• vb21

emlaplåster???

Min dotter ska ta blodprover i morgon, köpte emlaplåster idag, ska jag sätta ett i varsitt armveck? för visst sticker dom i armen?

• Svar på tråden emlaplåster???
  • pigglet

Ett i varje armveck låter troligt. Har de inte sagt något till dig?

• laref

de tar i armen? inte på handrygen? hur gammal är dottern?

• vb21

nej, va hos banläkaren i mån, dom tog odlingar o så, sen fick vi gå ner på lab för ett stick i fingret...
    kom på att det finns plåster, men tycker verkligen att dom ändå borde ha upplyst om det...jaja, det blir nog bra, tar ett på varje då...Tack tack :)

• vb21

Hmm, det va det jag undra också??? hon blir 4 i feb!

• Muppmamma

Hur gammal är hon? På vår 3-åring brukar de sticka på ovansidan handen. Vi skall sätta på båda för att de skall ha större "chans" att hitta kärl.

• vb21

hon blir 4 i februari, men då kanske jag ska ta ett på armen o ett på handen?

• Fru Humla

på våran barnklinik sticker de mycket sällan både i armveck och ovanpå handen utan de gör stick i fingret och klämmer ut droppar i speciella rör för att slippa ta "riktigt" det fungerar jättebra och är inte lika jobbigt för barnen även om det kan ta lite tid att klämma fram tillräckligt mycket när man ska ta många prover.

Gå gärna i mina fotspår men låt mig kliva ur dem först!
  • vb21

jo, i måndags fick hon stick i fingret, men då för att kolla crp!
    Nu ska dom ta blodprover, då sticker dom i arm/hand, ser ut som det blir 2 rör!

• Fru Humla
    vb21 skrev 2008-11-27 21:07:32 följande:
    jo, i måndags fick hon stick i fingret, men då för att kolla crp!Nu ska dom ta blodprover, då sticker dom i arm/hand, ser ut som det blir 2 rör!
    jo men det var dte jag menar att hos oss tar de alla prover på det viset för att slippa "ta blodprov". väldigt smidigt, synd att de inte gör så på fler ställen.
    men utan att veta vart de vill sticka är det ju lite svårt att gissa. kanske ska du sätta ett i armvecket å ett på handen?
    annars kan jag tro att om ni har emlat armvecken så kör de väl där.
    Gå gärna i mina fotspår men låt mig kliva ur dem först!
  • vb21

ja, får bli ett på armen & ett på handen:)

• pigglet

På vår vårdcentral sticker de BARA i armvecket, även på svårstuckna bebisar. Har bett dem flera gånger att sticka på annat sätt (eftersom det inte brukar gå att få ut något om de sticker i armvecket) ,men nej - passar det inte får man åka upp på "barn"!

För crp sticker de förstås i fingret...

• mandelblomma

man brukar undvika handryggen om man bara ska ta blodprover, ska man däremot ha nål så brukar man ta där då droppslangen lätt knickar sig i armvecket.
    Sätt emlaplåstrena i båda armvecken, men det är klart om du änså har fler plåster så sätt på handryggen också-

• Mrs Tiggy Winkle
    Svar på #11
    Du har redan fått massa bra svar, men skriver ändå:

EMLA finns ju både som ?färdiga? plåster och som kräm att själv sätta på i en stor klick och täcka över på stället som skall bedövas.
    Man brukar i vilket fall rekommendera att bedövning sätts på flera ställen, precis som du tänker göra, så att man har alternativ om det är skulle bli svårt att hitta bra kärl. Säkrast är oftast att ringa mottagningen och fråga, alternativt be dem visa vilka stickställen som kan vara lämpliga på just ens eget barn (eller en själv). Efter ett tag lär man sig ofta vad som funkar.

En studie av friska försökspersoner med intakt hud visar enl FASS att ca 90 % upplever fullgod bedövning till 2 mm djup efter 60 minuters applikationstid och till 3 mm djup efter 120 minuters applikationstid. Dvs sitter EMLA på 2 timmar innan sticket så ökar bedövningsdjupet.
    Effekten kvarstår ca 2 timmar efter det att plåstret tagits bort.

Finns också ett plåster som heter Rapydan (receptbelagt). Det verkar snabbare och är ofta kanske mer lämpligt än EMLA vid mer akuta situationer. Det innehåller bedövning men också en komponent som är lätt värmeavgivande. Rapdyan bedövar ca 4,8 mm ner i huden efter 30 min.

Är ingen expert men har själv hemskt stickrädda i familjen (tyvärr kan det räcka med en enda dålig erfarenhet som sätter sig hos små barn - krävs mycket positivt för att komma över det sedan!).
  • vb21

gud så bra, ska visa dottern filmen i morgonbitti, så ringer jag vc o frågar var dom sticker! tack för all hjälp!

• Mrs Tiggy Winkle
    Svar på #16
    Jätteroligt om det är till hjälp för dig och din dotter!
  • Mamma S

Jag tycker du ska sätta emlaplåster i båda armvecken. Man brukar inte ta blodprov på handen, däremot sätts infarter ofta på handen då man eventuellt kan behöva dropp. Då kan dom ta blodproven därifrån också.

Svar på tråden emlaplåster???