• Pebbles75

Trombyl eller barnalbyl?

Hej!
    Är det någon som gjort många IVF-försök och sedan lyckats när ni använde Trombyl efter ÄP? Har även hört att man kan ta barnalbyl istället för trombyl. Någon som vet om barnalbyl innehåller samma och är det i så fall receptfritt?

Jag ska göra ÄP imorgon och min klinik brukar inte ordinera TYrombyl men jag ska kolla med dem.

• Svar på tråden Trombyl eller barnalbyl?
  • Cia o krabaten

Jag har fått Trombyl pga upprepade mf och det är samma sak som barnalbyl.
    Tror att det är 1/2 barnalbyl man ska ta som ger samma dos som 75mg Trombyl.

Lycka till denna gång.

• Pebbles75

Köper man barnalbyl receptfritt? Om nu min läkare vägrar skriva ut Trombyl...

• entjej

Cia o krabaten skrev 2008-11-27 20:01:50 följande:

Jag har fått Trombyl pga upprepade mf och det är samma sak som barnalbyl.Tror att det är 1/2 barnalbyl man ska ta som ger samma dos som 75mg Trombyl.Lycka till denna gång.
    Barnambyl tror jag är detsamma som Albyl minor. Där är dosen 250 mg. Alltså ska man bara ta ca 1/4 för att få samma som Trombyl som tydligen är 75 mg. 1/4 Albyl minor blir ju 65 mg. Jag hittade ingen albyl på apoteket med lägre dos. Jag köpte hem Albyl minor, det är receptfritt, men var sedan för feg för att ta det så jag har inte öppnat burken. Det är viktigt man inte tar för mycket i varje fall.
  • ior1979

Jag ska göra ET nästa vecka, har inte hört något om detta. Berätta mer och förklara!!!

Tack på förhand

• Cia o krabaten
    entjej skrev 2008-11-28 07:38:22 följande:
    Cia o krabaten skrev 2008-11-27 20:01:50 följande:
    Barnambyl tror jag är detsamma som Albyl minor. Där är dosen 250 mg. Alltså ska man bara ta ca 1/4 för att få samma som Trombyl som tydligen är 75 mg. 1/4 Albyl minor blir ju 65 mg. Jag hittade ingen albyl på apoteket med lägre dos. Jag köpte hem Albyl minor, det är receptfritt, men var sedan för feg för att ta det så jag har inte öppnat burken. Det är viktigt man inte tar för mycket i varje fall.
    Ok, vi har massa olika doseringar i den tråd vi pratar om Albyl och Trombyl

Själv behövde jag 150mg Trombyl för att behålla graviditeten. 75g hjälpte inte just mig, men många andra.
    Så 150mg är inte heller farligt
  • rudbeckia

Varför vill ni äta Albyl eller Trobyl?
    Båda innerhåller Acetylsalicylsyra och det fick jag stränga order av IVF-kliniken att jag inte skulle äta efter som det är blodförtunnande.

• Cia o krabaten

Jag fick det för att jag hade problem med upprepade mf, och i mitt fall så såg kroppens immunförsvar fostret som farligt och stötte bort det mha blodproppar.
    Låg dos (75-150mg) blodförtunnande gjorde så att fostret överlevde!

Vet att tex Falun ger Trombyl vid IVF och har goda resultat.

Svar på tråden Trombyl eller barnalbyl?