• Liten mamma

temperatur på ersättningsmjölk

Har en hungrig 3-månadreskille som inte tycker min mjölk räcker, så vi måste ta till ersättning men tycker att tillagningsprocessen verkar tidskrävande med kokning, avkylning, uppvärmning osv och undrar hur ni som är vana gör.

Måste mjölken tex vara fingervarm eller räcker rumstemperatur? Råder microvågsförbud om man måste värma färdigblandad, eller är det bara varmvttenbad?

• Svar på tråden temperatur på ersättningsmjölk
  • IsaDenVisa

Hejsan!
    Vi brukar ha ersättningen fingervarm, och det går bra att värma den i micron, men vattenbad funkar också. Och rumstempratur går visst med..

• shaddy

hej
    jag har en kille som fått ersättning sedan han var 2 veckor. Nu är han 3 månader . Jag brukar koka upp vatten 1 ggr per dygn, och sedan ställa det i kylen i en stor flaska eller i nappflaskorna direkt. Sedan tar jag fram vattnet, värmer i micron så det blir lite varmt, blandar i pulver, skakar och ger, funkar jättebra. Ute använder jag färdiga tetra pack, NAN,och min kille äter de både rumstempererat och varmt. Man kan blanda pulver och vatten direkt med och låta stå färdigblandat i kylen i ett dygn, och bara hälla över vad man vill ha i en flasak, så gjorde de på neo när vi var där. Och de använde micron till ersättning, men inte till utpumpad bröstmjölk. Lycka till!!! :o)

• Feline

Vår lilla tjej tycker bäst om rumstempererat vatten i sin ersättning.

Jag brukar koka upp en flaska i mikron och sedan bara låta den stå och svalna på bänken (under lock) i rumstemperatur.

• salj00

Vårt lilla matvrak tar den temperatur som erbjuds. Tetrorna får hon således vid rumstemp och hemskakat microvärmt till allt mellan sval rumstemp och "kroppstemp".

Ersättning får man värma i micro - man ska bara vara jättenoga att skaka runt sen så att värmen fördelas jämnt.

• trolltjejen

Det ska vara som kroppstemperaturen ungefär. Jag brukar känna påh andleden om det är lagom varmt. Vår dotter brukar inte tycka det är gott om det är för kallt, så rumstemperatur funkar inte för henne.

Vi brukar använda vattenkokare. Sedan kyler vi ned vattnet genom att ställa flaskan i en mugg med kallt vatten från kranen. Det finns olika sätt. När vi åker bort tar vi med oss varmt (hellst ljummet) vatten i en termos och så blander vi med pulvret när hon ska äta.

Svar på tråden temperatur på ersättningsmjölk