• AlexandraK

Anmäla grannen? Skrot i trädgården!

Som det ser ut hos vår granne! Fy fasiken alltså. Bor i en by och alla hus ligger nära varandra. 
    Hos ena grannen står det hur många traktorer som helst - tror inte många fungerar. Där är en massa annat skrot också. Byggsaker, ställningar osv osv. Tror inte alls dom har ngn trädgård. BARA en massa skrot runt hela huset.
    Får man verkligen ha det så? Kan man anmäla det någon stans?

• Svar på tråden Anmäla grannen? Skrot i trädgården!
  • dogcatbird

Oj, vi har också en sån granne, man får väl försöka stå ut. Det är ju synd om dem också på ett sätt-

• Tutilure

Men vad har du med det att göra?
    Allvarligt talat, hur det ser ut hos grannen är något som bara rör grannen.
    Blir rätt less på detta, ska man lägga sig i om man inte gillar grannens blommor också? Eller för att grannens bil har "fel" färg?

Man måste ju få ha det som man själv vill hemma hos sig.

♥ C 050323 ♥ M 060518 ♥ M 080805♥
  • Einstein

Det skulle väl vara miljö- och hälsonämnden i så fall. Ring din kommun och kolla.

• Einstein
    Tutilure skrev 2008-11-28 21:54:27 följande:
    Men vad har du med det att göra? Allvarligt talat, hur det ser ut hos grannen är något som bara rör grannen. Blir rätt less på detta, ska man lägga sig i om man inte gillar grannens blommor också? Eller för att grannens bil har "fel" färg? Man måste ju få ha det som man själv vill hemma hos sig.
    Håller med, i alla fall så länge som skrotet inte är farligt på något sätt. Jag tänker på drivmedel och annat som kanske läcker ut eller om barn kan komma in och skada sig.
  • AlexandraK
    Tutilure skrev 2008-11-28 21:54:27 följande:
    Men vad har du med det att göra?Allvarligt talat, hur det ser ut hos grannen är något som bara rör grannen.Blir rätt less på detta, ska man lägga sig i om man inte gillar grannens blommor också? Eller för att grannens bil har "fel" färg?Man måste ju få ha det som man själv vill hemma hos sig.
    Jag bor här och tvingas se det var dag. När vi flyttade hit såg det inte ut så. Jag tycker synd om dig som jämför bilfärg och blommor - med en hel skrotupplaga på tomten som kanske läcker ut olja, bensin osv i marken.
  • Tutilure
    Einstein skrev 2008-11-28 21:56:26 följande:
    Håller med, i alla fall så länge som skrotet inte är farligt på något sätt. Jag tänker på drivmedel och annat som kanske läcker ut eller om barn kan komma in och skada sig.
    Ja, är det farligt så är det en annan sak.
  • Tutilure
    AlexandraK skrev 2008-11-28 21:57:11 följande:
    Jag bor här och tvingas se det var dag. När vi flyttade hit såg det inte ut så. Jag tycker synd om dig som jämför bilfärg och blommor - med en hel skrotupplaga på tomten som kanske läcker ut olja, bensin osv i marken.
    Tråkigt för dig, men det är ändå inget som du har med att göra.
    Grannen kanske inte gillar din trädgård heller.
  • Einstein
    AlexandraK skrev 2008-11-28 21:57:11 följande:
    Hur länge har ni bott där? Jag menar under hur lång tid har deras tomt blivit en skrot?
  • Einstein
    Einstein skrev 2008-11-28 22:00:18 följande:
    Hur länge har ni bott där? Jag menar under hur lång tid har deras tomt blivit en skrot?
    Är det en villatomt eller en gård?
  • Tutilure

Sen tycker jag att man kan gå och prata med grannen om man stör sig på något. Det kan ju finnas alla möjliga orsaker till att grannen har det så.

• AlexandraK
    Tutilure skrev 2008-11-28 21:59:55 följande:
    Tråkigt för dig, men det är ändå inget som du har med att göra.Grannen kanske inte gillar din trädgård heller.
    När det blir en miljöfråga tror jag ändå jag har med det att göra. Nä, han tycker säkert inte om min trädgård. Den är långt ifrån perfekt. Men det var inte trädgården jag klagade på. inte huset heller, eller hans färg på bilen. Utan just skrotet och alla traktorer där är.
  • Einstein
    Tutilure skrev 2008-11-28 22:04:02 följande:
    Sen tycker jag att man kan gå och prata med grannen om man stör sig på något. Det kan ju finnas alla möjliga orsaker till att grannen har det så.
    Jag skulle ha ringt kommunen och hört mig för vilka regler som gäller och sedan pratat med grannen. alltid skönt att veta vad som gäller innan man går in i en diskussion. Fast jag skulle ringa anonym och utan att ange grannen.
  • Heisan

Det är byggo miljö nämnden i kommunen du skall ringa till..
    Jag vet det då jaghar blivit anmäld till dem för att jag hade en hög med ved på min uppfart o en hel del leksaker huller om buller i trädgården.. Fast jag blev å andra sidan anmäld för vanvård utav husdjuren o till soc för vanvård utav barnen samtidigt-så jag tror att det var personligt..

• Einstein
    AlexandraK skrev 2008-11-28 22:07:46 följande:
    När det blir en miljöfråga tror jag ändå jag har med det att göra. Nä, han tycker säkert inte om min trädgård. Den är långt ifrån perfekt. Men det var inte trädgården jag klagade på. inte huset heller, eller hans färg på bilen. Utan just skrotet och alla traktorer där är.
    Så om han haft en ofarlig röra på sin tomt så skulle det ha varit okej?
  • AlexandraK
    Einstein skrev 2008-11-28 22:00:18 följande:
    Vi har bott här i två år. Lite grejor hade han på tomten innan men alla har väl olika intresse och hobbyer. Vi tycker om bilar. Och har några stycken. Men det är långt från skrot. Men nu är det fullsmockat där. Det är en villatomt. Det är alltså ett samhälle med gator och tomterna ligger kloss intill.
  • AlexandraK
    Einstein skrev 2008-11-28 22:09:04 följande:
    Så om han haft en ofarlig röra på sin tomt så skulle det ha varit okej?
    Jag hade säkert tyckt det var fult. Men inget jag brytt mig så mycket om. Och inget jag tyckt var lönt att anmäla heller.
  • Einstein
    AlexandraK skrev 2008-11-28 22:10:00 följande:
    Vi har bott här i två år. Lite grejor hade han på tomten innan men alla har väl olika intresse och hobbyer. Vi tycker om bilar. Och har några stycken. Men det är långt från skrot. Men nu är det fullsmockat där. Det är en villatomt. Det är alltså ett samhälle med gator och tomterna ligger kloss intill.
    Okej, det låter ju inte värst bra.
  • Viewsonic

Man får inte ha hur skräpigt som helst. Ring och kolla med kommunen.

• AlexandraK
    Einstein skrev 2008-11-28 22:11:46 följande:
    Okej, det låter ju inte värst bra.
    Nä.
    Och jag är verkligen ingen sådan människa som bryr mig om hur andra har det. Men detta är helt otroligt som dom har det.
Svar på tråden Anmäla grannen? Skrot i trädgården!