Är det bara jordnötter man inte får äta när man ammar?
Eller får man inte äta andra nötter heller?
Eller får man inte äta andra nötter heller?
Får man inte äta jordnötter när man ammar???
JAg äter alla nötter...det är inte alla som reagerar på nötter, då tar man hällre bort det om barnet får reaktioner..visa barn tål inte jordgubbar, andra barn tål inte lök, sen är det många som inte tål mjölk....
??
Man får äta nötter. Alla sorters.
Man får äta allt när man ammar. Man ska bara hålla utkik efter om bebisen kan tänkas reagera på nått man stoppar i sig.
Det kan tex vara jordgubbar, nötter, rå lök etc. Men det är nog inte så vidare vanligt.
OK, tack! Hade för mig att det var något med allergirisken.
Kostråden för ammande:
www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
klart du kan äta jordnötter!
Som flera sagt; du får äta jordnötter. Om du (fast då skulle du förstås inte äta) eller pappan däremot är hyperallergisk brukar man dock avråda. Annars är det bra att introducera allt i skydd av amning. Mycket säkrare än att låta barnet prova en "ren" jordnöt ett år senare tex. (med ren jordnöt menar jag alltså att den stoppar en jordnöt i munnen istället för att få i sig mjölken från dig som ätit lite jordnötter).
Enligt min BM ska man vara försiktig med jordnötter eftersom det är så allergent och OM barnet visar sig vara allergiskt så är konsekvenserna så snabba och allvarliga att det är bättre att vänta till barnet är lite större och motståndskraftigare/starkare för att testa.
Annars är det väl bara lite fisksorter som man inte ska äta för stora mängder av p.g. av kvicksilverhalten. Se www.slv.se
Medicin! Måmnga mediciner man inte får äta...