CrazyFia skrev 2008-11-29 14:18:44 följande:
Jag tror inte att det är längden man går som gör att hunden blir stimulerad, utan vad du gör på promenaden! Jag tränar inte min hund när jag bara går ut på lunchen kanske eller så men är jag ute på en långpromenad behöver inte det betyda att jag går västerås runt, utan att jag verkligen låter min hund använda olika sinnen. Jag har även märkt att hon har ett stort behov av att springa av sig, och då menar jag vara lös inte att jag springer med henne. Jag har bara en 5 mån tik, men hon har bitit sönder hallmatta och bitit på dörrkarmen nu för jag har varit sjuk i snart en vecka o min sambo har inte samma vana att träna hundar som jag har! Han försöker sitt bästa, inte det. Men det märks på henne att hon har varit ostimulerad och då har hon ändå varit ute och gått minst 5 km om dagen. Sen som Cesar säger- Gå inte samma väg jämt för hunden behöver få upptäcka nya saker.
Längden på promenad gör att man underhåller rörelseapparaten, dvs leder, muskler, etc. Med riklig motion får hunden även utlopp för överskottsenergi som kan dämmas upp (beroende på ras och personlighet olika fort) och ev felbeteenden kan faktiskt stävjas tack vare ökad motionering (samt att man vet hur man ska aktivera/stimulera sin hund).
Stimulering får hunden inte av promenad, mer än att de "läser tidningen" en stund. Därför bör man lägga något spår, köra lite personsök eller liknande - så att huvudet kommer till sin rätt. Ju mer en hund får använda sin nos, desto tröttare blir de i knoppen. Lydnadsträning kan även det vara effektivt om man vill få sin hund att jobba med huvudet - som alla hundar bör få göra - men man ska t ex aldrig träna en hel promenad.
Lyckas man slå samman alltihop till en bra gryta med lagom stora portioner varje dag - då har man en aktiv, välmående hund.