• AngelEye78

Fler som har fruktansvärt ont i hälarna? Vad har ni fått för diagnos?

Hejsan

Jag har sedan minst 4-5 veckor börjat känna av mer och mer ont i mina hälar. Det känns som hälarna har spruckit och jag trampar i glas typ.

Under min förra graviditet fick jag precis likadant och all smärta försvann iom förlossningen.

Jag fick till en sjukgymnast förra gången som sa att det kunde bero på tyngden och att "hälkudden" eller vad man kallar det tryckes åt sidan av skelettet i hälen pga av vikten. Tyckte man skulle köpa speciella hälkoppar som de så fint heter som skulle hjälpa till, visst det blev bättre men långt ifrån bra.

Denna graviditet så har detta som sagt kommit snabbare än förra gången och jag har jätteont redan nu. Nån som haft eller har likandant och som fått något typ av diagnos och vad man kan göra för att underlätta det hela när man jobbar. Hemma så vilar jag mycket och har fötterna i högläge och då gör det så klart inte ont, men så fort man går och står så gör det ont hela tiden...

Nån som vet?

Har iaf fått beviljat 100% HP pga av mina besvär så det är ju en tröst men de är 2 månader bort...

Krams

• Svar på tråden Fler som har fruktansvärt ont i hälarna? Vad har ni fått för diagnos?
  • Lilith74

Du är den enda jag nånsin hört om som har samma problem som jag hade!! Med mitt första barn hade jag asont i hälarna, det var som att huden höll på att slitas sönder vid minsta tryck, sedan flyttade det onda upp på ovansidan av foten, det var som att huden var insmord med glasfiberull eller något, det gjorde jätteont, stack och ömmade. Med mitt andra barn hade problemet flyttat sig till vänster knä, exakt samma känsla!! Det var värst de sista veckorna av graviditeten och under amningen. Nu har jag slutat amma sedan några veckor och det är lite bättre i knät, men huden känns fortfarande som att den saknar känsel och det ömmar inne i benet!

Jag har inte fått någon diagnos.

• Saifos

Låter som hälsporre. Gör jätteont och har en kompis som fick det när hon var gravid.

• grabbarnabus

Tycker också det låer som hälsporre, vet att man kan få det när man har en massa tungt att bära på, som tex graviditet eller fetma!

• Lilith74

Kan man få det på ovansidan av foten + på knät också?

• rudbeckia

Har de kollat era B12 värden och ämnesomsätting, TSH?
    Båda åkommorna kan ge värk i fötterna.

• Miss E

Säger som ovanstående, Hälsporre.

det gör superont och värker som bara den.

Fick det själv under tiden jag jobbade som mest och det jag fick speciella inlägg i skorna och starka värkmediciner (vilket jag antar att du ej kommer få du antagligen nu fått d under graviditeten).

Uppsök läkare, för det kan bli värre.

(¯`°?.¸ ღ♥ v.33! Jag Väntar En Liten POJKE!♥ღ ¸.?°´¯)
  • Glass

Jag hade det i början av min graviditet, men det försvann av sig själv. Fick det dessutom innan jag gått upp mer än ett par kilo i vikt.
    Min teori är att jag belastade hälarna annorlunda då magen började växa och att jag då fick ont  innan de vande sig. Nu har jag aldrig ont och jag har gått upp 8 kilo och är i vecka 33

Jag har ingen sidfot...
  • Moder07

Min sjukgymnast säger att det inte är hälsporre och han har jobbat länge med detta... Ska testa att tejpa fötterna till veckan, tydligen hade något nytt knep just kommit inom området för detta... återstår och se.

• SweetSpirit

Jag hade också jätte ont i hälarna när jag var gravig förra gången och det var inte heller hälsporre... Prova med att lägga lite tunt skumgummi i botten på skon och använd mjuka tofflor inomhus, det hjälpte mig otroligt mycker..

Alexander -99 & Emilia -07
  • rudbeckia

Jag brukar få väldigt ont i hälarna när mitt TSH inte är ok, äter Levaxin sen 1,5 år tillbaka då de kom underfund med att jag hade Hypotyreos under en barnlöshets utredning.
    Värken påminner om hälsporre men är inte det.

Har BM koll på era TSH och vad har ni för värden?

• Öbergskan

Jag trodde jag var alldeles ensam om denna häl-åkomma då jagaldrig tidigare hört någon som fått just vansinnigt ont i hälarna i samband med graviditet.
    Jag är i vecka 24 nu och arbetar inom vården så det blir en del spring vilket blir ganska så otrevligt redan efter en liten stund. Faktum är att det är ont redan när jag stiger ur sängen på morgnarna.

Har ni fått klarhet i varför ni fått så ont?
    Tänkt ta upp detta med min BM vid nästa besök men var först lite rädd att jag kanske överdriver (men som jag insett att så inte är fallet).

• saltflingan

Så har jag också haft det, mitt gick dock över efter ett par veckor. Köpte ett par riktigt mjuka och avlastande sandaler att ha på mig inomhus. Tror att det beror på den ökade vikten och att man automatiskt belastar foten på ett annat sätt.

Jag belastar foten fel oavsett och nu ska jag äntligen få inlägg så att det ska bli bättre. Det ska tydligen vara en liten kula som trycker på en punkt under foten som gör att den rätar ut sig. På fotvården sa de att detta var en stor del av problemet för mig. Får väl se om jag kan använda dem dock nu när fötterna har svullnat upp, får ju knappt plats med foten i skon längre. 

Svar på tråden Fler som har fruktansvärt ont i hälarna? Vad har ni fått för diagnos?