• Amber1975

Saffran i England

Var köper ni som bor i England saffran?
    Jag har inte sett det nånstans.

• Svar på tråden Saffran i England
  • Karinski

Det finns i manga affarer, men i kryddburkar pa sina 'stammar'. Annars finns det sakert i svenska affaren i London, Totally Sweden.

• JeanneDArc

har du testat att fråga i butiken? För även i Sverige ser man inte saffranet ute eftersom de brukar ha det undanstoppat i kassan ´då det är så hög stöldrisk pga priset.

• Karinski

Ga och fraga i en persisk restaurant annars...de har ofta saffran pa sitt ris

• Karinski

Ga och fraga i en persisk restaurant annars...de har ofta saffran pa sitt ris

• Lilith74

Tesco har i en vanlig kryddburk med orange lock. Det finns alltså inte i småpåsar som i Sverige. Man får stöta den själv, för det är som trådar i burken. Det är rätt svårt att stöta den så det blir bra men det går.

• Amber1975

Har frågat i butiker men de hade inte. Ska kolla om vi har några persiska butiker här i Middlesbrough. Är så sugen på lussebullar.

• NorthLondon

"Asian" affärer har nog. Används i deras matlagning... Många har det inte framme som andra kryddor p.g.a. att det är en så dyr krydda.

Lycka till!

• Amber1975

Smart, ska kolla. Tack för tipsen.

NorthLondon skrev 2008-11-27 23:11:44 följande:
    "Asian" affärer har nog. Används i deras matlagning... Många har det inte framme som andra kryddor p.g.a. att det är en så dyr krydda.Lycka till!
  • YokohamaNr2
    Lilith74 skrev 2008-11-27 22:08:27 följande:
    Tesco har i en vanlig kryddburk med orange lock. Det finns alltså inte i småpåsar som i Sverige. Man får stöta den själv, för det är som trådar i burken. Det är rätt svårt att stöta den så det blir bra men det går.
    Jag brukar lösa upp dem i kokande vatten, lägg stammarna eller en stam i en skål och häll lite hett vatten över och låt det dra en stund. Sen använder du vattnet minus stammen som ditt saffran. Det svåra är att veta hur starkt det blir så ta hellre för lite till att börja med. JAg lyckades totalförstöra en kyckling rätt sist jag använde denna metod
  • Googels

Jag bor visserligen i Skottland, men har nog köpt det på både Tesco, Asda, Sainsburys och Morrisons.

Köte på Asda förra veckan, och den är som redan nämnts inte malen utan trådar i en burk. Asdas egna variant var slut så det blev av märket Schwartz istället.

Så här ser burken ut, så du vet vad du ska leta efter i kryddhyllan

www.schwartz.co.uk/productdetail.cfm

Svar på tråden Saffran i England