• två blir 3

hund som drar i kopplet, hur får man bort det?

Hej!

Vi har en tik på ca 1,5 år som har börjat dra i kopplet när man är ute och går med henne och vagnen. Om man inte har med sig vagnen så drar hon inte.
    Hon får bra med motion varje dag. Går ca 5km med henne dagligen och hon får ofta leka med anda hundar i hundrastgårdar.

Hon är så stark och det blir nästan lite farligt när det är halt och man ska hålla reda på vagn och hund....
    Hon har inte visat någon avundsjuka mot bebisen eller så..
    Hon beter sig nästan som om hon har en tävlig med vagnen och det spelar ingen roll hur många gånger jag säger till henne, hon skärper sig några steg men börjar dra sen igen. Det är sååå jobbigt!

Någon som har nåt tips??

fixit.blogg.se - Nu är Tilde här! 080914 :)
  • Svar på tråden hund som drar i kopplet, hur får man bort det?
  • Lovepopcorn

vad har du för koppel, halsband på hunden o vad e de för ras?

ja tycker personligen om strypkoplet men man ska inte missbruka de men är hunden stark så man man själv lite extra styrka med de o kunna säga nej o hålla tillbaka...
    lär den stann o sitta vid olika tillfällen så den måste yssna på dig som om du stannar ska den stanna osv...

det som inte dödar dig stärker dig...
  • EnFruSislak

Träna, träna...
    men i början hade jag stoppsele på min hund då jag var ute med vagnen, för att vara 100% säker på att reda upp alla ev situationer. Anledningen till att det var just stoppsele, eller dressyrsele som det även kan kallas är att jag personligen inte är så förtjust i strypkoppel och att jag upplever att selen är mer efftektiv.

• Lovepopcorn

ja de e ju från hund till hund.... tycker bara man inte ska ha flexikoppel de e värdelöst enligt mig men andra tycker kasnke inte de:)

det som inte dödar dig stärker dig...
  • Hundtok

Just strypkoppel på en hund som drar är väl kanske inte att rekommendera eftersom många hundar triggas ännu mer av just stryphalsband... de förstår inte att det stryps åt just för att de drar utan istället blir promenaden obekväm och hunden kan bli stressad.

Hur tränar du hunden just nu TS, på att inte dra? Drar hunden aldrig när inte vagnen är med?

• två blir 3

Försöker svara lite allmänt:

Vi har massvis med olika koppel och halsband, har testat alla sorter tror jag! Dock inte flexikoppel, det är ingen hit på henne..
    Hon är blandis mellan amstaff, am.bulldogg och dogo argentino.

Hon är väldigt väluppfostrad annars och stannar när jag säger stanna och sitt har hon kunnat sen hon var 10 veckor.
    Nu har vi hållit på och tränat henne i två månader utan framsteg. Och det är bara när vi har vagnen..... så konstigt!

och ja... hon verkar lite stressad om vi har stryp eller dressyrkoppel på henne..

• anmara

Verkar som att hunden tycker att barnvagn (eller barnet i vagnen) inte är någon bra flockledare!

Träna på olika sätt, hitta något som passar. Vilka sätt får andra ge råd om.

• Hexen

Hon försöker säkerligen "leda" dig. Jag håller på nu att få min vovve att inte dra i koppel.
    Så fort han drar (detta tar tid) så säger jag till honom att komma hit o ställa sig fot eller sitta ner.
    Nu kan räcker det med att jag säger "appapapp vad gör man?" o så kommer han tillbaka. Promenader tar längre tid och för honom blir den tråkigare, jag har märkt stoor skillnad och ska fortsätta tills han fattar att jag bestämmer.

Lycka till!

• Zemcia

en sak som funkade på min hund var att smått köra på henne med vagnen när hon började gå framför den. Gen henne mycket plats i kopplet alltså att hon ska kunna gå framför dig utan att dra och så fort hon går framför vagenen eller för långt fram överhuvudtaget så sväng vagnen på hunden. Inte göra henne illa men skräm henne och gör ett högt läte (valfritt) sen när hon backar undan från vagnen så beröm henne, godis eller gull.
    Funkade fin fint med min hund.

• köttbullelydnad

Du har en blandning av bulle, staff och dogo på 1½ år (total trotsåler, de ska finna könsidentitet, sin rätta plats i flocken, hej fadderittan och hans moster), och jag skulle tippa på att 5 km om dagen i ren motion _inte_ räcker. Jag skulle rekommendera att lägga till ytterligare 5 km i varierande tempo, mängder med kontaktövningar, lägga ett par spår i veckan och se till att hundens huvud hålls stimulerat. Enbart lek med andra hundar lite då och då räcker inte så långt för raserna i hunden. Sedan skulle jag även rekommendera en kurs i allmänlydnad för er så att en utbildad instruktör kan leda er rätt, och inte alla "know how's" på internet *höhö*
    Ni har kanske sett hundar som "plogar" sig fram, dvs går med huvudet neråt och drar allt vad den orkar, under promenader med husse/matte, och att de har en enorm nacke och bringa? Ju mer hunden drar, desto mer nack/halsmuskulatur byggs upp. Och ju mer detta byggs upp, desto mer klarar hunden av att dra. Och en hund av den storleken er hund håller som sätter musklerna till - den vinner. Ni kommer vara chanslösa. Så kontakta en instruktör ni känner förtroende för (behöver inte tvunget vara bruks då det finns andra, fristående, som är minst lika bra) och börja träna där.

Lycka till!

• CrazyFia

Jag tror inte att det är längden man går som gör att hunden blir stimulerad, utan vad du gör på promenaden! Jag tränar inte min hund när jag bara går ut på lunchen kanske eller så men är jag ute på en långpromenad behöver inte det betyda att jag går västerås runt, utan att jag verkligen låter min hund använda olika sinnen. Jag har även märkt att hon har ett stort behov av att springa av sig, och då menar jag vara lös inte att jag springer med henne.

Jag har bara en 5 mån tik, men hon har bitit sönder hallmatta och bitit på dörrkarmen nu för jag har varit sjuk i snart en vecka o min sambo har inte samma vana att träna hundar som jag har! Han försöker sitt bästa, inte det. Men det märks på henne att hon har varit ostimulerad och då har hon ändå varit ute och gått minst 5 km om dagen.

Sen som Cesar säger- Gå inte samma väg jämt för hunden behöver få upptäcka nya saker.

• köttbullelydnad
    CrazyFia skrev 2008-11-29 14:18:44 följande:
    Jag tror inte att det är längden man går som gör att hunden blir stimulerad, utan vad du gör på promenaden! Jag tränar inte min hund när jag bara går ut på lunchen kanske eller så men är jag ute på en långpromenad behöver inte det betyda att jag går västerås runt, utan att jag verkligen låter min hund använda olika sinnen. Jag har även märkt att hon har ett stort behov av att springa av sig, och då menar jag vara lös inte att jag springer med henne. Jag har bara en 5 mån tik, men hon har bitit sönder hallmatta och bitit på dörrkarmen nu för jag har varit sjuk i snart en vecka o min sambo har inte samma vana att träna hundar som jag har! Han försöker sitt bästa, inte det. Men det märks på henne att hon har varit ostimulerad och då har hon ändå varit ute och gått minst 5 km om dagen. Sen som Cesar säger- Gå inte samma väg jämt för hunden behöver få upptäcka nya saker.
    Längden på promenad gör att man underhåller rörelseapparaten, dvs leder, muskler, etc. Med riklig motion får hunden även utlopp för överskottsenergi som kan dämmas upp (beroende på ras och personlighet olika fort) och ev felbeteenden kan faktiskt stävjas tack vare ökad motionering (samt att man vet hur man ska aktivera/stimulera sin hund).
    Stimulering får hunden inte av promenad, mer än att de "läser tidningen" en stund. Därför bör man lägga något spår, köra lite personsök eller liknande - så att huvudet kommer till sin rätt. Ju mer en hund får använda sin nos, desto tröttare blir de i knoppen. Lydnadsträning kan även det vara effektivt om man vill få sin hund att jobba med huvudet - som alla hundar bör få göra - men man ska t ex aldrig träna en hel promenad.
    Lyckas man slå samman alltihop till en bra gryta med lagom stora portioner varje dag - då har man en aktiv, välmående hund.
  • CrazyFia

köttbullelydnad:
    Ja med andra ord det jag menade.

• två blir 3

Hej allesammans och tack för alla bra svar. Måste bara förtydliga att hon bara drar när vi har vagnen med oss så det handlar alltså inte om att hon är understimulerad på något vis.
    Vi ska träna träna träna och vara envisare än vad hon är så får vi se vad som händer. Hoppas att det bara är en fix idé.

Köttbullelydnad, hur länge kan denna trotsperiod tänkas hålla i sig? Har du nåt tips på bra kontaktövningar?

• köttbullelydnad

två blir 3 skrev 2008-11-29 23:03:52 följande:

Köttbullelydnad, hur länge kan denna trotsperiod tänkas hålla i sig? Har du nåt tips på bra kontaktövningar?
    Trotset håller i sig tills hunden blir vuxen, men kommer i perioder där vissa är mer intensviva än andra. Det hänger även på hundens personlighet, ras och ålder samt ert ledarskap, (ju tydligare och bättre det är desto lugnare blir hunden). De flesta hundar lugnar sig efter 3 års ålder. Allt går ut på att testa ert ledarskap och alla gränser ni satt upp.
    Kontaktövningar kan t ex vara att hunden ska sitta brevid dig (fot=. för att få frigörande kommando (t ex "hopp och lek") måste den titta på dig i 5 sek. Annan kontaktövning kan vara att du håller det godaste av gott godis i en sluten hand. Hunden får slicka, pilla med tassarna och försöka få upp handen, men för att få komma åt det goda måste den titta på dig i 5 sek. etc, etc. För att få bästa tips rekommenderar jag som sagt att du börjar träna hos en instruktör.
  • miggs

Vi har köpt en haltigrimma till vår hund, han är en stor o stakr rottiskille på 65 kilo. Han kan fot osv och brukar inte dra men ibland händer det ju men när man är ute med vagnen kan det bli att man inte har den kontrollen på honom, så då har vi på honom den och han går hur bra som helst, kan ju vara värt ett försök ialf?

Svar på tråden hund som drar i kopplet, hur får man bort det?