• Elisa

När började ni med yoghurt till era små?

Har ännu inte introducerat yoghurt till Angelica och är nyfiken på när ni började att ge era små yoghurt. Vilken yoghurt tycker ni är bäst, eller snarare vilken yoghurt tycker era barn om?
    Tacksam för svar snarast!

• Svar på tråden När började ni med yoghurt till era små?
  • Mandy

Vid 6 månader började vi lite smått. Jag brukar ge grekisk yoghurt eftersom den är så mild och fet (10%) med lite frukt i. Ofta banan och bär. Det äter min dotter nästan varje dag som mellis.
    Händer att vi köper den färdiga oxå.

• Elisa

Tack för ditt svar!
    Angelica är 10 månader så då är det hög tid att börja inser jag. Min dotter tycker vare sig om gröt eller välling (ammar henne när hon önskar vilket inte blir så ofta numer då hon äter tre mål mat om dagen), så det skulle vara toppen om hon tyckte om yoghurt.

• Emma m Theodor

Vid 6 månader ungefär....

• JosefinU

Samm här, runt 6 månader.

• Emma m Theodor

Glömde svara på den andra frågan Jag tror Theodor har tyckt om alla yogurtar som han har fått prova- det har mest varit fråga om preferenser från mitt håll. Jag har t ex tyckt om Yoplait- för den känns krämig, lite fetare och samtidigt fri från färgämen. Å andra sidan känns dessa lite små ibland- så rätt ofta köper jag Delikatessyogurt åt honom. Han tycker väldigt mycket om smultron/jordgubb. Dessa är rätt dyra- så man sparar en slant om man köper dem på Willys t ex....

• Elisa

Åh, tack för era svar! Det där med grekisk yoghurt låter suveränt för då kan man ju som sagt blanda i de smaker barnet själv vill ha. Å andra sidan är Yoplait mycket god och så är ju deras förpackningar lagom till de små liven och praktisk att ha med sig.
    Man behöver alltså inte vänta tills barnet är 1 år innan man introducerar större mängder av mejeriprodukter? Jag är väldigt förvirrad.
    Tur att familjeliv finns så att man får höra hur ni andra föräldrar gör

• Mandy

Tänk på att yoghurten inte ska innehålla socker! Ska man iväg går det ju bra att köpa sempers eller nestlés barnyoghurt.

• Angel med Kevin

nån gång ibland gör det inget om man ger med socker i..dom måste ju få prova...
    tycker det är värre med dom som låter sina barn dricka saft jämt istället för vatten...

är sån hysteri kring socker ...men jag tycker man kan tona ner det...
    jag har köpt med socker i ibland..ocj ibland utan..dessutom så borstar vi tänderna på han morgon o kväll så såå farligt är det inte med socker..om man inte ger det i alla mål varje dag!

• skidan

Har blivit avrådd från bvc att börja med yoghurt, annat än som smakis innan 1år. Något med näringsämnena och mättnaden att göra, kommer inte ihåg riktigt vad.

• Emma m Theodor

Skidan: Har det inte med att göra att mjölken tar ut järnet i maten man äter? Och att man därför skall vara försiktig med hur mycket man ger- åtminstone till små bebisar (runt 4-6 mån).

Svar på tråden När började ni med yoghurt till era små?