• DariaM

Avstängd från jobbet pga otrygg/farlig miljö

Är det någon som har erfarenhet av att bli "avstängd" från jobbet då det är en otrygg/farlig arbetsmiljö för mamma och barn? Hur fungerar det med SGI och kommer en ev. tidig avstängning påverka min föräldrapennig?

Jag jobbar på institution för tvångsomhändertagna pojkar och där kan det uppstå våldssituationer. Min chef berättade för mig att så fort jag känner mig otrygg ska jag säga till så blir jag "avstängd" från jobbet och får därmed gå hem med havandeskapspenning, även om det är tidigt i graviditeten.

• Svar på tråden Avstängd från jobbet pga otrygg/farlig miljö
  • DariaM
    Hannah76 skrev 2008-11-29 00:36:01 följande:
    Du måste söka hp och få det beviljat.
    Tack för ditt svar. Jag har förstått att det måste sökas, men om jag förstått det rätt så kommer det i mitt fall inte bli jag som fixar detta då jag blir avstängd från arbetet utan det är arbetsgivaren som söker om det (detta pågrund av att det är min arbetsgivare säger att jag inte får arbeta längre då det är en otrygg miljö för barnet).

Det jag undrar är mest om hur SGI påverkas av att gå hem så tidigt (kommer ej att jobba mer när magen syns).
  • Hannah76

Hittar inte det nånstanns, hittar bara detta:

www.fk.se/fakta/havandeskap/

Borde ju vara så att sgi är skyddad när man får hp.
    Har själv fått det, men kommer inte ihåg (dessutom har de säkert hunnit ändra på det..*S*)

• DariaM
    Hannah76 skrev 2008-11-29 00:52:16 följande:
    Hittar inte det nånstanns, hittar bara detta:www.fk.se/fakta/havandeskap/?page=/privatpers...Borde ju vara så att sgi är skyddad när man får hp.Har själv fått det, men kommer inte ihåg (dessutom har de säkert hunnit ändra på det..*S*)
    Tack igen...har läst där tidigare och önskar jag kunde skicka ett mail till dem och skriva "tagit del, förstår icke". =)
    Men som det framgår där så om arbetet innebär en risk så har jag rätt till hp. Och jag håller helt med dig att SGI borde vara skyddat vid HP, men det som är en självklarhet för oss är garanterar inte det för försäkringskassan.

Jag måste nog helt enkelt ringa dem och få förklarat vad en avstängning innebär för mina pengar. =)

Jaja...jag kommer bli galen av att vara hemma så länge men jag tänker inte riskera min "liten" för jobbet.
  • Hannah76
    DariaM skrev 2008-11-29 01:03:42 följande:
    Tack igen...har läst där tidigare och önskar jag kunde skicka ett mail till dem och skriva "tagit del, förstår icke". =)Men som det framgår där så om arbetet innebär en risk så har jag rätt till hp. Och jag håller helt med dig att SGI borde vara skyddat vid HP, men det som är en självklarhet för oss är garanterar inte det för försäkringskassan. Jag måste nog helt enkelt ringa dem och få förklarat vad en avstängning innebär för mina pengar. =)Jaja...jag kommer bli galen av att vara hemma så länge men jag tänker inte riskera min "liten" för jobbet.
    Be att få det skriftligt... man vet ju aldrig*S*
  • nirakanna2

Det finns en chatt på försäkringskassans hemsida där man kan ställa frågor och få svar direkt. Jag var skeptisk, men jämfört med att sitta 20 min i telefonkö var det smidigt.

• bebe längtan

SGI påverks inte, jag blev avstängd fr 20/1 i år, jobbar som ssk inom psyk, och fick min tös i början av april
    SGI ÄR skyddad vid HP

• Jennyrockar

Jag hade fått hp beviljat men blev sjukskriven 1 månad innan hp skulle börja pga. situationen på mitt jobb. Jobbar inom psyk och läkaren skrev en massa åkommor som foglossning och annat eftersom man inte kan sjukskriva nån för att jobbet är farligt.

Det där med at bli avstängd har jag aldrig hört talas om?

• bebe längtan

man blir avstängd enligt arbetsmiljölagen, fattar inte att läkaren bara sjukskrev dig så där och skrev ner en massa åkommor...vad är det för en läkare?

Jennyrockar skrev 2008-11-29 08:53:04 följande:
    Jag hade fått hp beviljat men blev sjukskriven 1 månad innan hp skulle börja pga. situationen på mitt jobb. Jobbar inom psyk och läkaren skrev en massa åkommor som foglossning och annat eftersom man inte kan sjukskriva nån för att jobbet är farligt. Det där med at bli avstängd har jag aldrig hört talas om?
    TS ring f-kassan och prata med dem om du känner dig osäker, men du har rätt att bli avstäng och din chef avgör fr vilken datum då hon/han bäst vet om riskerna på jobbet
    och SGI blir inte påverkad, avstäng fr jobbet är bara ett skäl till HP
    oavsett om det känns att tiden går långsamare hemma så är du utsatt på ditt jobb
Svar på tråden Avstängd från jobbet pga otrygg/farlig miljö