• Helen76

Y eller D-kopplad ??

Jag skulle behöva hjälp med en fråga ...

Har en asynkronmotor som är märkt 400/230, 7A/1,5A .. osv. Nu är frågan hur denna motor är kopplad, Y eller D ?? I detta fall är den Y-kopplad men jag vill veta varför. Kan jag inte koppla den delta och då ha en spänning på 230 både på Uh och Uf.

Om någon kan svara så vore jag jätte glad

• Svar på tråden Y eller D-kopplad ??
  • casca

Jag är inte riktigt säker på vad du är ute efter.
    Men lindningarna är gjorda för att ha en elementspänning på 230v vilket du får om du Y-kopplar motorn mot ett nät på 400v huvudspänning.
    Vill du D-koppla en motor mot ett nät med 400V Uh så ska den var vara märkt 690/400 (då med lindningar gjorda för 400V Uf)

En annan sak är att man kan sätta en Y/D start på en lite större motor för att få ner startströmmen, nätägaren brukar inte tillåta motorer över ca 5kw att direktstartas, så antingen gör man ett kontaktorblock som kopplar om från Y->D. På nyare grejer brukar man dock sätta mjukstartare som rampar upp m.h.a av frekvensändring för att på så vis få ner startströmmen.

Eller så flyttar du till Norge med din motor då de har 230V Uh på en hel del av sitt nät så kan du D-koppla din befintliga motor

MVH J

• Helen76

Nu förstår jag ... tack så mycket :D

Svar på tråden Y eller D-kopplad ??