• Anonym

Rörlig ränta på prvatlån i Skandiabanken?

Är det farligt med rörlig ränta på privatlån, dvs ej bolån?

• Svar på tråden Rörlig ränta på prvatlån i Skandiabanken?
  • Anonym

ja  alltså är det riskfritt, hur stor risk att den skjuter i höjden?

• Carisma95
    Anonym skrev 2008-11-28 19:48:49 följande:
    ja  alltså är det riskfritt, hur stor risk att den skjuter i höjden?

Inga lån är riskfria.

Om det skjuter i höjden beror på ränteläget i övrigt, samt hur likviditeten ser ut för banken.

• Anonym
    Carisma95 skrev 2008-11-28 22:05:46 följande:
    Inga lån är riskfria. Om det skjuter i höjden beror på ränteläget i övrigt, samt hur likviditeten ser ut för banken.
    OK enligt dem har de ovanligt bra likviditet. Men jag slogs av det att alla andra banker har en fast summa på räntan, inte rörlig på dessa privatlån. hmm. Denna bank eller vara min trogen det är frågan. Hur villig är min bank att vi tar ett större lån och med det bla byter ut det befintliga lilla lånet så vi får lägre ränta.
  • Anonym
    Carisma95 skrev 2008-11-28 22:55:50 följande:
    Vad menar du med "alla andra banker har en fast summa på räntan"? Privat/Enkla lån har aldrig fast ränta.
    Jaså? Jag har aldrig sett att de skriver ut att den är rörlig. Och vi kunde välja om vi ville ha samma månavg hela tiden eller att den minskar.
  • Carisma95
    Anonym skrev 2008-11-29 12:59:15 följande:
    Jaså? Jag har aldrig sett att de skriver ut att den är rörlig. Och vi kunde välja om vi ville ha samma månavg hela tiden eller att den minskar.
    Det är som sagt ALLTID rörlig ränta på såna lån.

Det du tänker på skulle jag tro är om ni väljer att ha rak amortering (börjar med högre månadskostnad, men den sjunker hela tiden) eller annuititetslån (att månadssumman är samma under hela lånetiden, men i början betalar man mest ränta och lite amortering, men i slutet är det mest amortering och lite ränta).
Svar på tråden Rörlig ränta på prvatlån i Skandiabanken?