• XavierN

Hjälp ang. hygrom/hydrops, någon mer som vet hur det är?

Detta är första tråden jag skriver på Familjeliv. Har alltid varit lite knepigt inställd till detta forum då det finns väldigt många åsikter här och väldigt många som tycker till. Men nu hoppas jag att jag/vi kan få lite hjälp/stöd i vår otroligt jobbiga situation.

Nu till vår berättelse...

Jag och min fru väntar vårt första barn. Vi gifte oss i sommras och försökte direkt i samband med det. Tydligen tog det bra för vi var gravida redan i september. I tisdags var vi på vårt första rutin-UL, som vanligtvis är en positiv upplevelse. Men för oss blev det en mardröm! Nästan direkt märkte jag att något inte var som det skulle, BM gick och hämtade läkaren som bekräftade min farhågor. Vårt barn var svårt sjukt, med vattenansamlingar under huden överallt, huvud, nacke och hela kroppen. Direkt fick vi diagnosen Hygrom och Hydrops (allvarliga skador på barnets lymfsystem, lymfödem), vilka var för sig är mkt allvarliga. Tillsammans är det nästan otänkbart hemskt. Vi fick göra ett FVP direkt och idag fick vi de första resultaten.

Det resultat som visar könskromosonsavvikelser, trisomi 13, 18 och 21 (Downs) kom tillbaka negativt. Alltså att de inte hittade något av detta. Nu kan vi bara vänta på nästa provsvar som kan visa andra avvikelser, men detta kan dröja upp till tre veckor. Att vänta och vara ovetande så länge känns jättejobbigt.

Men samtidigt känner vi den minsta lilla gnutta hopp eftersom de ännu inte hittat något allvarligt fel. Kanske kan något mirakel ske och allt ordnar sig till slut. Men jag vet knappt om jag tror på det, men jag måste.

Vad vi skulle vilja ha hjälp med är att höra från andra som kanske har befunnit sig i en liknande situation. Speciellt med erfarenheter från Hygrom och Hydrops. Man känner sig så ensam just nu och vi vet inte vart vi ska vända oss. Vi slänger ut en livlina här och hoppas att någon kan hjälpa oss...

• Svar på tråden Hjälp ang. hygrom/hydrops, någon mer som vet hur det är?
  • Bibabba

Hej
    Gud var fruktansvärt! Jag lider verkligen med er!!!!!
    Jag har googlat en del om framför allt hydrops och fått fram många länkar. Jag skickar dem till din inbox.
    /Clara

• XavierN

Tack för länkarna Clara!

Har kikat lite på dem och speciellt en verkade mkt intresant. Ska kolla närmre på den imorrn.

Vi var på UL idag igen, fick nu en bättre genomgång på hälsoläget hos fostret. Förutom hydrops så verkade allt bra, ganska aktiv och alla organ verkade ok.

Vi har dock fått intrycket att de (läkarna) mer eller mindre direkt tyckte (och tycker fortfarande) att vi skulle avbryta graviditeten. Tydligen är praxis i Sverige att göra så, även om inte orsaken till hydrops är säkerställd. Ska inte säga att de pressar en, men de lägger inte heller fram några alternativ.

Min fru (som är från Tyskland) har pratat lite med sin förra läkare och hon berättade att i Tyskland har man inte alls samma inställning till hydrops. Där får men tydligen inte ens avbryta graviditeten pga hydrops om inte orsaken till den är fastställd. Konstigt med så en skillnad

Vi har som sagt fått diagnosen icke-immunolgisk hydrops fetalis. Bara det och inte längre hygrom.
    Är det någon mer som har erfarenhet av hydrops fetalis. Vad fick ni för råd av läkarna och hur gjorde ni med er graviditet?

Tacksam för alla svar!

• XavierN

Tyvärr har vi inte fått någon respons eller hjälp i denna tråd. Hydrops Fetalis är antagligen för ovanligt för att man ska kunna förvänta sig något stöd här. (Det sker med 1 av 3000 gradviditeter.)

Tack vare Clara har vi hittat en annan informationskanal, ett forum helt och hållet inriktat på Hydrops Fetalis. Vi ska engagera oss mer där istället, där vi kan få kontakt med flera par gått igenom exakt samma sak som vi genomlever nu.

Så mitt tips till andra som i framtiden söker på "Hydrops Fetalis" på Familjelivs forum och förhoppningsvis hittar denna tråd. För att få mer information, svar på frågor och stöd från andra, sök er till detta forum som jag länkar till nedan.

Lycka till!

[url]www.hygen.net/hydrops-fetalis/index.php[\url]

• Gniren

Hej!
    Vill bara berätta kort om min graviditet -97!

Man upptäckte hydrops hos barnet i samband med Polyhydramnios (för mycket fostervatten) i v 32-33 när ett extra ultraljud gjordes. Alltså för sent för abort...
    Jag hade inte tillgång till internet på den tiden och hittade ingenting om hydrops i böcker på biblioteket, så det var nog tur att jag inte visste hur allvarligt det kunde vara... Man var tillräckligt orolig ändå!

Efter många olika prover (många extra ultraljud för att titta på alla organ, blodtester, nervtester etc...)som inte visade resultat på något negativt sattes förlossningen igång (v 39)och ut kom ett friskt barn.
    Det första levnadsåret var han frisk men har varit väldigt infektionskänslig efter dagisstart. Nu först efter 11-årsåldern har det avtagit. (bla oförklarligt hög feber, 40 gr varje månad utan andra symptom) Troligen har det inte med detta att göra men man vet ju aldrig... Det är i alla fall hanterbart!

Jag tror att det är på både gott och ont med ultraljud. Naturligtvis bra men det kan ju ibland vara så att man letar fel och upptäcker saker man annars inte skulle veta om.

Ett stort lycka till och hoppas att allt går bra för dig som är i samma situation!

• Torres

Hej alla!
    Lite länge sedan detta var aktuellt men hittade detta först nu.
    Blev intresserad av detta pga att vi har varit ute för detta med ett av våra barn.
    Hur gick det sedan för er?
    Länken www.hygen.......  fungerade inte nu när jag skulle titta.
    Har ni någon info ang denna länk?

Svar på tråden Hjälp ang. hygrom/hydrops, någon mer som vet hur det är?