannar syskonet hemma.

om den ene föräldern är sjuk går den andre till arbetet.

• AW76

Jag har aldrig haft en lindrug magsjuka, så jag är hemma MINST 48 timmar. Brukar bli helt utslagen.

Samma sak med min son, får ha det på en måndag eller tisdag så blir han hemma hela veckan.

Min sambo brukar klara sig lindrigare (springer på toa några timmar, medans en annan håller på i 12 timmar typ), men han stannar nog också hemma 48 timmar.

Fattar inte hur man kan eller orkar gå tillbaka efter bara 24 timmar?? Plus tänk på smittorisken!

• signorina

Fast man kan nog aldrig utesluta att det är ett vinterkräksjukt barn.
    Man reagerar alltid olika på sjukdomar.
    När vi har haft vinterkräksjukan har några i familjen kräkts dygnet runt, någon annan bara 2-3 gånger.
    Så för andra skull så tycker jag inte att man ska chansa.

• Ullis 10

Inte så schysst mot andra kan jag tycka..

• Full av förhoppning

Man smittar MINST 48 timmar efter sista symptomet på magsjuka (diarré och kräkningar) och ska således stanna hemma så länge om man har samvete.
    och syskon till det sjuka barnet får inte komma till förskolan.

Elias är här
  • finafisken

har aldrg hört att hela familjen ska vara hemma om någon blir magsjuk. Än så länge har vi klarat oss från deta elende, men kommer att stanna hemma 48 timmar om vi blir sjuka.

• frk Carlsson

Förra julen så skulle vi åka till Goa tillsammans med min sambos föräldrar samt hans systers familj som bor i ett annat land. De fick magsjuka bara någon dag innan avresan och bokade om med en dag. Följden blev att ingen av dem var friska när de kom fram varvid vi andra i sällskapet blev smittade eftersom vi levde så tätt inpå varann där borta, och vi spydde, hade diarré och feber i olika omgångar hela tiden vi var där. Jävligt kul. Istället för att vänta hemma ngr dagar till (de skulle dessutom vara där 6 v så det var inte fråga om att det fanns ngn tidsbrist).

Oavsett om jag "bara" spytt ngn gång på natten el så så skulle jag inte gå till jobbet el skicka ungarna på fsk utan vänta minst 48 timmar tills jag såg att vi var OK.

Tuva 060524 och Vilda 080422 är mina chix!
  • Tumbling down

Men även om man känner sig frisk så smittar man 48 timmar efter sista kräkningen/diareen. Inte schysst att smitta ner andra!!

• Trikarn

48h minst vid vanlig, mer helst 72 vid vinterkräksjuka, och självklart,självklart är ALLA hemma..

jävligt taskit att hålla ett barn hemma och låta det andra gå till dagis o smitta varenda unge..

Ligger på fröknar som attan om just detta så att alla föräldrar ska ha det klart för sig.. Ena barnet blir nämligen alltid hårt drabbat och blir uttorkad mktmkt lätt och är infektionskänsligt..

Svar på tråden vi är INTE hemma 48 timmar efter magsjuka