• Lia och bäbisen

Någon som har ett step-up pass på lager, eller iaf lite tips?!

Jag ska hålla i ett enkelt, men förhoppningsvis lite roligt, pass för mina gymnasieelever nu i december. De är inte så idrottsglada om jag säger så, och jag är ingen step-uppare egentligen, så jag är helt ny på detta.

Skulle behöva antingen ett "helt pass" om någon har ett gammalt sådant på lager, eller tips på någon bra låt att använda samt övningar till den etc...

Hur är ett step-pass normalt sett uppbyggt? Antar i stil med:
    - uppvärmning (stabila, enkla övningar)
    - puls och koordination
    - styrka (på slutet, inte i mitten som på vanligt friskispass eller)
    -stretch

Eller har man fler "toppar"?
    Ge mig alla dina bästa tips!!!

Tack!!

• Svar på tråden Någon som har ett step-up pass på lager, eller iaf lite tips?!
  • Firefairy

hej. är idrottslärare själv och tränade step när jag var tonåring, jag brukar lägga upp mina pass med vanlig "friskis/aerobic" uppvärmning och sedan börja med step
    så kör jag stegkombinationer och 3-4 block beroende på hur intresserad klassen är och hur bra det går
    block 1:
    4 steg upp o ner på brädan - höger fot först "2 st 8or"
    vrid ut mot kortsidan och sätt höger fot på vänster kortsida dra upp vänster knät 3 gånger och byt sedan vänster fot på högerkortsida och dra upp höger knä "2 st 8or"

lägg in vanliga steptouch emellan och kör blocket om igen så att det sitter.
    gör ett nytt block med tex. V-steg upp på brädan, rockstep, hopp över brädan m.m. - allting beror på elevernas nivå

- försök håll dig till jämna 8or så blir det lätt att räkna och komma ihåg

jag kör styrkan på slutet med armhävningar på brädan, situps + rygglyft brevid

LYCKA TILL

musik bmp brukar ligga på ca 130 - det tycker jag är lagom

Svar på tråden Någon som har ett step-up pass på lager, eller iaf lite tips?!