• Millan74

Önska pengar i dopgåva?

Eftersom vi är lite allergiska mot alla små tennramar och sparbössor så har i samband med vår Lucas dop öppnat ett "framtidskonto" till honom. Tanken är att vi stället för en massa prydnadssaker och annat "krimskrams" önskar oss bidrag till honom. Hur tycker ni att vi ska förmedla detta till alla gäster? Kan man formulera det på något sätt, utan att låta krävande, på inbjudningskorten? Man vill ju inte låta som att man tar något förgivet, om ni förstår vad jag menar.. Någon som har något bra tips?

• Svar på tråden Önska pengar i dopgåva?
  • vill bli tre

jag tycker det känns fel, när ja läser det.. bara nej! tycker det är fel att önska pengar! för det är såååååååå f**bannat tråkigt o ge.. syster önskar sej de varje år!

även min man reagerade negativ när ja frågade honom.

Min moster har till båda pojkarna, på EGET initiativ(stvavnig??) öppnat varsitt konto till pojkarna. utan att jag bett om det...

JAG tycker det är fel och önska pengar, men alla är vi olika..

• cyklat

frågan är om ni är verkligt allergiska mot just föremål i metall eller allergiska mot krimskrams. verkar som det senare. personligen skulle jag ha svårt att önska just ett bidrag i form av pengar till ett specifikt konto. jag skulle hellre skriva på inbjudan att vi avstår helst från doppresenter.

• majunge

Vi ska döpa vår dotter nu i september och vi har samma inställning som Du Millan74, inget jäkla krimskrams...vill också ha pengar till konto. Sitter också och funderar på hur man kan förmedla detta till gästerna. Kan man kanske skriva att NN har ett sparkonto där bidrag till framtiden gärna tas emot..eller skämta till det och skriva nåt i stil med pengar till mitt körkort när jag fyller 18...hi, hi!!

• Kattmamma

Hej!

Inte är det väl fel att tänka på barnets framtid i form av pengar. Vi önskade till vår dotter och hon fick nästan 4000,- kr som är insatta på hennes konto.

Vi köpte åt henne de dop presenterna som vi vill att hon skall ha när hon blir större.

Pengarna kommer att bli kanon när hon skall studera vidare, ta körkort, köpa egen bil etc.

• vill bli tre

men om mni nu vill ha pengar på ett konto.. så får ni se till att ni låser kontot tills barnet är 18år! så att de verkligen ÄR barnets pengar och ingen annan kan ta ut dem...

• majunge

Självklart ska pengarna inte kunna disponeras av ngn annan...det enda vi vill ha är ett guldhjärta till lilltjejen och det ska hennes gudmor köpa!

• majunge

Men Du Kattmamma, hur förmedlade ni till gästerna att ni bara ville ha pengar?

• Kattmamma

Hej majunge!

Vi sa till dem som frågade vad de skall köpa att pengar blir bra. Och så gav vi konto numret om de verkade intresserade.

Ingen tyckte att det var konstigt utan de sade att vad skönt att man slapp fundera över vad de skall köpa till bebisen.

• majunge

Får nog bli en sån variant! Sen är det säkert ngn som kommer köpa nån liten bok eller så, men det får man stå ut med!

• Millan74

Ja, men det är väl självklart att man låser kontot, det ska ju vara till vår sons framtid och inte något annat! Jag undrar precis som Majunge, hur förmedlade ni till gästerna att ni önskade er pengar?

• Lot

Klart man kan önska pengar till barnet! Men då insatta på konto i barnets namn tycker jag. Noel fick ett konto öppnat av mormor och morfar som också satte in pengar. Här kunde även andra gäster sätta in pengar om de ville.
    Även om pengar kan vara tråkigt att ge så tycker jag inte att det är de som ger som ska tycka det är roligt. Tanken är ju att det ska uppskattas av den som får och det är nog klart roligare att ha lite pengar när man är 18 än att man har en silversked...

/Lotta

• Lot

Glömde svara på frågan... Sa bara att de fanns ett konto i Noels namn som man kunde sätta in pengar på om man ville. Det är ju naturligtvis så att några kanske vill ge en speciell gåva som minne och de ska de ju få också. Tror dock att många tycker det är skönt att slippa tänka ut något...

/Lotta

• Dixie

Frågar gästerna om förslag på present, då kan ni väl nämna att ni har ett konto till barnet, men jag skulle ju aldrig skriva det i inbjudan!

Svar på tråden Önska pengar i dopgåva?