• Hanna3

Låångsam viktnedgång efter förlossning

Hej på er alla!

har så jobbigt med viktnedgången !
    Gick upp ca 25 kg under graviditeten!
    Har gått ner kanske 8kg!
    Sedan står vågen stadigt på samma vikt!
    Men förstår att jag måste äta för mycket, men jag är ju så hungrig hela tiden.....
    Har en övervikt på ca 10 kg sedan innan så jag har liksom en del att "ta tag i"! Men hur ska jag bära mig åt!
    Ammar min dotter fullt, är mitt tredje barn!
    De andra 2 har jag inte ammat så då har jag rasat i vikt med hjälp av viktväktarna, men det är ju inte så bra när man ammar!
    Men vantrivs något fruktansvärt och hat ont i knän etc.
    Funderar nästan på att ge upp amningen pga av detta , men dt känns ju också lite själviskt!
    Suck!

• Svar på tråden Låångsam viktnedgång efter förlossning
  • Alvi

Amma, ät mycket (men bra!) och rör på dig. Låt det ta sin tid. MINST ett halvår innan du börjar oroa dig. Men gå promenader varje dag. Till att börja med.

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Sterna

Ta det lugnt, herregösses du helammar ju fortfarande!
    Bara det gör att du itne får gå ner för mycket i vikt för fort. 1-2kg i månaden är en normal viktnedgång om man vill lägga om sin kost i samband med amning.

Sen brukar ajg säga att det tar 9 månader för en graviditet att "sabba" kroppen så låt kroppen läka i 9 månader och där efter kan du börja gå ner i vikt aktivt.
    De kilon som sitter kvar på abrnets 2årsdag räknas inte som graviditeteskilo9n men tills dess kan du ta det lugnt.

Vill du ta tag i kosten nu så skippa halvfabrikat, laga maten från grunden och ät enligt tallriksmodellen. ta hellre en smörgås än köp hem gott att snaaska på och drick minst 2 liter vatten per dag. Lägger du sen till en promenad på 30 minuter utöver din vardagsmotion så komemr du att se resultat.

"Köp hem 5" heter en superbra kokbok med god, enkel och snabblagad mat.

• Mamma Zara

Hej.. jag har med ångest... fast lillen är bara 3 v.. gick upp 30 kg och har gått ner 15 på 2 v men nu stå det still.. och det tror jag det kommer att göra om jag inte tar tag i det...provade att gå ut och gå idag en sväng.. bara normalt.. men något måst eman chocka kroppen med antar jag.. Har redan jätte ångest över att man måste "ta tag i det" .. känns mindre kul att se gravid ut .. hade bara magen blivit lite mer platt så hade jga nog inte brytt mig.. ( det e mitt 4 barn)../Z

• Mamma Zara

Men jag tänker starta på VV om ett tag... man kan ju gå där även om man ammar fast man äter 10 extra points.. el 5 för delamming..

Men hur snabbt o hur mycket har du gått ner när du gått där innan..?

• Hanna3

Tack för svaren, jo man ska väl inte få panik, men väger man 100 pannor så blir det lätt så! suck!
    Har så svårt att komma ut på promenader varje dag då jag har 2 andra barn också! Men jag har faktist ett löpband som jag anvnde flitigt iannan grav ! Får väl damma av det och köra på kvällarna när mannen kommit hem!

• Charlie08

Hej!
    Låter inge kul... Jag har kört stenhårt sen min son va nyfödd. I början promenader varje dag, minst en timma. Jättebra för han oxå, som sover skönt o får frisk luft! När efterkontrollen va gjord började jag gå på gruppträningar 2 kvällar i veckan. Jätteskönt å få komma iväg ensam. Sen äter jag jättenyttigt alla dagar utom fre, lö då jag unnar mig lite gott. Finns inga genvägar, är bara å köra hårt! Sätt upp delmål o unna dig nåt fint när du klarat det! Lycka till

• Hanna3
    Svar på #4
    Har faktiskt gått ner 1-3 kg i veckan då jag varit med i vv efter mina andra två barn, men som sagt så har jag inte ammat dom!
    Kunde också börja träna mer regelbundet ganska snabbt då även pappan kunde mata, man blir ju inte så låst då!

Har också tänkt på amningsprogrammet med VV, men tycker att det är så lite man får gå ner så knappast någon idé! Dum som jag är så går jag nästan upp istället! (Kvälls och skåpätning)
    Är av mottot allt eller inget!! SUCK!
  • Hanna3
    Charlie08 skrev 2008-11-27 23:10:05 följande:
    Hej!Låter inge kul... Jag har kört stenhårt sen min son va nyfödd. I början promenader varje dag, minst en timma. Jättebra för han oxå, som sover skönt o får frisk luft! När efterkontrollen va gjord började jag gå på gruppträningar 2 kvällar i veckan. Jätteskönt å få komma iväg ensam. Sen äter jag jättenyttigt alla dagar utom fre, lö då jag unnar mig lite gott. Finns inga genvägar, är bara å köra hårt! Sätt upp delmål o unna dig nåt fint när du klarat det! Lycka till
    Men hur mycket går du ner per vecka!? Är ju inte bra att gå ner mer än 0,5 iveckan enl BVC sköterskan!?
  • Onyxalis

Jag har fortfarande massor kvar att gå ner fast sonen är hela 11 månader gammal. Nu när jag har slutat amma helt tänker jag ta tag i saken.
    Jag började på viktväktarnas ammningsprogram när sonen var ett par månader gammal och det fungerade inte alls. Eller snarade fungerade det för mig men inte för sonen, jag gick ner fint i vikt men tyvärr gjorde sonen det med trots att jag följde programmet. Om ni ska VV samtidigt som ni ammar var noga med att kolla att bebbe får allt vad han/hon behöver.

• marsed
    Onyxalis skrev 2008-11-28 11:09:35 följande:
    Jag har fortfarande massor kvar att gå ner fast sonen är hela 11 månader gammal. Nu när jag har slutat amma helt tänker jag ta tag i saken.Jag började på viktväktarnas ammningsprogram när sonen var ett par månader gammal och det fungerade inte alls. Eller snarade fungerade det för mig men inte för sonen, jag gick ner fint i vikt men tyvärr gjorde sonen det med trots att jag följde programmet. Om ni ska VV samtidigt som ni ammar var noga med att kolla att bebbe får allt vad han/hon behöver.
    Hur kunde sonen gå ner i vikt pga det? Berodde det verkligen på VV? Fick du mindre mjölk eller vad? Jag har ätit enligt VV´s pointprogram för ammande sen knappt 4 veckor tillbaks och går sakta men säkert ner i vikt, knappt 0.5 kg per vecka. Har inte vägt dottern sen jag började men hon äter som hon ska och verkar nöjd och glad iaf.
  • marsed

Till TS: Förstår att du vantrivs och att det känns frustrerande men ha tålamod. Även om du inte ska gå ner så mycket per vecka när du ammar så är det ju alltid något iaf! Nyckeln är nog trots allt att röra på sig mer eftersom muskler kräver mer energi och därför bränner man mer ju mer muskler man har t ex. Sen när du väl ammat klart kan du ta tag i det på allvar. Går du ner 0,5 kg i veckan under t ex 6 månader (vid helamning) så blir det ju iaf ca 12 kg!!! Bättre än inget! Lycka till!

• Onyxalis
    Svar på #10
    Jag kan ju inte säga till 100% att det berodde på VV, men när jag slutade så började sonen gå upp i vikt igen och började sova betydligt bättre. Jag tolkade det som att mjölken inte blev fet nog för jag hade fortfarande massor av mjölk.
    Jag är absolut ingen motståndare till VV, jag tycker att de är jättebra men vid just den här tidpunkten i mitt liv fungerade det dåligt. Det behöver ju inte betyda att det blir så för andra...alla är ju olika :)
  • SanTan

Ha tålamod, låt det ta tid!!!!

Idag ställde jag mig på vågen och jag har nu äntligen nått min målvikt!!! Och min yngsta dotter fyller 2 år i februari!!!!!! (Jag gick upp 30 kg och har gått ner 33 kg)

Stressa inte, ät rätt och nyttigt, mindre portioner än vad man tror behövs och så rör på dig. Med promenader kommer man långt!!!

Lycka till!!

• Vintersjäl

Hur gammal är din dotter?
    Jag gick också upp 25 kg under graviditeten, har nu tappat nästan 20 kg (min son är 10 månader). Har ätit precis som förr (dsv. ganska onyttigt ) men däremot har jag införskaffat ett par gåskor och gått MYCKET! Ett par timmar om dagen i genomsnitt och det har hjälpt mig att tappa mycket vikt. (Jag ammade inte, kan tilläggas)

• Bobbenn

upp 20 ner 7. Står still. Helammade 5 mån. 10 kilo kvar nu 8 mån efter. Måste nog tbx till jobb innan jag går ner. Rör mig inte tillräckligt trots 1 timme ct varje dag

Angelzezzans officiella fanclub: www.familjeliv.se/Forum-5-154/m38328751.html
  • Charlie08
    Svar på #8
    Hej!
    Jag har legat på ca 0,5kg i veckan ibland 1kg. Har aldrig varit några problem med amningen, sonen e nöjd o jag har massor med mjölk.
  • Snart sommar

Har också många kilon kvar efter sista nu. Hade många kvar efter andra innan jag blev gravid med sista också så det är en del att ta tag i.

Jag kommer ta tag i det ordentligt när jag slutat amma. Till dess så tänker jag på vad jag äter (äter bara gott på helger, jag är en stor gottegris annars) och försöker komma ut på promenad så ofta jag kan.

Just nu väger jag drygt 25kg mer än jag vill.

• Onyxalis
    Charlie08 skrev 2008-11-29 00:06:26 följande:
    Svar på #8Hej!Jag har legat på ca 0,5kg i veckan ibland 1kg. Har aldrig varit några problem med amningen, sonen e nöjd o jag har massor med mjölk.
    Låter ju jättebra! :)

Jag tror helt enkelt inte att pointsen var riktigt uträknade för att passa just mig under amningen. När jag har gått på VV i vanliga fall är det just den sortens nedgång jag haft - 0,5-1kg per vecka men när jag ammade gick jag ner över 6kg på fyra veckor.
  • Mumeliemums

Hej hej! Jaf har oxå massa att gå ner men känns som de står still sonen är lite över 4 månader oo allt har stätt still sen jag fick barn, fick m,ed kjesarsnitt. Även går jag varje dag, man blir så ledsen..

Svar på tråden Låångsam viktnedgång efter förlossning